Använda "arbetslampan" på datorn till att styra flertalet lysdioder att flasha upp in/utsidan av datorn i takt med cpu load:en
ja det vore väll inte så svårt tänkte jag och meckade snabbt ihop en förstärkare bestående av en vanlig transistor med motstånd och efter det en effekttransistor för att klara av strömmen. för att driva de ytterligare lysdioderna tas spänningen från 12V från nätagget.
icke sa nicke, förstärkaren blev skit och lyste så fort man bara jordade med händerna på basen. när den kopplades till + - på flashen lyste det konstant. efter lite mer mätning kom jag fram till att det ligger konstant 1volt på kablarna och när datorn jobbar hoppar den upp till ungefär 5volt
#ytterligare problem, har ingen aning vad det är för matninsspänning på de här kablarna, vet polariteten men inte jordnings sätt, går varken med chassi eller negativspänning från nätaggregat
#hjälp: ja om någon kan förklara för mig hur jag ska få detta att funka så blir jag ytterst tacksam! länka gärna till nån förstärkar variant lämplig för syftet och ev om jag missat någon liknande tråd här på forumet!
#egen tanke: vore det idé att sätta en zenerdiod (med lämpligt motstånd) som bryter igenom efter 1 volt innan första transistorn -> alltså när det är läge att gå till etta för transistor 1 ?
mvh oscar