Mc-hastighetsmätare
-
Mc-hastighetsmätare
Tjenare
Har ett vinteprojekt på G, ska bygga en digital hastighetsmätare, m.h.a
7-segmentsdisplayer och Pic 16f877.
Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska mäta hastigheten.
Jag har tänkt att sätta nån optisk brygga på hastighetsmätarwiren, för att slippa sätta dit nån ny givare på hjulet.
Men problemet är att jag inte vet hur jag ska räkna impulserna, någon som vet hur man ska göra?
För det måste ju vara någon form av fördröjning också så det inte flabbar upp och ner hela tiden
MVH
Peter Eriksson
Har ett vinteprojekt på G, ska bygga en digital hastighetsmätare, m.h.a
7-segmentsdisplayer och Pic 16f877.
Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska mäta hastigheten.
Jag har tänkt att sätta nån optisk brygga på hastighetsmätarwiren, för att slippa sätta dit nån ny givare på hjulet.
Men problemet är att jag inte vet hur jag ska räkna impulserna, någon som vet hur man ska göra?
För det måste ju vara någon form av fördröjning också så det inte flabbar upp och ner hela tiden
MVH
Peter Eriksson
-
- EF Sponsor
Finns lite olika sätt. Till bilar finns det adaptrar att sätta mellan vajern och växelhuset eller var den nu sitter. I givaren brukar det vara en hallsensor och en roterande magnet.
Ett annat sätt är förstås en givare vid hjulet. Induktiv givare funkar bra, man kan nog även tänka sig andra sorters givare tex optiska.
Ett annat sätt är förstås en givare vid hjulet. Induktiv givare funkar bra, man kan nog även tänka sig andra sorters givare tex optiska.
-
-
- EF Sponsor
-
-