Strömförsörjning
-
Strömförsörjning
Jag skulle behöva 12V, 10 Ampere, för att strömförsörja en BLDC motor och tänker mig då att det billigaste och enklaste sättet bör väl vara att skaffa ett nätaggregat till en PC?
Skall drivas med MD03 H-brygga och styras med PWM tänkte jag.
Är det någon som vet om man bara kan koppla ihop alla +12V ledarna i nätagget för att få tillräckligt med ström? Kan det behövas en stor kondensator?
Kom gärna med synpunkter!
Skall drivas med MD03 H-brygga och styras med PWM tänkte jag.
Är det någon som vet om man bara kan koppla ihop alla +12V ledarna i nätagget för att få tillräckligt med ström? Kan det behövas en stor kondensator?
Kom gärna med synpunkter!
Har du ett någerlunda modernt nätagg så bör det inte vara något problem att bara lasta 12 V-linan.
Använd så många av kablarna du kan från aggregatet för att undvika spänningsfall över dessa. Tänk på att dra 12 V och 0 V-kablarna fysiskt nära varandra för att inte skapa en antenn när du drar mycket ström.
En extra konding så nära din H-brygga kan vara bra, men det ser ut som att det sitter en där redan som troligtvis är vettigt dimensionerad. Om du tänker ha långa kablar (längre en original) kommer det hjälpa. Man ska dock vara försiktig med bulkkondingar när det gäller switchade nätagg, de mår inte bra om du hänger på "bauta-kondinge Allan".
Använd så många av kablarna du kan från aggregatet för att undvika spänningsfall över dessa. Tänk på att dra 12 V och 0 V-kablarna fysiskt nära varandra för att inte skapa en antenn när du drar mycket ström.
En extra konding så nära din H-brygga kan vara bra, men det ser ut som att det sitter en där redan som troligtvis är vettigt dimensionerad. Om du tänker ha långa kablar (längre en original) kommer det hjälpa. Man ska dock vara försiktig med bulkkondingar när det gäller switchade nätagg, de mår inte bra om du hänger på "bauta-kondinge Allan".
-
En sak med datoragg är att tex alla 12V kablar normalt sitter fastlödade på ett och samma ställe i nätagget så du får på så sätt inte ut mer ström genom att man parallellkopplar dom. Men gör det ändå av den anledningen som $tiff sa angående spänningsfall för det kan göra att du inte får ut riktigt max från agget.
-
En annan sak
Tackar för fler tankar om detta!
Har nu införskaffat från E-bay ett: Quiet ATX 400w-Max OKIA P1-P4 & AMD Power Supply
En annan sak:
Jag skulle vilja ha tag i själva han-kopplingarna så jag slipper klippa kablarna från nätagget. Skulle uppskatta om nån vet vad dom heter (och i sånt fall säga det
)
Har nu införskaffat från E-bay ett: Quiet ATX 400w-Max OKIA P1-P4 & AMD Power Supply
En annan sak:
Jag skulle vilja ha tag i själva han-kopplingarna så jag slipper klippa kablarna från nätagget. Skulle uppskatta om nån vet vad dom heter (och i sånt fall säga det

-
-
-
-
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, men det är bara att söka på MOLEX hemsida - tyvärr så så är molex sällan snabba på att skicka samples. Jag har ett gäng icke RoHS godkända på jobbet, men du var likssom i USA....
Har för mig att det är 87427-0202 som sitter som mottagare till "fetkabeln". Jag har den som lbr som du skall rita in den i EAGLE.
Har för mig att det är 87427-0202 som sitter som mottagare till "fetkabeln". Jag har den som lbr som du skall rita in den i EAGLE.
-