Nån som vet hur man kan reparera eller etsa om ett gammalt kort?
Tänker på min samling slitna Nintendo spel. Kontakten i själva kasetten ser ut ungefär som en ISA eller PCI korts kontakt, efter att ha dragit in och ut spelen 1000ggrr så funkar dom inte så bra längre
Finns det nåt bra material som man kan smeta,löda eller etsa på dom gamla kontakterna?
Blåsa i nintendot finns det något bättre Allvarligt köp en ny connector så har du ett nytt tvspel. Passa även på att köpa nya gummin till handkontrollerna om de är slitna.
När man etsar så fräts metall bort genom en kemisk reaktion. Det betyder att man inte på något sätt kan få TILLBAKS koppar genom etsning.
Har du en gång slitit ut "fingrarna" på spelkassettens kretskort är det inte mycket att göra.
Det är inte konectorn jag är ute efter. Kopparen på korten är utsliten
Jag vet hur det går till att etsa det är därför jag undrar om nån vet hur man lägger på ett nytt lager koppar på ett gammalt kort. eller blir jag tvungen att göra ett helt nytt och löda på alla gamla komponenter?
Det finns jättetunn kopparplåt med klister på, sommankan klippa ut småbitar av och sätta fast, och sen löda längst upp. Men jag vet inte var...
Kanske funkar med vanlig koppartejp.
Den där färgen tror jag inte på. Jag provade nåt liknande, och den kunde man skrapa bort med en nagel.
det man kan göra är att köpa koppartejp (används bla för glasinfattning) och skära till små remsor i samma bredd som kretskortets kontakter, trycka fast dom på kontakterna, sedan fram med lödpennan och lite! lödtenn, precis så att man löder fast och förtennar koppartejpen, men utan att öka tjockleken nämnvärt...
Varför skulle de bry sig? Det är ju samma potensial på hela kortet. Men frågan är väl snarare hur det ska ske rent praktiskt. Man måste ju maska resten av kortet. eller ha det ovanför badet. Och att sedan etsa mellanrummen.... Jag tror ärligt talat inte på den lösningen.