Takfläkt på halvfart?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Takfläkt på halvfart?

Inlägg av arvidb »

Kan man styra en takfläkt (hastigheten) med en dimmer? I så fall vilken sort? CO har dimmrar för "glödljus", "halogen", "elektronisk trafo" och "mekanisk trafo".

Finns det annars något vettigt sätt att köra en takfläkt på halvfart?

Arvid
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27477
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mekanisk trafo. Är det en roterande omformare det eller? :)
Lars H
EF Sponsor
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 april 2006, 22:23:24

Inlägg av Lars H »

Clas O har en motordimmer som heter 36.1664.
Den funkar nog ifall fläkten inte råkar vara för stor.

MVH Lars H
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15573
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Dom flesta tak/rumsfläktar har två eller flera spolar som man väljer beroende på vilken hastighet man vill köra, det går såklart att dimma, men det brukar bli ett otrevligt brum, och kan även bli lite väl varmt i motorn beroende på hur den är konstruerad. En frekvensomformare vore nog idealiskt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26659
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Vår takfläkt har 2 hastigheter, det fungerar vid att motorn är en motor med driftkondensator och man bytar hastighet vid att byta kondensator.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Jag får undersöka takfläkten ifråga. Den är inte min, så det tar nog ett tag innan jag får tillfälle. Tack för svaren!

Arvid
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24646
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har en gammal Elektrolux som faktiskt använder fasvinkelstyrning och visst den brummar lite men det är inte mycket och steker man något tex så hör man det inte så den är ganska så tyst trots allt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

mrfrenzy skrev:Dom flesta tak/rumsfläktar har två eller flera spolar som man väljer beroende på vilken hastighet man vill köra /.../ *snip*
Ok, jag har äntligen fått chansen att kolla hur fläkten är kopplad. Det finns fyra sladdar från fläkten; svart, blå, orange och vit, en kondensator på 9 uF, och två sladdar från "väggen" (plus jord). Det hela är kopplat:

svart - vägg 1
blå - kondensator pol 1
orange - kondensator pol 1
vit - vägg 2
kondensator pol 2 - vägg 2

Om man nu vill att denna ska gå på halvfart istället för helfart när man slår på strömmen till den, hur ska man koppla?

Arvid
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15573
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle prova att helt enkelt koppla bort blå eller orange en i taget.
Annars är det nog ingen dum idé att koppla isär allt och mäta upp resistansen mellan dom olika trådarna för att se vilka som går till samma lindning.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Hm - kanske använder kondingen som en spänningsdelarkomponent så att spänningen blir mindre över själva motorn - hur mycket ström drar den (mät) och hur många Watt är stämplat på motorn i hel och halvfart - misstänker att det är en väldigt reaktiv historia typ skärmspolemotor och rotorn går alltid med hög slirning då rotorn snurrar bara med någon varv i sekunden

Tystaste och kallaste lösningen är nog just en vridtransformator, fasvinkelstyrning kan gå men dess övertoner producerar både värme och ljud.

Att leka med olika kondensatorvärden i serie med detta för spänningsdelning den vägen är väldigt farligt om man inte vet vad man gör, mäter upp samt räknar fram rätt värden - serieresonas vid olyckligt valda kondingvärden ger väldigt höga spänningar (över kiloVolt) och något kan gå sönder och tom. orsaka brand.

----

Mät upp resistansen mellan lindningarna - det som kan vara intressant här är om svart resp brun och orange resp vit går till en varsin spole, och om de har samma resistiva värden.

Mätning under drift: - Var hemskt försiktig när du mäter detta - tar ur säkringen eller ryck ut stickproppen om den har en sådan - kontrollera att spänningen mellan vägg 1 och vägg 2 verkligen är noll Volt med multimeter innan någon som helst åtgärd i varje moment - häkta fast båda voltmeterns probar på konding 2 (vit/vägg 2) resp. konding 1 (blå/orange) på något sätt så att du inte håller i dessa med händerna under testen - se till att den är ställd på 1000V AC - skruva i säkring/plugg, slå på strömmen - läs av värdet på spänningen på multimetern - stäng av /ryck ur proppen/pluggen - återställ

Gör samma sak med mätningen av spänning mellan svart och blå/orange - samma försiktighet!!

(Om man lägger ihop spänningen över kondensatorn och över motorn så kan summan av detta bli betydligt högre än nätspänningen!!)

Spänning över kondingen resp. motorsidan är väldigt intressant att veta.

Denna hysteriska försiktighet är just beroende på att seriekopplade konding med en (eller ett par) induktans(er) vid vissa värden går i resonans och kan ge väldigt höga spänningar mellan valfri fas och blå/orange anslutningen - därav försiktigheten.

kortfattat:

hur mycket ström drar takfläkten totalt (mät med multimeter mellan svart och vägg 1 - har du strömtång[1], använd den - Obs bara en ledare genom gapet.

hur mycket ström drar drar blå resp orange sladd, samt och vit (samma försiktighet som ovan - också helst mätt med strömtång)

Hur många Watt är den stämplad

Vad är det för resistans på resp. spole och hur är spolarna kopplade (mäts upp när det hela är spänningslöst och propp-plugg är urtaget samt efterkontroll med multimeter att allt är 0 Volt innan mätning.

Vad är det för spänning över kondensatorn under drift (försiktighet!!!)

Vad är det för spänning över motorn/induktansen under drift (dvs mellan svart och blå/orange uttaget - försiktighet!!)

kopplingsschema/beskrivning hur spolarna är kopplade ( får du reda på vid resistansmätningen)


[1] en hyffsad sådan som också har multimeterfunktion har Biltema 15-281 för 419 spänn - prisvärd för hemabruk och mäter både DC och AC-ström samt mäter ned till 10 mA upplösning, vilket är sällsynthet när det gäller strömtänger i lägre prisklass (och högre för den delen också) .
Skriv svar