Hur vet musen vart den skall?
Hur vet musen vart den skall?
Dags att vädra dagens fundering innan jag blir knas.
En kulmus har ju två axlar med varsin hålskiva som löper mellan varsin läsgaffel. En för X-led och en för Y-led så att säga.
Hur "vet musen" om jag rör den i X- eller X+ led? Detekterar inte läsgaffeln samma oavsett åt vilket håll hålskivan snurrar?
En kulmus har ju två axlar med varsin hålskiva som löper mellan varsin läsgaffel. En för X-led och en för Y-led så att säga.
Hur "vet musen" om jag rör den i X- eller X+ led? Detekterar inte läsgaffeln samma oavsett åt vilket håll hålskivan snurrar?
- prototypen
De har en bildsensor som tar bilder i snabb följd. Jämför senaste bilden med förra bilden i princip. Sensorerna tillverkas av http://www.avagotech.com
Vadå, ALLA sensorer till optiska möss?strombom skrev:De har en bildsensor som tar bilder i snabb följd. Jämför senaste bilden med förra bilden i princip. Sensorerna tillverkas av http://www.avagotech.com
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tror nästan det. Finns kanske någon mer tillverkare, men enligt folk som har forskat lite i ämnet så är det visst så. Sant eller inte, tja - för att få veta det så måste du nog forska lite själv. En ADNS-2051 satt i min mus, kollade en gammal mus jag hade och den skall enligt uppgift ha en ADNS-2001, den var dock omöjlig att läsa av, så kan ha varit något annat iofs...
Min egen enorma undersökning sa att av mina tre möss hade en säkert en avogotech sensor, en hade troligen en avogotech och den sista hade garanti 

Avagotech gör nog de flesta, men det finns några fler...
Philips har tagit fram en "dubbel-lasermus", länk
ST microelectronics har sin variant, förmodligen tänkt till väldigt små möss: länk
Pixart har några: www.pixart.com.tw
@Lab: Datablad
Det var kvällens motionsrunda på google
Philips har tagit fram en "dubbel-lasermus", länk
ST microelectronics har sin variant, förmodligen tänkt till väldigt små möss: länk
Pixart har några: www.pixart.com.tw
@Lab: Datablad
Det var kvällens motionsrunda på google