Servrar i serverrum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zMIMI

Servrar i serverrum

Inlägg av zMIMI »

Hej!

Har en liten fundering på hur man ska räkna ut hur många servrar man kan stoppa in i serverrummet innan säkringen går.

Hur ska man räkna?

Jag gissar på I=P/U där i exempelvis får bli max 10A (Om man har en säkring på detta.) så kollar man hur mycket effekt varje server drar adderar dem och delar sen det med 230V om nu alla ligger på samma säkring med hjälp av vanliga grenkontakter.

Detta är troligen helt fel, men jag hoppas någon kan rätta mig.

Mvh
zMIMI
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

10 A = 2200 watt vid 220 volt (du ser nog uträkningen :wink: ). Man brukar inte gå över 2000 watt / 10 A säkring vill jag minnas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fast nu har vi ju iofs 230V i sverige. T.o.m. 240V på sina ställen. ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, tror nog att du egenteligen måste räkna den skenbara effekten, dvs VA/KVA.
(för att krångla till det lite)
Och för att krångla till det lite extra, så måste du ta hänsyn till startströmmar, som är betydligt högre än nominella strömmar.

Men det är väl bara att lasta på, tills "proppen går".
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är pga det som TomasL pratar om som man ser till att ha marginaler. Har man inte det måste man hålla bra koll på säkringarnas utlösningskarakteristik :oops: Bra är också att se till att köra en uppstartssekvens efter strömavbrott så att allt inte startar samtidigt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

När det gäller små switchade nätagregat utan power correction-kretsar så verkar det behöva ungefär dubbelt så mycket ström som som uppgivna Watt-talförbrukning enl P=UI - typ 1.2 -1.5 KW totalförbrukning på en 10 Amp säkring som absolut max.

Nu talar jag om förbrukad effekt - inte vad som står på nätaggregaten då dom sällan går på full spett.

Större agregat typ runt 300- 500 Watt och högre brukar ha power correctionkretsar (vet inte vad gränsen går enlig CE ) om de är tillräckligt nya och dom kan man nästan räkna som om de vore värmelement/glödlampor med runt 2000 Watt som max på en 10-A säkring.

Det är alla småaggregaten tillsammans som ger det stora problemen om allt hänger på samma ledning och fas...
zMIMI

Inlägg av zMIMI »

Tack för alla svar.
Millox

Inlägg av Millox »

xxargs: Det är inte storleken som är avgörande, utan ålder. Äldre har ingen pfc, eller endast passiv pfc. Nyare har alltid aktiv pfc. Vill man vara säker är det ju bara att kräva att datorns nätagg är nyare än runt 2005(2001 kanske räcker).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tittar man på Dustins psu'er så är en stor del utan pfc. De mest kända märkena har alla med pfc. Annars är det blandat, men det verkar inte ha så mycket med ålder att göra, inte heller storlek (som redan sagts).
Skriv svar