Behöver hjälp med pneumatik (förmodligen lätta frågor)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
crize

Behöver hjälp med pneumatik (förmodligen lätta frågor)

Inlägg av crize »

Har för en tid sedan byggt en ljuddämpad låda till min CNC fräs. Se bilden nedan:

Bild

Det stora problemet med konstruktionen är att det är mycket jobbigt att byta fräsverktyg (eftersom fräsen står på botten av lådan). Ännu svårare är det att försöka ställa nollpunkten i z-led.

Tänkte därför bygga någon form av pneumatisk hiss för att enkelt kunna lyfta upp fräsen när det är dags att byta verktyg eller sätta nollpunkt. Har bara gått en liten gymnasie kurs i pneumatik för 6 år sedan så därför skulle jag nog behöva lite hjälp.

Fräsen väger ungefär 50 KG och jag vill kunna lyfta den runt 30 cm.

Det jag tror jag kommer behöva är:

2st cylindrar med slaglängd >= 300 mm
ventil
kompressor
T-kopplingar

Här kommer lite frågor:

Cylindrar
----------

Nån som vet vart man kan få tag i billiga?

Det är givetvis viktigt att rörelsen sker långsamt, hur begränsar man hastigheten i dessa cylindrar? är det bara att sätta en strypventil i serie med anslutningsporten?

Ventiler
--------

Vart kan man köpa dessa billiga? el-styrda eller manuella spelar ingen roll.

Vad kallas den typ av ventil jag behöver för att styra en dubbelverkande cylinder?

Kompressor
-------------

Skulle jag kunna driva en lämplig cylinder med tryckluft från biltemas billigaste kompressor? Artikelnummer: 17-636

Läste att kompressorn har en 24 L tank, kommer det att räcka ett tag eller kommer motorn att gå igång efter varje "hissning" ?

Om någon undrar hur jag kan övervaka vad som händer i lådan beror det på att lådan har lysrör samt en ccd-kamera invändigt. =)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kolla på el-kolvar. Borde vara mindre jobb med att få det att fungera.

Linak bör ha det du söker.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

crize: Var det du som frågade efter tips för att ljudisolera en CNC för en tid sedan?

Vore kul att se lite bilder på hur lådan ser ut på insidan. :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

crize
> Fräsen väger ungefär 50 KG och jag vill kunna lyfta den runt 30 cm.

Vad väger lådan tom ?
Hade det inte varit enklare att lyfta upp hela lådans överdel
iställe för ett lock. ?

Man kan aldrig vara säker på långsam rörelsen med luftcylindrar.
Om något fastnar kan cylinder fyllas med till fullt tryck.
Och sedan slå ut med väldig fart.

Blansera ut vikten som skall lyftas med gasfjädrar och lyft för hand.
crize

Inlägg av crize »

JimmyAndersson:

Japp, det stämmer bra det. Ja la dock ner idén med att ha dubbla väggar. För när jag räkna på det märkte jag att lådan skulle bli alldeles för stor.

Så här ser lådan ut på insidan: Tyvärr så blev det lite dålig skärpa:

Bild

Bild

GFEF:

Lådan är uppbygt av 22 mm skivor och borde väga >100 KG. Anledningen till att jag vill använda tryckluft är dels att jag vill ha en anledning att köpa en kompressor =) och dels att jag länge velat bygga nånting med tryckluft.

Som du säger så skulle det inte vara bra om en cylinder fastnade, men borde man inte kunna begränsa trycket så att den inte får så jätte stor kraft om detta skulle inträffa?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

om du skall använda pneumatik så bör du bygga som ett saxbord, du behöver då mindre slaglängd på din cylinder samt behöver bara en eller två cylindrar.

Du får nog räkna med att kompressorn startar efter varje gång om du bara har 24l tank!

Jag har ett annat tips annars: art.nr 15-373 på biltema. Motordriven saxdomkraft. om man bara svetsar på större plattor i botten och toppen så ska det räcka med en sådan!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den är förövrigt testad i nyaste ViBilägare, Nr. 16.
crize

Inlägg av crize »

Bosen:

Det där såg ju faktiskt bra ut =). Tror det blir så att jag köper en saxdomkraft eller två. Ska försöka hinna iväg till biltema och se hur dom ser ut i verkligheten. Nån som vet hur snabbt det går för dessa domkrafter att gå från det innersta läget till det yttersta?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Va lustigt! Det räknade grannen och jag ut när vi satt i hans garage och drack öl. Har för mig att vi kom fram till att det borde ta runt 60 sekunder att lyfta upp en bil till domkraftens maxhöjd med den!

Jag tror vi utgick från att en hästkraft är 75 kilo, på en sekund, en meter. Men vi kanske var helt fel ute redan där! :lol:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, Varför inte göra boxen öppningsbar på ena sidan?

Har ingen erfarenhet av biltemas "saxar" men såvitt jag kan se bör ni räknat ganska så rätt vad beträffar "hästkrafts förhållandet" Så det kan nog stämma

Troligen är detta billigaste lösningen (åtminstone såvitt jag kan komma på såhär på rakarm)

En lösning med cylindrar skulle nog landa på kanske 3 000-3 500 :- komplett med ventilerna tror jag, åtminstone om du vill ha bra prylar.

Tror ej heller 24 liter kompressorn håller luften mer än några timmar i praktiken (betänk att den kommer att starta då tryckfallet understiger inställt värde på brytaren, därför kommer den i praktiken troligtvis att starta även om det finns tillräckligt tryck kvar i tanken att driva cylindern (det är åtminstone min erfarenhet), vet ej om det går att manipulera tryckbrytaren), åtminstone inte de från biltema, annars verkar den rätt hyfsad tror jag.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kanske lite OT, men en ljudisolerad låda och en kompressor som skall driva lyften, kompressorn har en ljudnivå på ca. 90 - 92 db, kan tänka att fräsen behöver skyddas från det ljudtrycket, människor behöver iallafall skydd :D
80 db är max som arbetsmilö för arbetare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt riktigt. :)

Biltemas saxdomkraft ser ut att passa mycket bra. Eftersom den också hamnar i lådan så blir även ljudet från den dämpat.

Mizzarrogh:
"Men, Varför inte göra boxen öppningsbar på ena sidan?"

Ingen dum idé, men det skulle krävas ganska mycket jobb för att inte ljudet skulle ta sig ut i skarvarna.

crize:
Bra byggt!
Jag har länge velat ha en CNC-maskin men lagt ner tankarna eftersom jag bor i lägenhet. Men när jag såg dina bilder blev jag nyfiken på att bygga en ljudisolerad CNC. Är du nöjd med ljuddämpningen?
crize

Inlägg av crize »

Har nu byggt in 2 st "biltema saxar" och det fungerar väl ok, tyvärr så tar det mycket riktigt ganska lång tid att hissa upp / ner. Har inte tagit nån tid men det tar säkert 60 s om inte mer precis som snabelost säger.

JimmyAndersson:

Ljuddämpningen fungerar alldeles utmärkt. Det mesta ljudet kommer nu från dammsugaren istället.

Ett annat problem jag stött på är att det blir ganska varmt i lådan, hade räknat med att dammsugaren skulle suga ut så pass mycket varm luft att det inte skulle behövas någon kylfläkt. Det kanske blir till att bygga nån form av fläkt eller liknande. Men för tillfället har jag så pass mycket skolarbete att göra så jag hinner inte. =(
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske det i så fall går att byta till större (bredare) cylindrar på saxarna, tro? Eller kanske någon enkel utväxling.
Om nu hastigheten upplevs som besvärande, altså.

JimmyAndersson skrev:Helt riktigt. :)

Mizzarrogh:
"Men, Varför inte göra boxen öppningsbar på ena sidan?"

Ingen dum idé, men det skulle krävas ganska mycket jobb för att inte ljudet skulle ta sig ut i skarvarna.
Med rejäla "skumlister" går det hyfsat, men det beror ju också litet på hur man vill ha själva konstruktionen :)
Gunnar
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Lådan ser väldigt stor ut och 22mm väggar, då borde den vara riktigt tung också.

Jag måste fråga: hur tror ni ljudnivån skulle ha blivit med tunnare väggar, t.ex. 9mm plywood? Hade det gått att sätta 2 dubbla väggar?, typ en liknande vägg runt den inre väggen? Hur långt ifrån bör väggarna vara då?
Skriv svar