Kombinera två RF-signaler
Kombinera två RF-signaler
Jag funderar på att införskaffa ett kombinerat analog/DVB-T -kort till datorn. Kortet har en vanlig tv koax kontakt för både analog/digitaldeln. Eftersom jag bor i hyreshus och har comhem kabeltv så finns troligen inte DVB-T signalen. Därför skulle jag vilja kombinera signalen från analoga kabeltvnätet med den från en bordsantenn. Behövs det något speciellt filter för detta? Finns det risk att signalen går "bakvägen" ut till grannarna?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Clas ohlson har något som heter combiner, men den har en ingång för vanlig antenn, och en för parabol, så det är olika frekvensområden. Kanske funkar, men troligtvis mycket dåligt.
Sen finns det förgreningar som man kan koppla tvärtom, men då skickar man ut signaler i övriga antennätet också.
Så en antennswitch är väl egentligen det som gäller.
Sen finns det förgreningar som man kan koppla tvärtom, men då skickar man ut signaler i övriga antennätet också.
Så en antennswitch är väl egentligen det som gäller.
Tackar för svaren MM. Frågan är vad ett UHF+UHF filter eg gör. Det spärrar väl bara högre och lägre frekvenser? Är det något med impedansanpassning med? Fixar den så att signalerna inte blandas på resp. input?
Edit:
Kanske finns antennförstärkare med flera ingångar? (classe har en, men den kostar 750:-)
Edit:
Kanske finns antennförstärkare med flera ingångar? (classe har en, men den kostar 750:-)
Har du kollat så att inte signalerna ligger på samma frekvenser båda använder ju UHF bandet. Dock borde operatören sett till att de inte krockar men med ComBort vet man ju aldrig. Eftersom signalerna ligger i samma frkvensområde är det svårt att använda en diplexer utan en vanlig splitter/combiner krävs. Om du tar en passiv så har du en isolation på ca 20 dB mellan portarna vilket borde räcka. Nackdelen är att du förlorar ca 4 dB i signalstyrka.
Huset har tjocka väggar, och kan jag inte "joina" signalerna i den coax som finns, så måste jag dra en extra genom hela lägenheten till sidan som vetter mot masten. Enligt folket på minhembio så verkar det finnas utsikter att lyckas i alla fall.
Om jag sätter en antennförstärkare på inkommande kabeltv-signal så borde den väl skydda mot oavsiktliga utsändningar i kabelnätet? Så länge jag inte ställer till det för någon annan så är det ju bara att testa. Kortet jag tittat på (AverTV Hybrid +FM) kostar inte mycket mer än ett rent DVB, så jag skulle få analogfunktionalitet "på köpet".
Om jag sätter en antennförstärkare på inkommande kabeltv-signal så borde den väl skydda mot oavsiktliga utsändningar i kabelnätet? Så länge jag inte ställer till det för någon annan så är det ju bara att testa. Kortet jag tittat på (AverTV Hybrid +FM) kostar inte mycket mer än ett rent DVB, så jag skulle få analogfunktionalitet "på köpet".
finns ju splitters som är klarar signaler mellan 5 - 1000Mhz
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4098.htm
dessutom är ju F-kontakter väldigt billiga
närmaste radio/tv handlare borde ha en sådan splitter på hyllan
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4098.htm
dessutom är ju F-kontakter väldigt billiga
närmaste radio/tv handlare borde ha en sådan splitter på hyllan
det bör vara mellan utgångarna du har motkopplingsdämpningen
TV-uttag är också byggda så de ska dämpa mellan uttagen så man inte får interferens om grannen har en TV igång samtidigt och som skickar ut en signal som hamnar inom frekvensen som du tar emot.
man tappar ju minst 3.5 dB men det är nog det man måste tåla när det gäller passiva splitters.
blir ju signaler som säkert letar sig i genom splittern men de har ju en svagare nivå om de är från bordsantennen o de har ju andra frekvenser än de som ligger ute i kabelnätet
TV-uttag är också byggda så de ska dämpa mellan uttagen så man inte får interferens om grannen har en TV igång samtidigt och som skickar ut en signal som hamnar inom frekvensen som du tar emot.
man tappar ju minst 3.5 dB men det är nog det man måste tåla när det gäller passiva splitters.
blir ju signaler som säkert letar sig i genom splittern men de har ju en svagare nivå om de är från bordsantennen o de har ju andra frekvenser än de som ligger ute i kabelnätet