Gamla bildskärmar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KamratMattis

Gamla bildskärmar

Inlägg av KamratMattis »

Tjabba! Finns det någon risk med att koppla in gamla hårddiskar som stått kallt under vintern, stått dammigt, fått vatten på sig eller är lite trasiga?
Redur

Inlägg av Redur »

Du skriver gamla bildskärmar i topic med sen snackar du om hårddiskar.
Vilket menar du eg?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det undrar jag med. Men vad det nu än må handla om så är det bara att testa, fungerar det så fungerar det.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vilka risker är du beredd att ta? Om inte så ska du ju naturligtvis inte prova...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ta ut skiten på verandan och koppla in mha förlängningskabel så är det ingen fara!
Jag och en polare gjorde detta en gång, dock så hällde vi hinkar med saltvatten i datorerna när dom var på! :) effektfullt....
Redur

Inlägg av Redur »

Har för mig att dom testade idg för några år sedan,, såg det på nätet.. provade hur mycker olika saker tålde,, en monitor tålde en del vatten innan den pajade :D
KamratMattis

Inlägg av KamratMattis »

Sorry, skärmar skulle det vara. :)

Okej, jag får väl prova då. Undrar mest om det är vanligt med brinnande skärmar och dylikt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I värsta fall så kanske det kan smälla till lite lätt och en stilla röksignal som stiger upp, men sådant kan också komma efter en tid. Har inte själv varit med eller hört om att en skärm börjat brinna men har den tex varit utsatt för väder och vind under en tid så kan ju kanske sannolikheten öka. Sannolikheten är inte så väldigt hög men man skall aldrig säga aldrig, så håll koll för att vara säker.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Nä, jag har aldrig hört talas om nån skärm som börjat brinna heller, men att de smäller och ryker verkar vara vanligare...
På morsans jobb var det en tjock gubbe som satt på en gammal kontorsstol framför sin skärm som aldrig nånsin rengjorts på något sätt, de påstod att den var full med damm, och att det skulle ha orsakat den stora smällen som fick gubben att hoppa högt. Olyckligt nog lossnade ett hjul på stolen när han landade igen, så han ramlade bakåt och slog huvudet i en bokhylla så att massor av böcker och pärmar rasade ut över honom.

Så det är bäst att du aktar dig Mattis, skärmar är farliga saker :lol:
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Har kört en monitorer som stått ute under natten. Knäppte lite i den först men den funkade finnt sedan. Var under någon orienteringstävling.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När det inte var lika vanligt med platta tv-apparater så hörde man då och då om eldsvådor som Tv'n orsakat. Vad är det i TV'n som startar branden? Överhettning pga dålig ventilation?

Har även hört något om att rutan (på skärmen) imploderat och något har åkt ut, men jag har inga säkra källor på det. :)

Jag har haft några monitorer som stått på en kall vind i några år. De fungerar fint.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Damm kan orsaka brand om man har otur då dammet isolerar vilket leder till höjda temperaturer och sen så kan ju damm brinna.

På mitt förra jobb fick vi en dammexplotion i en dator.... Så visst kan det hända, men så värst vanligt är det nog inte.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

JimmyAndersson skrev:Har även hört något om att rutan (på skärmen) imploderat och något har åkt ut, men jag har inga säkra källor på det. :)
Det har jag också hört talas om.. Det var tydligen tunnare glas i själva bildrutan (framsidan) förr, så om den fick någon liten liten spricka eller nåt så kunde den implodera och elektronkanonen eller något såntdär kommer flygande ut där bildrutan nyss fanns...
Har inte heller några säkra källor...
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Annars är det väl så att fler dör pga TVn är blixten. Då antar jag att det handlar om TV-apparater som orsakar brand som leder till någons avlidande.

Låter ju lite smått fantastiskt om TVn skulle 'skjuta' ihjäl en... men det kanske kan stämma.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Sant att ett bildrör imploderar(sugs ihop) om röret utsätts för stark
värme eller mekanisk åverkan, ändå kan det givetvis flyga
glassplitter genom rummet.

Det är en myt att damm orsakar brand i en tv apparat.
En av dom större orsakerna till bränder i tv apparater främst med trähölje
var en XY kondensator tillverkad av Plessey.
Har själv sett brandförloppet i en gammal tv , Plesseykondensatorn är
bokstavligen en brandbomb och elden sprider sig blixtsnabbt till tv's hölje.
Den här kondensatorn ger heller ingen "förvarning" med någon
dålig lukt, den tar bara plötsligt eld.

Vill varna för om någon fortfarande har en gammal tv med en sådan kondensator, storlek och form som en tändare till lysrör, höljet är
gult och givetvis märkt med tillverkarens namn Plessey.
Finns ersättare att köpa.

Kjelle
Skriv svar