Det är bra och dåligt, finns mycket lull-lull som är nice, men samtidigt så upptäcker man ju att bilen kan få panik med de mest udda grejer som inte har med felet att göra ens.
Min bil har adaptiv farthållare, alltså den håller antingen den fart jag ställt in, eller avstånd till bilen framför om jag kommer ifatt nåt.
Det gillar jag skarpt! Men jag gillar inte att om nåt i bilen inte är helt 100 så får "front assist" panik och det slår ut farthållaren till att inte ens funka som en hederlig farthållare..
Så tur i oturen så har dessa sporadiska ångestattacker gjort att jag skaffat VCDS ("felkodsläsare" till PC) och sniffat runt.
När bilen har en dålig period så finns det mycket fel på många moduler om saknade meddelanden eller knasiga meddelanden.
Så initiala felsökningen på radar och sånt har jag gått förbi, nåt verkar ju knasa i bussen i bilen. Dock är det bara "front assist" som jag märker det på.
Efter lång tid av fundering, radering koder, tester med mera så verkar jag ha ringat in det till "trailer module". För det blir gärna panik om man drar släp som har trasiga lampor.
Och den har alltid nån felkod på bussen.
Så denna lokaliserades och rucklades på vid ett tillfälle, då höll sig allt tyst relativt länge.
Sen kom det tillbaka och så plockade jag ur den för en visuell inspektion, och den ser ut som ny, MEN.
Öppnar man den och kikar inuti så är inte stiften från kontaktdonen lödda? De är bara istuckna i vior på kretskortet. Förvisso är det tight som attan.
Men igen så försökte jag motionera detta lite, vicka ruckla och knacka, och efter det har det varit tyst.
Det känns himla osannolikt att dom missat att löda, det är kanske mer en tanke om att hantera termisk expansion och vibration såhär?
Samtidigt verkar ju det ha gått sådär.. Men jag har aldrig sett denna lösning innan, så jag ville fråga är om detta är ett vedertaget sätt att göra det på. Eller har dom glömt att löda?
Tyvärr blev inte bilen bra på själva viorna/kontakterna. Men det ger kanske en fingervisning.