Riktig nybörjare
Riktig nybörjare
Hej som topicen talar om så är jag rätt nyligen blivit lite frälst i elektronik. Intresset har alltid funnits men först nu känner ja att jag vill lägga en amssa tid på det. Det jag undrar är bara om det finns tips på bra litteratur och annan utrustning för en nybörjare och annat tänkvärt och allmäna tips! 

Om du ska köpa på dig ett lite föråd av standard komponenter så har www.kjell.com bra priser.
Titta på " Elektronik / Komponentsatser / " för att dom vanligaste transitorerna + kit med motstånd + kit med kondensatorer.
Titta på " Elektronik / Komponentsatser / " för att dom vanligaste transitorerna + kit med motstånd + kit med kondensatorer.
Underbart att läsa.
Köp ett instrument som kan läsa spänning(elektrontryck)
Kolla hur spänningen ser ut över ett motstånd(resistor) som du kopplar
till en belastning. Betrakta Spänning Ström Motstånd som vattenledningar.
Spänning = Trycket du känner när du håller handen under kranen.
Strömmen = Hur mycket vatten det kommer.
Motståndet = Dimensionen på röret som vattnet kommer ur.
U = I * R
Kolla hur spänningen ser ut över ett motstånd(resistor) som du kopplar
till en belastning. Betrakta Spänning Ström Motstånd som vattenledningar.
Spänning = Trycket du känner när du håller handen under kranen.
Strömmen = Hur mycket vatten det kommer.
Motståndet = Dimensionen på röret som vattnet kommer ur.
U = I * R

- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jag trodde på fullaste allvar att det inte kunde vara sant men tydligen så kan det vara så; ohm's lag.
Men för mig låter det konstigt att det skulle vara "allmänt vedertaget". Men det är väl tur att ni fortfarande kallar storheten för spänning och inte för något annat konstigt, likt volttal, som får en att rysa till.
I och för sig blir det lättare att säga fel för de personer som inte förstår skillnaden mellan storhet och enhet.
EDIT: Lite sen om länken...
Men för mig låter det konstigt att det skulle vara "allmänt vedertaget". Men det är väl tur att ni fortfarande kallar storheten för spänning och inte för något annat konstigt, likt volttal, som får en att rysa till.

EDIT: Lite sen om länken...
- 13th.Marine
- EF Sponsor