Astable multivibrator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spit64

Astable multivibrator

Inlägg av spit64 »

Bild

Kan någon förklara hur denna fungerar.För mig så blir det ingen skillnad på lysdioderna när jag trycker på S1,S2.
xxargs

Inlägg av xxargs »

dumkommentar - vänt dioderna ovanför RB och RD rätt ???

det är dom som ändra 'duty ratio' från 50-50% till 25 -75% resp. 75-25% och den vägen ge LED 1 och LED2 olika ljusstyrka och olika färger om det är tvåfärgsdiod i samma kapsel.
spit64

Inlägg av spit64 »

Ja jag har provat båda vägarna är ganska grön på området, vad är det som gör att kondensatorn kan ladda upp sig. SI på dioderna är det förkortning på silikon diod?
NAND grind så måste det bli etta på båda ingångarna för att det ska bli 0 på utgången för nollan är väl aktiv på NAND grind vad innebär det med aktiv nolla?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Grindarna är tänkta att arbeta som oscillator, men måste ärligt säga att jag tycker det verkar felritat för att det skall fungera....

ediit:

tar tillbaka - det är ett sätt att bygga oscillator med grindar, bl.a visad i databladet för CD4060, där är dimensioneringsrekomendationerna

RA = 2R till 10R

(R = någon av RB, RC,RD eller dessa i kombination)

T = 2.2RC

---

tänker man efter lite så inser man att det fungerar, men jobbar analogt och inte med '1','0' - tex spänningen på andra sidan kondensatorn kopplad utgång 11 kommer att vara både +7-8 Volt för att i nästa sekund efter omslag har spänning sänkt till -3 - -4 Volt.

Det RB,RC,RD gör är att man få olika urladdningstider beroende på strömriktning och därmed ge olika tider för hög och låg-nivå på utgången.

jag antar att du använder värdena i schemat, för är tex RB och RD väldigt lika så blir skillnaderna ganska små och märks inte så mycket.

kollat att oscillatorn verkligen svänger och är anslutna till trissorna - båda lysdioderna kan nämligen lysa med halv styrka om inte transistorerna bas är anslutna - kopplar du transistorernas bas till jord så skall LED 1 lysa och LED2 slockna, kopplar du transistorernas bas till +-matningen, så skall LED2 lysa och LED1 slockna - om det gör så, då vet du i allafall den delen fungerar.
Senast redigerad av xxargs 18 maj 2007, 20:06:17, redigerad totalt 1 gång.
Gästaren

Elektrolyt?

Inlägg av Gästaren »

Jag vet inte, men är de inte olämpligt att de använder en elektrolyt kondensator(C) i kretsen?
Kondensatorn placerad så måste ju kunna laddas upp i båda riktningarna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

håller med - ellyt är nog inte lämplig här, har inte simulerat, men nog ser det ut som att den kommer att jobba i polväxlad mode - och är kanske orsaket till att det inte fungerar i ditt fall.

ellytar tål i regel att jobba svagt backspänt, men beror helt på vilken fabrikat vilken läckström de då har i det läget.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nej det är inte polväxlat, dessa oscillatorer arbetar mellan jord och Vcc iomed att det ej är delad matning med mittuttag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kondensatorn skiter fullständigt i VCC, jord och mittuttag - här handlar det om hur den relaterar sig mellan utgången och nätverket av motstånd till ingångarna - och försäkerhets skull simulerade jag och mycket riktigt så varierade spänningen med +/- 2.5 volt - mao. så polvänder den regelbundet.

prova själv!

tillägg:

konstaterar också att det behövs ytterst lite läckström i ena riktningen i kondensatorn (simulerat med en diod och 200 kOhm i serie, parallellt över kondingen) för att oscillatorn inte skall starta med dom höga motståndsvärdena i RB,RC,RD.

Största orsaken till att konstruktionen inte starta är nog just att man använder elektrolytkondensator - skall det fungera med 1 MOhm och däröver så får det inte finnas några läckströmmar på fel ställe.

tillägg2:

faktum är att det behövs så lite 'läck' som 880 KOhm i backrikning på kondensatorn för att oscillatorn inte skall starta alls.
spit64

Inlägg av spit64 »

xxargs skrev:Grindarna är tänkta att arbeta som oscillator, men måste ärligt säga att jag tycker det verkar felritat för att det skall fungera....

ediit:

tar tillbaka - det är ett sätt att bygga oscillator med grindar, bl.a visad i databladet för CD4060, där är dimensioneringsrekomendationerna

RA = 2R till 10R

(R = någon av RB, RC,RD eller dessa i kombination)

T = 2.2RC

---

tänker man efter lite så inser man att det fungerar, men jobbar analogt och inte med '1','0' - tex spänningen på andra sidan kondensatorn kopplad utgång 11 kommer att vara både +7-8 Volt för att i nästa sekund efter omslag har spänning sänkt till -3 - -4 Volt.

Det RB,RC,RD gör är att man få olika urladdningstider beroende på strömriktning och därmed ge olika tider för hög och låg-nivå på utgången.

jag antar att du använder värdena i schemat, för är tex RB och RD väldigt lika så blir skillnaderna ganska små och märks inte så mycket.

kollat att oscillatorn verkligen svänger och är anslutna till trissorna - båda lysdioderna kan nämligen lysa med halv styrka om inte transistorerna bas är anslutna - kopplar du transistorernas bas till jord så skall LED 1 lysa och LED2 slockna, kopplar du transistorernas bas till +-matningen, så skall LED2 lysa och LED1 slockna - om det gör så, då vet du i allafall den delen fungerar.
Jag kopplade Q1 till jord då lyser 1 LED starkare och 2 LED slocknar,kopplar jag basen till + så slocknar LED1 och LED2 lyser men inte lika starkt som ettan med -Jord på basen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Provningen förutsatte dock att T1 och T2:s bas var ihopsatta - annars kan det bli lite mycket ström.. - I forsättningen - ta loss R1 från från utgång 3 på NAND-grinden och använd lös (trådmonterad) 1 KOhm motstånd som 'kortslutningsbygel' så att du inte skickar in för mycket ström i transistorneas basar - om du kör mot labbagregat - sätt strömgränsen på max 200 mA typ.

ha reservtransistorer ifall du klantar dig - rök är bara nyttigt när man lär sig elektronik ;-)

i simulatorn med dina värde (ej trycknapp aktiverad) så kommer utgång 3 (eller 11) att växla lägen 2 ggr i sekunden - periodtiden är ganska exakt 1 Hz, så du bör kunna mäta fram spänningarn upp och nedhoppande på de olika pinnarna med en multimeter. - men byt ut din elekrolytkonding mot något annat med samma värde (om det skall gå långsamt). Misstänker att läckströmmen tom. i framriktningen på elektrolutkondingen är mera än vad kopplinge tål. Har du mindre kondensator (ej elektrolyt eller tantal-typ) så kommer det att resultera att det oscillerar mycket snabbare och du bör ha oscilloskop för att studera detta (om det visar 1-2 volt i AC-läget på multimetern när du mäter på pin3 eller 11 så indikerar det också att det svänger ganska fort, dock kan inte multimetern mäta om det går riktigt fort (många KHz) ).
Skriv svar