Kan någon förklara hur denna fungerar.För mig så blir det ingen skillnad på lysdioderna när jag trycker på S1,S2.
Jag kopplade Q1 till jord då lyser 1 LED starkare och 2 LED slocknar,kopplar jag basen till + så slocknar LED1 och LED2 lyser men inte lika starkt som ettan med -Jord på basen.xxargs skrev:Grindarna är tänkta att arbeta som oscillator, men måste ärligt säga att jag tycker det verkar felritat för att det skall fungera....
ediit:
tar tillbaka - det är ett sätt att bygga oscillator med grindar, bl.a visad i databladet för CD4060, där är dimensioneringsrekomendationerna
RA = 2R till 10R
(R = någon av RB, RC,RD eller dessa i kombination)
T = 2.2RC
---
tänker man efter lite så inser man att det fungerar, men jobbar analogt och inte med '1','0' - tex spänningen på andra sidan kondensatorn kopplad utgång 11 kommer att vara både +7-8 Volt för att i nästa sekund efter omslag har spänning sänkt till -3 - -4 Volt.
Det RB,RC,RD gör är att man få olika urladdningstider beroende på strömriktning och därmed ge olika tider för hög och låg-nivå på utgången.
jag antar att du använder värdena i schemat, för är tex RB och RD väldigt lika så blir skillnaderna ganska små och märks inte så mycket.
kollat att oscillatorn verkligen svänger och är anslutna till trissorna - båda lysdioderna kan nämligen lysa med halv styrka om inte transistorerna bas är anslutna - kopplar du transistorernas bas till jord så skall LED 1 lysa och LED2 slockna, kopplar du transistorernas bas till +-matningen, så skall LED2 lysa och LED1 slockna - om det gör så, då vet du i allafall den delen fungerar.