Jag tog ett litet tag i denna idag, den är inköpt på Tradera som litet av en chansning, antingen går det bra eller så går det åt h-e. När jag fick hem den upptäckte jag att den var lite kletig här och var, vilket blev en mardröm när jag plockade av höljet. Där är en tunn film av något som kletar rejält, får man det på fingrarna är det bara att tvätta med IPA. Jag försökte tvätta så got jag kunde men gav upp. Jag får montera ner den i småbitar för att tvätta den med avfettningsmedel.
I alla fall, jag monterade ur slutstegskoret, det är det enda kort man kan få ut utan att löda av sladdar. När jag inspekterade det upptäckte jag att någon har försökt reparera förstärkaren med lite konstiga ersättare av komponenter. Jag köpte en drös elektrolyter på Electrokit så jag kan byta alla elyter i den. Och alla 2SC458 som ger upp för eller senare.
Idag hade jag lite tid över så jag bytte alla elyterna, några var bytta på den. Jag bytte även de två 2SA458’orna mot KSC1845. Men blev lite förundrad, någon har bytt transistorer lite här och var någon gång under åren:
2SA673 -> MPSA56
2SC1213 -> MPSA05
För slutstegstrissorna var det två som var bytta:
2SC789 -> BD243A
2SA489 -> BD800
Jag har sökt på lite audioforum och hittat lite ersättningstabeller, för slutstegen är det TIP41C och TIP42C som ersätter.
Så, beslutet blev att byta alla transistorer i slutsteget, det blev lite värre än jag trodde.
Bild på slutsteget innan byte av elyter, eller, elyten längst ner till höger är redan avlödd när jag tog bilden:
Här är alla elyter bytta och de två 2SC458’orna. Jag ska leta reda på ersättare för de andra och köpa in dom.
TIP41C/TIP42C har jag nog på lager.
Resten av förstärkaren står ute i garaget i väntan på uppmärkning av kablar och massor av foto så jag får ihop den igen. Sen ska chassit få en rejäl tvätt.
Renovering av en JVC 4VR-5436 fyrkanlsförstärkare
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Renovering av en JVC 4VR-5436 fyrkanlsförstärkare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.