Planering inför projektarbete i 3:an: CNC-Maskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Viper

Planering inför projektarbete i 3:an: CNC-Maskin

Inlägg av Viper »

Tjenare!

Jag är ny på detta forumet och tänkte nu ställa några frågor angående mitt tänkta projekt i 3:an på gymnasiet om det nu är genomförbart vill säga, det gäller som ni ser i trådens topic ett bygge av en CNC maskin av enklare utförande mest för att få kunskapper och att det har med min utbildning som cnc-operatör att göra.

Jag har surfat runt i flera dagar nu och läst på angående hemmabyggen och annat för cnc-maskiner och dom flesta har byggt maskiner som fräser eller graverar tex skyltar, kretskort osv. Men jag skulle vilja bygga en mindre maskin som klarar fräsa iaf aluminium och andra lättbearbetade materiall med hyffsad precision typ 0.1mm iaf.

Det som oroar mig mest är att själva konstruktionen för X, Y, Z skall klara av påfrestningarna utan att fela för mycket på mått och annat. Det bästa hade varit att komma över något färdigt för själva gejdrarna (kordinatbordet/korsbordet) och sedan utgå från dom och montera på lämpliga motorer för drivningen av dessa.

Jag kollade runt på en sida som heter solectra.se och såg att dom har färdiga linjär geidrar i aluminum alternativt rostfritt. Finns det någon där för rimligt pris som klarar av att köra i aluminium och andra lätta material utan att då kosta skjortan eftersom jag troligen får finansiera projektet ur egen ficka. Eller har ni några andra tips på vart jag kan hitta ett stabilt men ändå billigt kordinatbord med hyffsad precision som man kanske kan utgå ifrån

Jag tänkte ha runt 40-50cm arbets yta i x, y-led då jag inte vill bygga en för stor och tung maskin. Lite svårt att förvara den i lägenhets förrådet om den blir för stor. ;)

Sen vad behöver man för storlek på själva drivningen till X, Y, Z-leden för att den skall palla med att fräsa i tänkta materiall? Antal newton osv?

Kom gärna med andra tips och synpunkter, jag tar och googlar vidare efter fler lämpliga lösningar!

Mvh,
Tom aka Viper
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Planering inför projektarbete i 3:an: CNC-Maskin

Inlägg av jojje »

Men jag skulle vilja bygga en mindre maskin som klarar fräsa iaf aluminium och andra lättbearbetade materiall med hyffsad precision typ 0.1mm iaf.
Desto mindre, desto klenare och ostadigare. Svårt att göra en stadig OCH liten DIY-maskin.
Jag tänkte ha runt 40-50cm arbets yta i x, y-led då jag inte vill bygga en för stor och tung maskin.
Var det inte mindre maskin du skulle bygga, hmm... Inte ens den typ pcmper bygger/bygger om, har nog inte den arbetsytan.
... jag tar och googlar vidare efter fler lämpliga lösningar!
Ja gör gärna det. Tror nog det blir svårt att bygga en "liten, men stor", "Stadig, men lättflyttad", lättbyggd OCH billig maskin.

Lycka till, å välkommer till Forumet föresten.
Viper

Re: Planering inför projektarbete i 3:an: CNC-Maskin

Inlägg av Viper »

Efter en stunds googlade så har jag upptäckt att 40-50cm arbetsyta är ganska stort så jag klarar mig nog på hälften. :) Man borde lära sig att tänka smått från början kanske.

Hur som helst att göra den stadig går ju även om man gör den någorlunda lite, bara använda sig av stabilt material med mycket vikt och stelhet i antar jag.

Men tack för din input det fick änna ner mig på jorden igen. :) Lätt att börja drömma och fantisera om diverse saker när man surfar runt på nätet.

Mvh,
Viper
Senast redigerad av Viper 16 mars 2007, 01:55:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tryck inte på "Citera", utan använd "Skriv svar".
Om du svarar på något speciellt, då kan du citera, men inte om du "bara svarar". Speciellt inte på den som är närmast ovanför.
Viper

Inlägg av Viper »

Märkte att det blev en anning plottrigt så ändrade det nu. Såg lite mer lätt överskådligt, citat funktionen osv skiljer ju lite beroende på forum mjukvara har jag märkt. :)

Tack för noteringen!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bra :)

Det var en tråd om en liten fräs som en snubbe i Finland hade gjort. Den var i stort sätt bara två korslagda skenor med åkvagnar. Den såg frestande ut att bygga. Om du hittar den, så titta lite extra.

Om du ska fräsa typ aluminium måste allt vara stadigt, så det inte börjar vibrera/självsvänga. Andra metaller med järn, kan du nog glömma, eller bygga om en befintlig fräs till CNC-styrning.
hh

Inlägg av hh »

Den här http://www.students.tut.fi/%7Ekontkant/jv2.php.html ?

Och som ett bonustips ett ännu halvfärdigt projekt som ger vissa vinkar om hur man bör designa om man siktar på att fräsa stål: http://www.diy600.net/
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej och välkommen till forumet, detta blir ett intressant projektarbete!
Jag såg att du kollar på solectro, de har bra grejer och är jämförelsevis billiga. Dock så kostar det en slant, delarna från solectro på den maskin som vi bygger ( http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=14437 ) kostar säkert mer än 20.000:- ...
Borde inte du kunna tillverka en hel del delar själv med maskinerna på din utbildning? Jag gick på en skola med maskinutbildningar och det gick att få hjälp med det mesta, de tillverkade delar jag behövde som en del i utbildningen på andra linjer så länge man fick godkännande från sin handledare.
Kolla in forumet CNCZone.com för mycket fin info om hembyggen. Det är lite mycket info i början men man får kolla runt lite.

hh: wow, seriöst bygge!
Viper

Inlägg av Viper »

Tja igen.

En del är klart man kommer tillverka i skolan, det är man ju nästan tvungen då det skall vara ett projekt arbete som har med våra kurser att göra. Ungefär sådan design dar303 har på maskinen du (dar303) länkade hade jag tänkt mig också ungefär, göra en stabil ram av kraftigt fyrkantsrör, sen sätta upp och fräsa plant, montera 2 linjärer av typ LFS-8-1 från Solectro i x-ledet och sen en kulskruv och själva arbetsytan.

Det jag inte kan hitta något om på Solectro är hur hållbara dessa linjärer är. För om priserna stämmer någorlunda på deras webbsida så kostar en som är 398mm 280kr vilket jag då behöver 2 av på varje sida precis så som jag antar du tänkt bygga dar303. Någon som har någon anning om hur mycket stryck dessa tål? Antar att det är en hel del så det borde räcka för någorlunda stabilitet vid bearbetning av Alu, Plast, Plexi, Trä osv?

Mvh,
Viper
Skriv svar