Märklig anslutning på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Märklig anslutning på PCB

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en VW Passat från 2015, det är ju en så pass modern bil så allt är via kommunikation och det finns en modul till precis varenda grej.
Det är bra och dåligt, finns mycket lull-lull som är nice, men samtidigt så upptäcker man ju att bilen kan få panik med de mest udda grejer som inte har med felet att göra ens.

Min bil har adaptiv farthållare, alltså den håller antingen den fart jag ställt in, eller avstånd till bilen framför om jag kommer ifatt nåt.
Det gillar jag skarpt! Men jag gillar inte att om nåt i bilen inte är helt 100 så får "front assist" panik och det slår ut farthållaren till att inte ens funka som en hederlig farthållare..

Så tur i oturen så har dessa sporadiska ångestattacker gjort att jag skaffat VCDS ("felkodsläsare" till PC) och sniffat runt.
När bilen har en dålig period så finns det mycket fel på många moduler om saknade meddelanden eller knasiga meddelanden.
Så initiala felsökningen på radar och sånt har jag gått förbi, nåt verkar ju knasa i bussen i bilen. Dock är det bara "front assist" som jag märker det på.

Efter lång tid av fundering, radering koder, tester med mera så verkar jag ha ringat in det till "trailer module". För det blir gärna panik om man drar släp som har trasiga lampor.
Och den har alltid nån felkod på bussen.
Så denna lokaliserades och rucklades på vid ett tillfälle, då höll sig allt tyst relativt länge.
Sen kom det tillbaka och så plockade jag ur den för en visuell inspektion, och den ser ut som ny, MEN. :)
Öppnar man den och kikar inuti så är inte stiften från kontaktdonen lödda? De är bara istuckna i vior på kretskortet. Förvisso är det tight som attan.
Men igen så försökte jag motionera detta lite, vicka ruckla och knacka, och efter det har det varit tyst.

Det känns himla osannolikt att dom missat att löda, det är kanske mer en tanke om att hantera termisk expansion och vibration såhär?
Samtidigt verkar ju det ha gått sådär.. Men jag har aldrig sett denna lösning innan, så jag ville fråga är om detta är ett vedertaget sätt att göra det på. Eller har dom glömt att löda?
Tyvärr blev inte bilen bra på själva viorna/kontakterna. Men det ger kanske en fingervisning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Re: Märklig anslutning på PCB

Inlägg av hawkan »

Har inte svaret på din fråga men en historia om fel på min Passat från 2016.

Det yttrar sej i att jag först får varningar "Bromsa!" och farthållaren kopplar ur.
Det händer ett par gånger med några minuters mellanrum för att till slut slå ut flera system
som däcktrycksmätning, Front Assist, anti-sladd och några till. Massor av gula lampor blir det.
Stänger av bilen och den fungerar igen men felet kan komma igen.
Det händer alltid vid värme. Fösta gångerna för flera år sedan vid 28C och under åren har
det sjunkit ner till 20 grader och bli riktigt irriterande.
Såg någon på ett forum som hade något liknande och bytte ABS sensor. Det kan det inte vara såklart
men tittade på felkoder och vänster fram abs sensor hade koder för elektrisk fel och implausable signal.
Det var enkelt att inspektera, höja vänster fram och av med hjulet och ta loss en skruv.
Fick först inte av el-kontakten, tog fram en tång, det är ju såna där låsflärpar men gick inte ändå.
Tittade noggrant och kontakten var påsatt fel, snett. Den hade bottnat och satt fast men bara halvt inne och snett.
Verkar varit precis att den klarat alla tester från fabrik men när det blivit varm har det blivit glapp mellan stiften.
Rengjorde och satte kontakten rakt och sen dess har det inte varit problem. Fel från fabrik.

Annars kan jag rekommendera DiagnoseDan youtube video. Det är lite långrandigt att titta på men han har en metodik
man kan ta efter. Verifiera felet, titta på felkoder, scheman. Verifiera ström och signal, isolera funktion.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har ett mycket vagt minne av att det är ett sätt att montera kontaktdon i just fordonsmiljö, men jag kan förstås minnas fel. Det var ett inlägg här på forumet i så fall.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag har lagat en styrenhet till en volvo där de olika korten var ihoppressade med stiftlister med hullingar bara.
Ingen lödning på det som sammanband korten.

Så, ja, jag får nog hålla med om att det är vanligt/förekommer i fordonsvärlden.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Då kan jag iallafall utesluta det högst osannolika att de missat att löda det.
Vilket jag ärligen inte trodde de missat, men ville inte utesluta det som orsak själv.

Med det sagt, visst kan väl detta vara en felkälla ändå?
Eftersom fysiskt våld verkar lösa det en tid?

Jag hoppas ju det är nåt sådant, dels är ju felet i så fall funnet och jag kan jobba på en lösning.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Kabelbrott är tydligen inte helt ovanligt.
Ditt våld kanske kan trigga/hela ett brott?
H.O

Inlägg av H.O »

Sök på PCB Press fit connector eller press fit technology för att läsa mer om den typen av montering. Som sagts, verkar vanligt i fordonsvärlden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Press-fit är mer flexibla och tål därför mer vibrationer. Alltså ett bra val i fordon.
hawkan

Inlägg av hawkan »

DiagnoseDan hade gjort något i stil med detta.
Noterat kommunikationsproblem från trailerenheten och andra felkoder.
Tittat i elschemat och ser vilka enheter som sitter på den can-bussen.
Verifierat att trailerenheten har ström.
Tittat på can-buss signalen till trailerenheten i oscilloskop och troligen sett något problem,
Nivåer, form på signalen elller avsaknad av signal.
Koppla bort andra enheter på can-bussen tills signal ok. Leder till felet identifierat.
Flera varianter såklart beroende på fel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Icecap skrev: 30 juli 2026, 20:25:28 Press-fit är mer flexibla och tål därför mer vibrationer. Alltså ett bra val i fordon.
Stämmer bra, de tål lite vikt från tunga kontaktdon utan att lödningen knäcks/spricker över tid, vilket lätt kan ske med vanliga lödningar.

Till på köpet är det i volym billigare än selektivlödning som många gånger är alternativet.
Brukar vara lite dyra verktyg för pressningen, men det spelar mindre roll i serier om hundratusentals.

Som sagt, väldigt vanligt i fordonsindustrin.
malman

Inlägg av malman »

Och i div bakplan för allehanda buss-system i familjerna som tagit över efter klassiska europadon ... Vxi... O dyligt
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Well, igår kopplade jag in VCDS igen för att se om det fanns felkoder igen, vilket det innan ALLTID funnits i drivor.
Nu fanns det inga, helt tomt. Och det händer ju aldrig som sagt.
Så felkällan är ju funnen, denna "trailer modul". :)

Frågan är nu om min "motionering" av pinnarna var allt jag behövde göra, eller om jag behöver göra mer i framtiden.
Men nu är vi stadiet att det funkar, och då låter man det vara. :D
Skriv svar