Det stora problemet med konstruktionen är att det är mycket jobbigt att byta fräsverktyg (eftersom fräsen står på botten av lådan). Ännu svårare är det att försöka ställa nollpunkten i z-led.
Tänkte därför bygga någon form av pneumatisk hiss för att enkelt kunna lyfta upp fräsen när det är dags att byta verktyg eller sätta nollpunkt. Har bara gått en liten gymnasie kurs i pneumatik för 6 år sedan så därför skulle jag nog behöva lite hjälp.
Fräsen väger ungefär 50 KG och jag vill kunna lyfta den runt 30 cm.
Det jag tror jag kommer behöva är:
2st cylindrar med slaglängd >= 300 mm
ventil
kompressor
T-kopplingar
Här kommer lite frågor:
Cylindrar
----------
Nån som vet vart man kan få tag i billiga?
Det är givetvis viktigt att rörelsen sker långsamt, hur begränsar man hastigheten i dessa cylindrar? är det bara att sätta en strypventil i serie med anslutningsporten?
Ventiler
--------
Vart kan man köpa dessa billiga? el-styrda eller manuella spelar ingen roll.
Vad kallas den typ av ventil jag behöver för att styra en dubbelverkande cylinder?
Kompressor
-------------
Skulle jag kunna driva en lämplig cylinder med tryckluft från biltemas billigaste kompressor? Artikelnummer: 17-636
Läste att kompressorn har en 24 L tank, kommer det att räcka ett tag eller kommer motorn att gå igång efter varje "hissning" ?
Om någon undrar hur jag kan övervaka vad som händer i lådan beror det på att lådan har lysrör samt en ccd-kamera invändigt. =)