Jag är ny på detta forumet och tänkte nu ställa några frågor angående mitt tänkta projekt i 3:an på gymnasiet om det nu är genomförbart vill säga, det gäller som ni ser i trådens topic ett bygge av en CNC maskin av enklare utförande mest för att få kunskapper och att det har med min utbildning som cnc-operatör att göra.
Jag har surfat runt i flera dagar nu och läst på angående hemmabyggen och annat för cnc-maskiner och dom flesta har byggt maskiner som fräser eller graverar tex skyltar, kretskort osv. Men jag skulle vilja bygga en mindre maskin som klarar fräsa iaf aluminium och andra lättbearbetade materiall med hyffsad precision typ 0.1mm iaf.
Det som oroar mig mest är att själva konstruktionen för X, Y, Z skall klara av påfrestningarna utan att fela för mycket på mått och annat. Det bästa hade varit att komma över något färdigt för själva gejdrarna (kordinatbordet/korsbordet) och sedan utgå från dom och montera på lämpliga motorer för drivningen av dessa.
Jag kollade runt på en sida som heter solectra.se och såg att dom har färdiga linjär geidrar i aluminum alternativt rostfritt. Finns det någon där för rimligt pris som klarar av att köra i aluminium och andra lätta material utan att då kosta skjortan eftersom jag troligen får finansiera projektet ur egen ficka. Eller har ni några andra tips på vart jag kan hitta ett stabilt men ändå billigt kordinatbord med hyffsad precision som man kanske kan utgå ifrån
Jag tänkte ha runt 40-50cm arbets yta i x, y-led då jag inte vill bygga en för stor och tung maskin. Lite svårt att förvara den i lägenhets förrådet om den blir för stor.

Sen vad behöver man för storlek på själva drivningen till X, Y, Z-leden för att den skall palla med att fräsa i tänkta materiall? Antal newton osv?
Kom gärna med andra tips och synpunkter, jag tar och googlar vidare efter fler lämpliga lösningar!
Mvh,
Tom aka Viper