Effektbelysning till datorn efter arbetslampan -> hjälp!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Effektbelysning till datorn efter arbetslampan -> hjälp!

Inlägg av Turbosharp »

#Projekt: Flashlight ;)

Använda "arbetslampan" på datorn till att styra flertalet lysdioder att flasha upp in/utsidan av datorn i takt med cpu load:en

ja det vore väll inte så svårt tänkte jag och meckade snabbt ihop en förstärkare bestående av en vanlig transistor med motstånd och efter det en effekttransistor för att klara av strömmen. för att driva de ytterligare lysdioderna tas spänningen från 12V från nätagget.

icke sa nicke, förstärkaren blev skit och lyste så fort man bara jordade med händerna på basen. när den kopplades till + - på flashen lyste det konstant. efter lite mer mätning kom jag fram till att det ligger konstant 1volt på kablarna och när datorn jobbar hoppar den upp till ungefär 5volt

#ytterligare problem, har ingen aning vad det är för matninsspänning på de här kablarna, vet polariteten men inte jordnings sätt, går varken med chassi eller negativspänning från nätaggregat

#hjälp: ja om någon kan förklara för mig hur jag ska få detta att funka så blir jag ytterst tacksam! länka gärna till nån förstärkar variant lämplig för syftet och ev om jag missat någon liknande tråd här på forumet!

#egen tanke: vore det idé att sätta en zenerdiod (med lämpligt motstånd) som bryter igenom efter 1 volt innan första transistorn -> alltså när det är läge att gå till etta för transistor 1 ?

mvh oscar
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Hmm, jag kan inte ge dig nåt svar, men just det du försöker åstadkomma går lätt att ordna med en optokopplare...
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

okey, jag ska läsa på lite! kom gärna med mer förslag! =)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Borde fungera, sätt annars en vridresistor som en spänningsdelare på basen så att du kan reglera tillslagsspänningen på den så om det tex konstant ligger 1V in på basen (då den ju öppnar) så får det tex ändå inte mer än säg 0.1V vilket inte öppnar den förrän den.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en annan sak är en fototransistor vid lysdioderna, inget bök med signalnivåer och liknande, brukar annvända den metoden för att koppla in mig på dådant man inte kan/vill/får gå in i

lite trixande men det funkar oftast mycket bra
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fungerar säkert bra det med om man vill, men på ett sätt så fungerar det ändå efter samma princip som jag beskrev innan med spänningdelaren.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

tanken med ldr motstånd/transistor slog mig också, men det känns som att fuska förbi problemet, men jag har en sånn likandes så det får bli en nödlösning =)

jag kom på det att en zenerdiod är overkill eftersom det som henry säger skulle räcka. jag testade faktiskt det men eftersom förstärkaren verkade kass från första början gav det inget resultat.

så nu undrar jag om nån kan ge mig ett schema att gå efter =)
vad säger ni andra om optokopplare, och hur fungerar det isf?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag är inte lika säker som du på att förstärkaren är kass. Att den lyser när du tar på basen tycker jag är ett tecken på att den reagerar på det brum som kroppen din tar emot från närliggande elinstallationer. Den verkar ha för hög förstärkning. Du behöver i princip ingen spänningsförstärkning, bara strömförstärkning. Du kan visa hur schemat ser ut så får du säkert hjälp. Svårt att gissa!

Jag begriper inte heller vad flashen som visar cpu-belastningen är. Tydligen är det en lysdiod. Jag kan gissa vad det är, men det är inte säkert att jag gissar rätt.

Optokopplare låter som en bra ide eftersom den isolerar galvaniskt, då har du inga bekymmer om lysdioden flytter i förhållande till jord. Men det är lättare att koppla in om man vet var den ska kopplas in.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Såhär skulle jag lösa det:
Bild
Kanske lite maffigare grejer, men ni förstår iden.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

jaha där hade vi en variant :) går det att lösa på ett lättare sätt?

ja jag var kanske lite otydlig, men "flashen" är alltså arbetslysdioden på datorn :p

jag använde mina paintskillz till skissa upp min koppling, inga avancerade grejer här inte :D

http://img245.imageshack.us/img245/1108/namnlstt3.jpg
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förstår inte varför du använder en negativ spänning till en NPN trissa?

Paintade ihop ett snabbt schema som var det första som dök upp men tycker att borde fungera. Behövs ev en serietrissa om du behöver hög ström om du skall ha väldigt många LEDs.

Enkelt schema
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

tack henry, ja det är kanske bättre med serie.

bygger inte din krets på att dom har samma jord? för det verkar dom inte ha =/

på bilden är det en vrid potentiometer varav mittenkabeln går till bas på transistorn? och det är okey att sätta effekttransistorn direkt utan nån liten transistor?

väldigt basic, men det gillar jag :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

bygger inte din krets på att dom har samma jord? för det verkar dom inte ha

Nja det kan hända att den lysdioden på datorn drivs med en lite SMD trissa mot kollektorn och då går det nog inte så bra att koppla jord till katoden på den. Är det däremot så att den skulle drivas med en PNP trissa så kan man nog koppla på det viset att använda anoden som jord då den är direkt kopplad till det, eller bör vara det. Allt på kretskortet skall ha en gemensam jordning på ett eller annat sätt det är därför jag har satt det som gemensam jord.

på bilden är det en vrid potentiometer varav mittenkabeln går till bas på transistorn?

Japp.

och det är okey att sätta effekttransistorn direkt utan nån liten transistor?

Helt beroende på vilken trissa du använder då det är bla beroende på vilken ström som lysdioderna vill ha och detta är då beroende på vilken strömförstärkning som den trissan klarar och vilket värde som vridresistorn har, så det kan som jag skrev mycket väl hända att det kan behövas. Jag kladdade bara ihop detta men om man inte vill belasta lysdiodens ev kretsar för mycket så kan man kanske sätta dit en vridresistor på säg 10Kohm som när du vrider den till ett bra läge har en resistans på kanske 2kohm. Har du då tex en mindre effektrissa med en förstärkning på säg 100ggr så kan den driva 0.2A last vilket utan problem borde räcka för ett antal lysdioder. Är det däremot en ordentlig trissa som kanske bara har 20ggr i förstärkning så kan det kanske bli i underkant om du har många och som inte är strömsnåla. Men skulle det inte räcka så är bara att sätta in en extra småsignals trissa i serie med effekttrissan.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Turbosharp:
Jorden är samma så länge du tar ström från datorns PSU. Det är bra, det vill du ha för det blir lite enklare. Det vore lite annars om du skulle dra ut kretsen utanför datorn eller koppla in dig på elnätet.

Precis som Henry säger kan lysdioden vara lite olika kopplat i datorn, men på minst ett av benen på lysdioden har du en spänning som varierar i förhållande till jord. Du behöver bara flytta anslutningen (Henrys "till anod på......) tills kretsen reagerar.

Skulle modifiera Henrys krets på följande sätt:
Sätt en resistor (ca470ohm) mellan mittuttaget på potentiometern och basen på transistorn. Har till uppgift att skydda basen på transistorn om du drar upp mittuttaget på potentiometern för fullt samtidigt som du har full spänning ditt.

Värdena på resistorn beror på transistorn, så du kan få justera den om du har en transistor med låg förstärkning.

Flytta resistorn mellan emitter och jord att sitta mellan kollektor och lysdioderna. Spelar mindre roll men transistorn bottnar lite bättre då.
Beräkna den beroende på hur många kedjor av dioder du kopplar i parallell.
Sorry har ej tid att förklara bättre nu, måste rusa.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

tack för svar grabbar! jag ska gå på med lödkolven så fort tenta veckan tagit slut =)
Skriv svar