Gamla bildskärmar
-
Gamla bildskärmar
Tjabba! Finns det någon risk med att koppla in gamla hårddiskar som stått kallt under vintern, stått dammigt, fått vatten på sig eller är lite trasiga?
-
I värsta fall så kanske det kan smälla till lite lätt och en stilla röksignal som stiger upp, men sådant kan också komma efter en tid. Har inte själv varit med eller hört om att en skärm börjat brinna men har den tex varit utsatt för väder och vind under en tid så kan ju kanske sannolikheten öka. Sannolikheten är inte så väldigt hög men man skall aldrig säga aldrig, så håll koll för att vara säker.
Nä, jag har aldrig hört talas om nån skärm som börjat brinna heller, men att de smäller och ryker verkar vara vanligare...
På morsans jobb var det en tjock gubbe som satt på en gammal kontorsstol framför sin skärm som aldrig nånsin rengjorts på något sätt, de påstod att den var full med damm, och att det skulle ha orsakat den stora smällen som fick gubben att hoppa högt. Olyckligt nog lossnade ett hjul på stolen när han landade igen, så han ramlade bakåt och slog huvudet i en bokhylla så att massor av böcker och pärmar rasade ut över honom.
Så det är bäst att du aktar dig Mattis, skärmar är farliga saker
På morsans jobb var det en tjock gubbe som satt på en gammal kontorsstol framför sin skärm som aldrig nånsin rengjorts på något sätt, de påstod att den var full med damm, och att det skulle ha orsakat den stora smällen som fick gubben att hoppa högt. Olyckligt nog lossnade ett hjul på stolen när han landade igen, så han ramlade bakåt och slog huvudet i en bokhylla så att massor av böcker och pärmar rasade ut över honom.
Så det är bäst att du aktar dig Mattis, skärmar är farliga saker

- JimmyAndersson
- Kontakt:
När det inte var lika vanligt med platta tv-apparater så hörde man då och då om eldsvådor som Tv'n orsakat. Vad är det i TV'n som startar branden? Överhettning pga dålig ventilation?
Har även hört något om att rutan (på skärmen) imploderat och något har åkt ut, men jag har inga säkra källor på det.
Jag har haft några monitorer som stått på en kall vind i några år. De fungerar fint.
Har även hört något om att rutan (på skärmen) imploderat och något har åkt ut, men jag har inga säkra källor på det.

Jag har haft några monitorer som stått på en kall vind i några år. De fungerar fint.
Det har jag också hört talas om.. Det var tydligen tunnare glas i själva bildrutan (framsidan) förr, så om den fick någon liten liten spricka eller nåt så kunde den implodera och elektronkanonen eller något såntdär kommer flygande ut där bildrutan nyss fanns...JimmyAndersson skrev:Har även hört något om att rutan (på skärmen) imploderat och något har åkt ut, men jag har inga säkra källor på det.![]()
Har inte heller några säkra källor...
Sant att ett bildrör imploderar(sugs ihop) om röret utsätts för stark
värme eller mekanisk åverkan, ändå kan det givetvis flyga
glassplitter genom rummet.
Det är en myt att damm orsakar brand i en tv apparat.
En av dom större orsakerna till bränder i tv apparater främst med trähölje
var en XY kondensator tillverkad av Plessey.
Har själv sett brandförloppet i en gammal tv , Plesseykondensatorn är
bokstavligen en brandbomb och elden sprider sig blixtsnabbt till tv's hölje.
Den här kondensatorn ger heller ingen "förvarning" med någon
dålig lukt, den tar bara plötsligt eld.
Vill varna för om någon fortfarande har en gammal tv med en sådan kondensator, storlek och form som en tändare till lysrör, höljet är
gult och givetvis märkt med tillverkarens namn Plessey.
Finns ersättare att köpa.
Kjelle
värme eller mekanisk åverkan, ändå kan det givetvis flyga
glassplitter genom rummet.
Det är en myt att damm orsakar brand i en tv apparat.
En av dom större orsakerna till bränder i tv apparater främst med trähölje
var en XY kondensator tillverkad av Plessey.
Har själv sett brandförloppet i en gammal tv , Plesseykondensatorn är
bokstavligen en brandbomb och elden sprider sig blixtsnabbt till tv's hölje.
Den här kondensatorn ger heller ingen "förvarning" med någon
dålig lukt, den tar bara plötsligt eld.
Vill varna för om någon fortfarande har en gammal tv med en sådan kondensator, storlek och form som en tändare till lysrör, höljet är
gult och givetvis märkt med tillverkarens namn Plessey.
Finns ersättare att köpa.
Kjelle