Smart avfyrning till potatiskanon (ingen stor klumpig idé)
Smart avfyrning till potatiskanon (ingen stor klumpig idé)
Jag är ny så detta blir min första tråd men jag funderar på att bygga en pryl som är ganska liten (ska drivas av typ ett 9V batteri OCH som man kan åter använda) som kan avfyra en potatiskanon.
- Mizzarrogh
Urladdning från kondensatorgenom en spole, kanske (tex delar från en gammal engångskamera)
-----------------------------------
Du vet väl att "spudguns" (potatiskanoner) mm är olagliga att använda (om de inte är väldigt svaga)?
Utgår även från att du känner till riskerna med att antända hårsprej och annat?
Edit: Stavning
-----------------------------------
Du vet väl att "spudguns" (potatiskanoner) mm är olagliga att använda (om de inte är väldigt svaga)?
Utgår även från att du känner till riskerna med att antända hårsprej och annat?
Edit: Stavning
Senast redigerad av Mizzarrogh 30 januari 2007, 16:07:23, redigerad totalt 1 gång.
ja jag vet riskerna men de avskräcker mig inteMizzarrogh skrev:Urladdning från kondensatorgenom en spole, kanske (tex delar från en gammal engångskamera)
Utgår även från att du känner till riskerna med att antända hårspeja och annat?

- Mizzarrogh
Om du tänker göra det ändå, så använd tex ett långt (min 10 m) snöre till utlösaren.
Brännskador är inte roligt, dessutom riskerar man att drabbas av saker som metallsplitter i ögonen, och liknande om man inte är försiktig.

Edit: Jag säger inte detta för att verka tjatig och dryg, utan av egen erfarenhet, höll själv på med sådant då jag var liten.
Brännskador är inte roligt, dessutom riskerar man att drabbas av saker som metallsplitter i ögonen, och liknande om man inte är försiktig.

Edit: Jag säger inte detta för att verka tjatig och dryg, utan av egen erfarenhet, höll själv på med sådant då jag var liten.
- Mizzarrogh
___________Mizzarrogh skrev:Om du tänker göra det ändå, så använd tex ett långt (min 10 m) snöre till utlösaren.
..................\_______________
.................. _______________
___________/
.........................!
!...................50mm PP-rör
110mm PP-rör
- Mizzarrogh