Kombinera två RF-signaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Kombinera två RF-signaler

Inlägg av Eelector »

Jag funderar på att införskaffa ett kombinerat analog/DVB-T -kort till datorn. Kortet har en vanlig tv koax kontakt för både analog/digitaldeln. Eftersom jag bor i hyreshus och har comhem kabeltv så finns troligen inte DVB-T signalen. Därför skulle jag vilja kombinera signalen från analoga kabeltvnätet med den från en bordsantenn. Behövs det något speciellt filter för detta? Finns det risk att signalen går "bakvägen" ut till grannarna?
Tekko

Inlägg av Tekko »

En splitter kanske, sån där man hadde till nitendot tex.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Clas ohlson har något som heter combiner, men den har en ingång för vanlig antenn, och en för parabol, så det är olika frekvensområden. Kanske funkar, men troligtvis mycket dåligt.
Sen finns det förgreningar som man kan koppla tvärtom, men då skickar man ut signaler i övriga antennätet också.
Så en antennswitch är väl egentligen det som gäller.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jo, men kortet skall användas till en digital video recorder (troligen MythTV), Det förtar grejen med schemalagda inspelningar om man ändå måste vara där och välja rätt antenn först ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du har ju annars antennfilter som man satt uppe på antennmasten förut för att kombinera ihop UHF-antennen med VHF-antennen.
Det finns sådana med två ingångar för UHF. Clas Ohlsons sådan har tyvärr utgått.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tackar för svaren MM. Frågan är vad ett UHF+UHF filter eg gör. Det spärrar väl bara högre och lägre frekvenser? Är det något med impedansanpassning med? Fixar den så att signalerna inte blandas på resp. input?

Edit:
Kanske finns antennförstärkare med flera ingångar? (classe har en, men den kostar 750:-)
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du kollat så att inte signalerna ligger på samma frekvenser båda använder ju UHF bandet. Dock borde operatören sett till att de inte krockar men med ComBort vet man ju aldrig. Eftersom signalerna ligger i samma frkvensområde är det svårt att använda en diplexer utan en vanlig splitter/combiner krävs. Om du tar en passiv så har du en isolation på ca 20 dB mellan portarna vilket borde räcka. Nackdelen är att du förlorar ca 4 dB i signalstyrka.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det viktigaste är ju helt klart frågan om dom ligger på olika frekvenser. Jag skulle definitivt tagit två olika kort istället. Ett analogt PVR-kort, t.ex PVR350 eller liknande, och ett DVB-kort. Det är alltid lättare att splitta en signal än att slå ihop flera.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Huset har tjocka väggar, och kan jag inte "joina" signalerna i den coax som finns, så måste jag dra en extra genom hela lägenheten till sidan som vetter mot masten. Enligt folket på minhembio så verkar det finnas utsikter att lyckas i alla fall.

Om jag sätter en antennförstärkare på inkommande kabeltv-signal så borde den väl skydda mot oavsiktliga utsändningar i kabelnätet? Så länge jag inte ställer till det för någon annan så är det ju bara att testa. Kortet jag tittat på (AverTV Hybrid +FM) kostar inte mycket mer än ett rent DVB, så jag skulle få analogfunktionalitet "på köpet".
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

finns ju splitters som är klarar signaler mellan 5 - 1000Mhz

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4098.htm

dessutom är ju F-kontakter väldigt billiga

närmaste radio/tv handlare borde ha en sådan splitter på hyllan
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Minus: I specen på splittern så står det "Motkopplingsdämpning 18-20dB". Vad innebär detta? Att det är 20dB dämpning mellan de två utgångarna? Eller är det att den inte går att använda för att sammanfoga signaler, bara dela dem?
peter555

Inlägg av peter555 »

Mystisk benämning men det måste betyda isolationen mellan de två splittade portarna. Jag har aldrig sett några TV splitters med cirkulatorer utan de har varit reciproka så de ska fungera lika bra åt båda hållen.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

det bör vara mellan utgångarna du har motkopplingsdämpningen

TV-uttag är också byggda så de ska dämpa mellan uttagen så man inte får interferens om grannen har en TV igång samtidigt och som skickar ut en signal som hamnar inom frekvensen som du tar emot.

man tappar ju minst 3.5 dB men det är nog det man måste tåla när det gäller passiva splitters.

blir ju signaler som säkert letar sig i genom splittern men de har ju en svagare nivå om de är från bordsantennen o de har ju andra frekvenser än de som ligger ute i kabelnätet
Skriv svar