Renovering av en JVC 4VR-5436 fyrkanalsförstärkare
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Renovering av en JVC 4VR-5436 fyrkanalsförstärkare
Jag tog ett litet tag i denna idag, den är inköpt på Tradera som litet av en chansning, antingen går det bra eller så går det åt h-e. När jag fick hem den upptäckte jag att den var lite kletig här och var, vilket blev en mardröm när jag plockade av höljet. Där är en tunn film av något som kletar rejält, får man det på fingrarna är det bara att tvätta med IPA. Jag försökte tvätta så gott jag kunde men gav upp. Jag får montera ner den i småbitar för att tvätta den med avfettningsmedel.
I alla fall, jag monterade ur slutstegskoret, det är det enda kort man kan få ut utan att löda av sladdar. När jag inspekterade det upptäckte jag att någon har försökt reparera förstärkaren med lite konstiga ersättare av komponenter. Jag köpte en drös elektrolyter på Electrokit så jag kan byta alla elyter i den. Och alla 2SC458 som ger upp för eller senare.
Idag hade jag lite tid över så jag bytte alla elyterna, några var bytta på den. Jag bytte även de två 2SA458’orna mot KSC1845. Men blev lite förundrad, någon har bytt transistorer lite här och var någon gång under åren:
2SA673 -> MPSA56
2SC1213 -> MPSA05
För slutstegstrissorna var det två som var bytta:
2SC789 -> BD243A
2SA489 -> BD800
Jag har sökt på lite audioforum och hittat lite ersättningstabeller, för slutstegen är det TIP41C och TIP42C som ersätter.
Så, beslutet blev att byta alla transistorer i slutsteget, det blev lite värre än jag trodde.
Bild på slutsteget innan byte av elyter, eller, elyten längst ner till höger är redan avlödd när jag tog bilden: Här är alla elyter bytta och de två 2SC458’orna. Jag ska leta reda på ersättare för de andra och köpa in dom.
TIP41C/TIP42C har jag nog på lager.
Resten av förstärkaren står ute i garaget i väntan på uppmärkning av kablar och massor av foto så jag får ihop den igen. Sen ska chassit få en rejäl tvätt. Edit: stavfel
I alla fall, jag monterade ur slutstegskoret, det är det enda kort man kan få ut utan att löda av sladdar. När jag inspekterade det upptäckte jag att någon har försökt reparera förstärkaren med lite konstiga ersättare av komponenter. Jag köpte en drös elektrolyter på Electrokit så jag kan byta alla elyter i den. Och alla 2SC458 som ger upp för eller senare.
Idag hade jag lite tid över så jag bytte alla elyterna, några var bytta på den. Jag bytte även de två 2SA458’orna mot KSC1845. Men blev lite förundrad, någon har bytt transistorer lite här och var någon gång under åren:
2SA673 -> MPSA56
2SC1213 -> MPSA05
För slutstegstrissorna var det två som var bytta:
2SC789 -> BD243A
2SA489 -> BD800
Jag har sökt på lite audioforum och hittat lite ersättningstabeller, för slutstegen är det TIP41C och TIP42C som ersätter.
Så, beslutet blev att byta alla transistorer i slutsteget, det blev lite värre än jag trodde.
Bild på slutsteget innan byte av elyter, eller, elyten längst ner till höger är redan avlödd när jag tog bilden: Här är alla elyter bytta och de två 2SC458’orna. Jag ska leta reda på ersättare för de andra och köpa in dom.
TIP41C/TIP42C har jag nog på lager.
Resten av förstärkaren står ute i garaget i väntan på uppmärkning av kablar och massor av foto så jag får ihop den igen. Sen ska chassit få en rejäl tvätt. Edit: stavfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickecarlsson 24 februari 2026, 18:53:49, redigerad totalt 2 gånger.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Renovering av en JVC 4VR-5436 fyrkanalsförstärkare
Var borta på Electrokit och hämtade lite nya transistorer till förstärkaren.
Lödde av alla sluttrissor, skruvade loss kylflänsarna och tvättade dom med varmt vatten och Yes.
Jag roade mig med att mäta trissorna med Atlas DCA55’an:
NPN:
2SC789 - Kortsluten
2SC789 - hFE 95
2SC789 - hFE 70
BD243A - hFE 79
PNP:
2SA489 - Kortsluten
2SA489 - hFE 114
2SA489 - hFE 119
BD800 - hFE 90
Nu måste jag löda av resten av transistorerna och mäta dom. Något har gjort att trissorna kortsluts.
En fråga, ska man ha termisk pasta mellan glimbricka och kylfläns? Det verkar ha suttit där från början. Om man ska ha det, vad ska man sätta där då? Samma som man har till CPU’er i datorer? Och väldigt tunt?
Lödde av alla sluttrissor, skruvade loss kylflänsarna och tvättade dom med varmt vatten och Yes.
Jag roade mig med att mäta trissorna med Atlas DCA55’an:
NPN:
2SC789 - Kortsluten
2SC789 - hFE 95
2SC789 - hFE 70
BD243A - hFE 79
PNP:
2SA489 - Kortsluten
2SA489 - hFE 114
2SA489 - hFE 119
BD800 - hFE 90
Nu måste jag löda av resten av transistorerna och mäta dom. Något har gjort att trissorna kortsluts.
En fråga, ska man ha termisk pasta mellan glimbricka och kylfläns? Det verkar ha suttit där från början. Om man ska ha det, vad ska man sätta där då? Samma som man har till CPU’er i datorer? Och väldigt tunt?
Senast redigerad av Mickecarlsson 24 februari 2026, 18:54:06, redigerad totalt 1 gång.
-
RogerJoensson
Re: Renovering av en JVC 4VR-5436 fyrkanlsförstärkare
Man brukar ha kiselfett både under och över glimmersbrickor (eller något modernare alternativ). Jag har aldrig sett att man utelämnat det från fabrik. Däremot har jag reparerat hemmafixade grejor ett par gånger som snabbt åter gett upp pga av utelämnad kylpasta.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Alla transistorer bytta, nu ska jag bara fixa lite kylpasta sen ska de nya slutstegstrissorna monteras.
Detta var den enkla biten, nu ska jag försöka skruva ur all elektronik från chassiet så jag kan tvätta bort allt klet som sitter överallt
Detta var den enkla biten, nu ska jag försöka skruva ur all elektronik från chassiet så jag kan tvätta bort allt klet som sitter överallt
Senast redigerad av Mickecarlsson 24 februari 2026, 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Re: Renovering av en JVC 4VR-5436 fyrkanlsförstärkare
Det är alltid en utmaning när andra reparatörer varit inne före en
Denna NAD 7600, hade minst två varit på innan den hamnade hos mig.
Massivt många problem. Men intressant, roligt och spännande var det
Härlig och tillfredsställande känsla, när allt tillslut fungerar
Denna NAD 7600, hade minst två varit på innan den hamnade hos mig.
Massivt många problem. Men intressant, roligt och spännande var det
Härlig och tillfredsställande känsla, när allt tillslut fungerar
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, det är en utmaning. Någon har varit inne i denna och bytt ut två slutstegstrissor, men inte ett par, utan en NPN på en kanal och en PNP på en annan. Sen var det lite andra trissor som var ersatta med tvivelaktiga ersättare.
Men det värsta med denna är kletet på all metall, det vette tusan vad det är men det klibbar rejält. Det blir en utmaning, men det ska nog gå.
Denna renovering är en förberedelse inför renoveringen av min Pioneer QX=747 som jag kommer att behålla. Så JVC’n kommer att säljas vad det lider.
Men det värsta med denna är kletet på all metall, det vette tusan vad det är men det klibbar rejält. Det blir en utmaning, men det ska nog gå.
Denna renovering är en förberedelse inför renoveringen av min Pioneer QX=747 som jag kommer att behålla. Så JVC’n kommer att säljas vad det lider.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Idag var det dags att montera slutstegstransistorerna, och givetvis gör man fel, vilket syns på bilden, den första transistorn monterades på fel plats.
Men jag kör alltid mät tre gånger, löda en gång. Så jag såg det när jag trippelkollade att det var rätt komponent på rätt plats, vilket det inte var.
Men sen flöt det på. Silverkylpasta och nya glimskivor.
Efter inlödning Ohm-mätte jag överallt, inga kortisar eller oönskad kontakt. Nu ska denna läggas på hyllan, dags att ta ett grabbatag på förstärkaren.
Men sen flöt det på. Silverkylpasta och nya glimskivor.
Efter inlödning Ohm-mätte jag överallt, inga kortisar eller oönskad kontakt. Nu ska denna läggas på hyllan, dags att ta ett grabbatag på förstärkaren.
Jag brukar använda mig av Wackers P12 pasta (inte för att det har någon betydelse
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag köpte denna:
Den du köpte är helt klart bättre än vad jag använder