Strömförsörjning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
barnie82se

Strömförsörjning

Inlägg av barnie82se »

Jag skulle behöva 12V, 10 Ampere, för att strömförsörja en BLDC motor och tänker mig då att det billigaste och enklaste sättet bör väl vara att skaffa ett nätaggregat till en PC?

Skall drivas med MD03 H-brygga och styras med PWM tänkte jag.

Är det någon som vet om man bara kan koppla ihop alla +12V ledarna i nätagget för att få tillräckligt med ström? Kan det behövas en stor kondensator?

Kom gärna med synpunkter!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du ett någerlunda modernt nätagg så bör det inte vara något problem att bara lasta 12 V-linan.

Använd så många av kablarna du kan från aggregatet för att undvika spänningsfall över dessa. Tänk på att dra 12 V och 0 V-kablarna fysiskt nära varandra för att inte skapa en antenn när du drar mycket ström.

En extra konding så nära din H-brygga kan vara bra, men det ser ut som att det sitter en där redan som troligtvis är vettigt dimensionerad. Om du tänker ha långa kablar (längre en original) kommer det hjälpa. Man ska dock vara försiktig med bulkkondingar när det gäller switchade nätagg, de mår inte bra om du hänger på "bauta-kondinge Allan".
barnie82se

Aight!

Inlägg av barnie82se »

OK, tackar så mycket för svaret! Skall genast införskaffa ett vettigt nätaggregat då!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En sak med datoragg är att tex alla 12V kablar normalt sitter fastlödade på ett och samma ställe i nätagget så du får på så sätt inte ut mer ström genom att man parallellkopplar dom. Men gör det ändå av den anledningen som $tiff sa angående spänningsfall för det kan göra att du inte får ut riktigt max från agget.
barnie82se

En annan sak

Inlägg av barnie82se »

Tackar för fler tankar om detta!
Har nu införskaffat från E-bay ett: Quiet ATX 400w-Max OKIA P1-P4 & AMD Power Supply

En annan sak:
Jag skulle vilja ha tag i själva han-kopplingarna så jag slipper klippa kablarna från nätagget. Skulle uppskatta om nån vet vad dom heter (och i sånt fall säga det :P )
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Tillverkaren på kontakterna heter Molex, och deras kontakter har samma namn.
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

OK, tackar för svaret på det fast jag skulle uppskatta om nån hade ett mer precist svar.
Har letat bland molex produkter och tror att den stora "ATX-kontakten" kallas "Mini-Fit Jr", Kan det stämma?

Vad är namnet på de andra honkontakterna? Den för IDE-enheter och den Gul-Svarta fyrledarn?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Lättaste sättet att skaffa dessa kontaktdon är att köpa en förgrening eller förlängning hos exempelvis Kjell & Co, och sedan klippa av den bit man vill ha. Visst finns de lösa också, men då måste man ju klämma dem själv :P
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Hmm, jag vart nog lite slarvig med vad jag skulle ha den till..
Jag skulle vilja löda fast sockeln på ett kretskort alltså.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Molexkontaktern sitter på gamla cd-spelare och hårddiskar också, brukar ta därifrån ibland på brist på bättre. Eller så tar du ATX kontakten från ett gammalt moderkort.
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Tackar för svaret. :) Problemet är att jag är i USA och har inte tillgång till mina prylar jag har hemma.. Annars hade jag redan gjort det.. Därför skulle jag behöva köpa det istället..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Är du i usa så finns digikey, de tar nog mindre frakt inom usa än utanför. Eller varför inte Radio Shack?
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

OK, jag var inne på att köpa från digikey fast deras katalog är helt enorm så jag tänkte om nån visste det exakta namnet på kontaken hade det underlättat väldigt mycket.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, men det är bara att söka på MOLEX hemsida - tyvärr så så är molex sällan snabba på att skicka samples. Jag har ett gäng icke RoHS godkända på jobbet, men du var likssom i USA....

Har för mig att det är 87427-0202 som sitter som mottagare till "fetkabeln". Jag har den som lbr som du skall rita in den i EAGLE.
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Tackar! Gött mos :) Var sån jag beställde från Digikey :)
Skriv svar