Takfläkt på halvfart?
Takfläkt på halvfart?
Kan man styra en takfläkt (hastigheten) med en dimmer? I så fall vilken sort? CO har dimmrar för "glödljus", "halogen", "elektronisk trafo" och "mekanisk trafo".
Finns det annars något vettigt sätt att köra en takfläkt på halvfart?
Arvid
Finns det annars något vettigt sätt att köra en takfläkt på halvfart?
Arvid
Ok, jag har äntligen fått chansen att kolla hur fläkten är kopplad. Det finns fyra sladdar från fläkten; svart, blå, orange och vit, en kondensator på 9 uF, och två sladdar från "väggen" (plus jord). Det hela är kopplat:mrfrenzy skrev:Dom flesta tak/rumsfläktar har två eller flera spolar som man väljer beroende på vilken hastighet man vill köra /.../ *snip*
svart - vägg 1
blå - kondensator pol 1
orange - kondensator pol 1
vit - vägg 2
kondensator pol 2 - vägg 2
Om man nu vill att denna ska gå på halvfart istället för helfart när man slår på strömmen till den, hur ska man koppla?
Arvid
Hm - kanske använder kondingen som en spänningsdelarkomponent så att spänningen blir mindre över själva motorn - hur mycket ström drar den (mät) och hur många Watt är stämplat på motorn i hel och halvfart - misstänker att det är en väldigt reaktiv historia typ skärmspolemotor och rotorn går alltid med hög slirning då rotorn snurrar bara med någon varv i sekunden
Tystaste och kallaste lösningen är nog just en vridtransformator, fasvinkelstyrning kan gå men dess övertoner producerar både värme och ljud.
Att leka med olika kondensatorvärden i serie med detta för spänningsdelning den vägen är väldigt farligt om man inte vet vad man gör, mäter upp samt räknar fram rätt värden - serieresonas vid olyckligt valda kondingvärden ger väldigt höga spänningar (över kiloVolt) och något kan gå sönder och tom. orsaka brand.
----
Mät upp resistansen mellan lindningarna - det som kan vara intressant här är om svart resp brun och orange resp vit går till en varsin spole, och om de har samma resistiva värden.
Mätning under drift: - Var hemskt försiktig när du mäter detta - tar ur säkringen eller ryck ut stickproppen om den har en sådan - kontrollera att spänningen mellan vägg 1 och vägg 2 verkligen är noll Volt med multimeter innan någon som helst åtgärd i varje moment - häkta fast båda voltmeterns probar på konding 2 (vit/vägg 2) resp. konding 1 (blå/orange) på något sätt så att du inte håller i dessa med händerna under testen - se till att den är ställd på 1000V AC - skruva i säkring/plugg, slå på strömmen - läs av värdet på spänningen på multimetern - stäng av /ryck ur proppen/pluggen - återställ
Gör samma sak med mätningen av spänning mellan svart och blå/orange - samma försiktighet!!
(Om man lägger ihop spänningen över kondensatorn och över motorn så kan summan av detta bli betydligt högre än nätspänningen!!)
Spänning över kondingen resp. motorsidan är väldigt intressant att veta.
Denna hysteriska försiktighet är just beroende på att seriekopplade konding med en (eller ett par) induktans(er) vid vissa värden går i resonans och kan ge väldigt höga spänningar mellan valfri fas och blå/orange anslutningen - därav försiktigheten.
kortfattat:
hur mycket ström drar takfläkten totalt (mät med multimeter mellan svart och vägg 1 - har du strömtång[1], använd den - Obs bara en ledare genom gapet.
hur mycket ström drar drar blå resp orange sladd, samt och vit (samma försiktighet som ovan - också helst mätt med strömtång)
Hur många Watt är den stämplad
Vad är det för resistans på resp. spole och hur är spolarna kopplade (mäts upp när det hela är spänningslöst och propp-plugg är urtaget samt efterkontroll med multimeter att allt är 0 Volt innan mätning.
Vad är det för spänning över kondensatorn under drift (försiktighet!!!)
Vad är det för spänning över motorn/induktansen under drift (dvs mellan svart och blå/orange uttaget - försiktighet!!)
kopplingsschema/beskrivning hur spolarna är kopplade ( får du reda på vid resistansmätningen)
[1] en hyffsad sådan som också har multimeterfunktion har Biltema 15-281 för 419 spänn - prisvärd för hemabruk och mäter både DC och AC-ström samt mäter ned till 10 mA upplösning, vilket är sällsynthet när det gäller strömtänger i lägre prisklass (och högre för den delen också) .
Tystaste och kallaste lösningen är nog just en vridtransformator, fasvinkelstyrning kan gå men dess övertoner producerar både värme och ljud.
Att leka med olika kondensatorvärden i serie med detta för spänningsdelning den vägen är väldigt farligt om man inte vet vad man gör, mäter upp samt räknar fram rätt värden - serieresonas vid olyckligt valda kondingvärden ger väldigt höga spänningar (över kiloVolt) och något kan gå sönder och tom. orsaka brand.
----
Mät upp resistansen mellan lindningarna - det som kan vara intressant här är om svart resp brun och orange resp vit går till en varsin spole, och om de har samma resistiva värden.
Mätning under drift: - Var hemskt försiktig när du mäter detta - tar ur säkringen eller ryck ut stickproppen om den har en sådan - kontrollera att spänningen mellan vägg 1 och vägg 2 verkligen är noll Volt med multimeter innan någon som helst åtgärd i varje moment - häkta fast båda voltmeterns probar på konding 2 (vit/vägg 2) resp. konding 1 (blå/orange) på något sätt så att du inte håller i dessa med händerna under testen - se till att den är ställd på 1000V AC - skruva i säkring/plugg, slå på strömmen - läs av värdet på spänningen på multimetern - stäng av /ryck ur proppen/pluggen - återställ
Gör samma sak med mätningen av spänning mellan svart och blå/orange - samma försiktighet!!
(Om man lägger ihop spänningen över kondensatorn och över motorn så kan summan av detta bli betydligt högre än nätspänningen!!)
Spänning över kondingen resp. motorsidan är väldigt intressant att veta.
Denna hysteriska försiktighet är just beroende på att seriekopplade konding med en (eller ett par) induktans(er) vid vissa värden går i resonans och kan ge väldigt höga spänningar mellan valfri fas och blå/orange anslutningen - därav försiktigheten.
kortfattat:
hur mycket ström drar takfläkten totalt (mät med multimeter mellan svart och vägg 1 - har du strömtång[1], använd den - Obs bara en ledare genom gapet.
hur mycket ström drar drar blå resp orange sladd, samt och vit (samma försiktighet som ovan - också helst mätt med strömtång)
Hur många Watt är den stämplad
Vad är det för resistans på resp. spole och hur är spolarna kopplade (mäts upp när det hela är spänningslöst och propp-plugg är urtaget samt efterkontroll med multimeter att allt är 0 Volt innan mätning.
Vad är det för spänning över kondensatorn under drift (försiktighet!!!)
Vad är det för spänning över motorn/induktansen under drift (dvs mellan svart och blå/orange uttaget - försiktighet!!)
kopplingsschema/beskrivning hur spolarna är kopplade ( får du reda på vid resistansmätningen)
[1] en hyffsad sådan som också har multimeterfunktion har Biltema 15-281 för 419 spänn - prisvärd för hemabruk och mäter både DC och AC-ström samt mäter ned till 10 mA upplösning, vilket är sällsynthet när det gäller strömtänger i lägre prisklass (och högre för den delen också) .