Hur funkar en moonflower/discolampa??
Hur funkar en moonflower/discolampa??
Hejsan
Då jag nästan har avslutat mitt projekt med mitt nya stroboskop så sk jag börja på en ny lampa.
Denna gången ska det bli en sk. moonflower. För en som inte vet vad det är så kan jag berätta att det är en lampa som skickar ut kanske 10-20 färgade/ofärgade strålar. Som på golvet/väggen/ tom taket roterar, snurrar till musiken etc etc.
Jag ska göra väldigt enkel och basic.
Så det jag undrar över är hur de oftast är uppbyggda?? Om någon vet dvs.
Är det med prismor, speglar, dubbelspalt eller hur funkar det att få ut täta och icke-spridande strålar?
Så man får ca 20 punkter på golvet, inte bara en massa ljus överallt.
Har tillgång till en del saker, typ gitter osv. Prismor är värre men kan köpa, dubbelspalter går att ordna osv...
Nnån som har en anning och vill dela med sig?
Micke
Då jag nästan har avslutat mitt projekt med mitt nya stroboskop så sk jag börja på en ny lampa.
Denna gången ska det bli en sk. moonflower. För en som inte vet vad det är så kan jag berätta att det är en lampa som skickar ut kanske 10-20 färgade/ofärgade strålar. Som på golvet/väggen/ tom taket roterar, snurrar till musiken etc etc.
Jag ska göra väldigt enkel och basic.
Så det jag undrar över är hur de oftast är uppbyggda?? Om någon vet dvs.
Är det med prismor, speglar, dubbelspalt eller hur funkar det att få ut täta och icke-spridande strålar?
Så man får ca 20 punkter på golvet, inte bara en massa ljus överallt.
Har tillgång till en del saker, typ gitter osv. Prismor är värre men kan köpa, dubbelspalter går att ordna osv...
Nnån som har en anning och vill dela med sig?
Micke
Vet inte exakt vad det är för nått du tänker på. Men antar att det är scanner som ser ut ungefär som en förvuxen eankodsläsare. Tror jag såg en post om det här på forumet. Den varianten borde ju fungera lite som ett ocilloskop antar jag med att man vrider på en upphängd spegelbit. och med hjälp av magnetfält får man den att vridas. Kan detta vara en vettig teori?
http://en.wikipedia.org/wiki/Stage_lighting#Spotlights Kanske är en bra början annars. Där skriver dom om pan-tilt motorer (servos).
http://en.wikipedia.org/wiki/Stage_lighting#Spotlights Kanske är en bra början annars. Där skriver dom om pan-tilt motorer (servos).
Det fungerar ungefär såhär ...
Det finns en skiva som roterar, på denna sitter det speglar som bestämmer ljus och reflekterar ljuset i en vinkel.
Framför skivan sitter en lampa. Framför lampan sitter en metallbit av något slag, som hindrar lampans ljus att direkt nå ut ur effekten.
Framför metallbiten (och då även lampan) sitter en lins.
Tänk dig
Roterande skiva - speglar - lampa - metallbit - lins -> resten av världen
Jag kan fixa någar bilder på innanmätet nästa vecka om du är snäll =) .
Det finns en skiva som roterar, på denna sitter det speglar som bestämmer ljus och reflekterar ljuset i en vinkel.
Framför skivan sitter en lampa. Framför lampan sitter en metallbit av något slag, som hindrar lampans ljus att direkt nå ut ur effekten.
Framför metallbiten (och då även lampan) sitter en lins.
Tänk dig
Roterande skiva - speglar - lampa - metallbit - lins -> resten av världen
Jag kan fixa någar bilder på innanmätet nästa vecka om du är snäll =) .
Ja ok, då är jag med på noterna. Det var ju inte så svårt ändå. Problemet kommer nog vara att få tag på en lins som uppfyller kraven. Får väl prova med ett förstoringsglas haha. Nä men det går itne riktigt bra men.
Jag är jättesnäll
. Men hade uppkskattat det otroligt mycket om du hade velat lägga upp en bild. Det hade varit grymt schysst!!
Micke
Jag är jättesnäll

Micke
Hehe, så långt ät det inga problem men man skulle ju vilja ha den så den kan byta håll och ändra hastighet i takt med musiken. Inte så jättesvårt men ibland vill man ju ta den lätta vägennetrunner skrev:kopplingsschema?
Jag tror att du kan klara dig helt utan. Lampan + 230V motor på 1RPM finns på CO.