Likriktningsproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pajander

Likriktningsproblem

Inlägg av Pajander »

Hejhopp

Jag håller på och elektronikmekar lite och har stött på ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Jag har en audiotransformator med specifikationerna 2 x 21,7 V och 300VA problemet jag har är att jag vill ha ut en spänning dvs en + 30 V och inte två utgångar med +/- 30 spänning. Just nu kör jag med den tillhörande likriktningskopplingen med en RS603 brygga och 4st 10000uF kondingar.

Har någon en fundering kring en hur en fungerande uppkoppling som låter mig göra det jag vill? Har funderat på att bara köra med ena lindningen men då tappar jag i hur mycket ström jag kan ta ut.

MVH Pajjen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

audiotransformator? Jag gissar att du inte menar det alls.

Om spänningarna är lika så kan du parallellkoppla rakt av. Det går att trimma med extravarv om det är en ringskärna. Annars kan du prallellkoppla efter likriktarna. Då riskerar du inte skumma backströmar i trafon.
Pajander

Inlägg av Pajander »

Det är en ringkärnetrafo tagen ur en stereoförstärkare. Hur menar du att jag kan parrallellkoppla efter likriktning. Efter glättningskondensatorerna har jag tre anslutningar +30V -30V och GND
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur många anslutningar har du på transformatorn?

på sekundärsidan, är det tre eller fyra kablar ut?

du har ju två lindningar (mycket troligtvis i varjefall) frågan är om lindningarna är permanent ihopkopplade i mitten, är det tre kablar på sekunderen så är dom ihopkopplade är det fyra så är det separata, då kan man koppla på lite olika sätt
Pajander

Inlägg av Pajander »

verkar vara 2 separat lindningar med 4 ledningar ut. Dessa hänger ihop Vit-Blå och Röd-Gul i uppkopplingen jag har nu är blå och gul ihopkoppladei jord
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då bör det funka, koppla ihop blå och röd, mät mellan vit och gul och kolla hur mycket växelspänning du har däremellan, är det lågt som det bör var så kan du koppla ihop vit och gul och in i en gemensam likriktare

annars har du två allternativ, den ena att lägga till lindningar så att du får samma spänning på båda lindningarna

eller kör du varje lindning till var sin likriktare och kopplar ihop plus och minus på dom två likriktarna

jag hadde gjort metod nr2 om jag var tvungen att välja, lat som jag är :lol:
Pajander

Inlägg av Pajander »

Blev 0V enligt ditt första resonemang vilket när man tänker efter borde stämma. Så jag får ta och likrikta dem var för sig och sen koppla ihop så ska vi nog se att det kanske funkar :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Får du 0V så kan du koppla ihop dem innan likriktningen. Men det är inte fel at göra som du skrev.
Pajander

Inlägg av Pajander »

Ska man glätta innan eller efter parallellkopplingen?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Du kan paralellkoppla innan likriktning och glättning.
Pajander

Inlägg av Pajander »

kommer parallellkoppla efter likriktning. Hade nämligen ingen likriktare som klarade mer än 6A. Men jag har 2 sådanna. Så från de 2 sekundärlindningarna in i varsin likriktare sen är frågan om jag ska glätta innan eller efter att jag parallellkopplar

edit: en fråga till

Vad är ett lämpligt värde på ett glättningskonding. Jag kommer att driva 3 stycket stegmotorer a 3A. Jag har en rifa 40V 15000uF liggandes, antar att den är i överkant men det är vad jag har liggandes.

Om jag använder mig av den kommer det behövas någon form av slowstart eller seriemotstånd för att dämpa rushen i starten eller är 15000uF såpass lite att det inte behövs?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Står inför samma problem, alltså mjukstart, har för mig att det finns om det på forumet men hittar inte det.
Det kanske finns färdiga mjukstarter :?:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man brukar räkna med 1000µf per uttagen A från kondingar

mjukstart, det finns ntc motstånd för mjukstart, funkar ganska bra och är riktigt enkelt
Skriv svar