Etsa om ett gammalt kort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Etsa om ett gammalt kort?

Inlägg av luffare »

Nån som vet hur man kan reparera eller etsa om ett gammalt kort?
Tänker på min samling slitna Nintendo spel. Kontakten i själva kasetten ser ut ungefär som en ISA eller PCI korts kontakt, efter att ha dragit in och ut spelen 1000ggrr så funkar dom inte så bra längre :wink:

Finns det nåt bra material som man kan smeta,löda eller etsa på dom gamla kontakterna?
Samot

Re: Etsa om ett gammalt kort?

Inlägg av Samot »

Det finns företag som säljer reservdelar till dom. Kommer inte på något nu men det kan du säkert hitta om du söker.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Blåsa i nintendot finns det något bättre ;) Allvarligt köp en ny connector så har du ett nytt tvspel. Passa även på att köpa nya gummin till handkontrollerna om de är slitna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När man etsar så fräts metall bort genom en kemisk reaktion. Det betyder att man inte på något sätt kan få TILLBAKS koppar genom etsning.
Har du en gång slitit ut "fingrarna" på spelkassettens kretskort är det inte mycket att göra.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

Det är inte konectorn jag är ute efter. Kopparen på korten är utsliten

Jag vet hur det går till att etsa det är därför jag undrar om nån vet hur man lägger på ett nytt lager koppar på ett gammalt kort. eller blir jag tvungen att göra ett helt nytt och löda på alla gamla komponenter?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

kanske kan funka med ledande silver färg. tex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 008051.htm
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

LaRdA skrev:kanske kan funka med ledande silver färg. tex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 008051.htm
Perfekt det var nåt sånt jag letade efter, frågan är hur tåligt det är, kommer färgen sitta kvar i konnectorn när man tar ut spelet? :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför frågar du om man kna etsa när du vet att det är tvärt emot vad du vill göra?
Läs reglerna innan du svarar. Främst regel nr.1
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

utryckte väl mej inte så bra vill lägga på ett helt nytt lager koppar som jag kan etsa så att det ser helt nytt ut
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns jättetunn kopparplåt med klister på, sommankan klippa ut småbitar av och sätta fast, och sen löda längst upp. Men jag vet inte var...
Kanske funkar med vanlig koppartejp.

Den där färgen tror jag inte på. Jag provade nåt liknande, och den kunde man skrapa bort med en nagel.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

det man kan göra är att köpa koppartejp (används bla för glasinfattning) och skära till små remsor i samma bredd som kretskortets kontakter, trycka fast dom på kontakterna, sedan fram med lödpennan och lite! lödtenn, precis så att man löder fast och förtennar koppartejpen, men utan att öka tjockleken nämnvärt...

rätt pilligt, men det fungerar...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Löda dit kopparfolie borde funka. Annars går det ju att lägga på koppar med elektrolys. Det är så man gör när man genompleterar kort.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... undrar vad alla komponenter tycker om den spänning man lägger på då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle de bry sig? Det är ju samma potensial på hela kortet. Men frågan är väl snarare hur det ska ske rent praktiskt. Man måste ju maska resten av kortet. eller ha det ovanför badet. Och att sedan etsa mellanrummen.... Jag tror ärligt talat inte på den lösningen.
Skriv svar