Var får jag tag i P20 fotoresist?
Var får jag tag i P20 fotoresist?
Har ett tiotalstora kopparlaminat som jag tänkte använda. Skulle införskaffa två burkar P20 fotoresist men får bara upp att P20 utgått ur sortimentet. Någon som vet om det finns någon som säljer P20 eller tillverkas inte P20 längre. Har kvar två burkar som gått över tiden och så blir det ojämt lager när jag sprayar på .
Var inne på ELFAS hemsida och får upp uppgifter om att det blir en ny ägare från slutet av februari. Hittar inga uppgifter om vilka produkter ELFA kommer att ha. Verkar inte längre vara möjligt att beställa något. En gång i tiden var ELFA ett toppenföretag. Bara att beställa och så kunde man hämta grejerna i butiken.
Finns det något bra sätt att föra över kretskortsschema till kopparlager före etsningen.
Var inne på ELFAS hemsida och får upp uppgifter om att det blir en ny ägare från slutet av februari. Hittar inga uppgifter om vilka produkter ELFA kommer att ha. Verkar inte längre vara möjligt att beställa något. En gång i tiden var ELFA ett toppenföretag. Bara att beställa och så kunde man hämta grejerna i butiken.
Finns det något bra sätt att föra över kretskortsschema till kopparlager före etsningen.
Re: Var får jag tag i P20 fotoresist?
om du googlar på den, så hittar du rätt många som säljer den
CRC-KONTAKTCHEMIE 20
CRC-KONTAKTCHEMIE 20
-
rikkitikkitavi
https://www.tme.eu/se/details/20_200/ti ... 82009-009/
Frakten kostarb75 kr.
Finns säkert också hos någon alla dessa ur-sopiga tyska katalogföretag, Reichelt, Conrad mm.
Frakten kostarb75 kr.
Finns säkert också hos någon alla dessa ur-sopiga tyska katalogföretag, Reichelt, Conrad mm.
Du får ett bättre resultat om du kopparlaminat som redan är belagt med fotoresist istället för att spreja på det själv.helmut skrev: ↑12 februari 2026, 18:56:41 Har ett tiotalstora kopparlaminat som jag tänkte använda. Skulle införskaffa två burkar P20 fotoresist men får bara upp att P20 utgått ur sortimentet. Någon som vet om det finns någon som säljer P20 eller tillverkas inte P20 längre. Har kvar två burkar som gått över tiden och så blir det ojämt lager när jag sprayar på .
Skriv sedan ut schemat på vanligt vitt laserskrivarpapper . Lägg pappret över laminatet och belys med UV, framkalla resisten och etsa kortet.
Du kan också använda dej av "direct toner transfer", alltså utan fotoresist alls.
Kort med ankommet mönster är värdelöst. Alla klabbmetoder ger sk*tresultat. P20 har utgått för att hemgjorda kort numera dessvärre är ett obsolet förfarande.
Dubbla laserutskrivna OH-filmer, då sådant fanns, funkade hyfsat. Kan Du hitta OH-film kan Du göra jättefina kort hemma. Lithfilm och reprokamera blir perfekt. Tyvärr så dyrt att det blir dyrare än JLC i China om Du måste köpa tjänsten.
Du måste ha skärpa och svärta i originalet om det skall bli bra. Finns ingen väg omkring detta. Framkalla i natriumsilikat pentahydrat, aldrig i avloppsrens. Etsa med natriumpersulfat, aldrig syra/peroxid.
Tonertransfer ger mistor i mönstret. Både blaffor och hairline-sprickor. Funkar om Du accepterar att kladda tenn ovanpå ledningsbanorna
Ladda hem KiCAD och skicka in till JLC-PCB i China. Du får ett dubbelsidigt genompläterat proffskort. Välj Global Standard som frakt och få dem tre veckor senare till dräglig kostnad. Eller behåll default frakt och få dem nästa vecka till ett odrägligt pris.
Dubbla laserutskrivna OH-filmer, då sådant fanns, funkade hyfsat. Kan Du hitta OH-film kan Du göra jättefina kort hemma. Lithfilm och reprokamera blir perfekt. Tyvärr så dyrt att det blir dyrare än JLC i China om Du måste köpa tjänsten.
Du måste ha skärpa och svärta i originalet om det skall bli bra. Finns ingen väg omkring detta. Framkalla i natriumsilikat pentahydrat, aldrig i avloppsrens. Etsa med natriumpersulfat, aldrig syra/peroxid.
Tonertransfer ger mistor i mönstret. Både blaffor och hairline-sprickor. Funkar om Du accepterar att kladda tenn ovanpå ledningsbanorna
Ladda hem KiCAD och skicka in till JLC-PCB i China. Du får ett dubbelsidigt genompläterat proffskort. Välj Global Standard som frakt och få dem tre veckor senare till dräglig kostnad. Eller behåll default frakt och få dem nästa vecka till ett odrägligt pris.
Får testa med kina kort kan vara värd det även om det är ett experimentbygge.
-
rikkitikkitavi
Natriummetasilikat, aka vattenglas. Lägg i lite (tesked) vanlig framkallare, natriumhydroxid per liter.
Natriumpersulfat är ett bra etsmedel som inte sönderfaller så lått i rumstemperatur.
Många har använf väteperoxid.och salrsyra för.att det.inte kräver uppvärmning. Men lösningen sönderfaller spontant , i synnerhet om den varir i kontakt.med ståljärn och gastrycket kan spränga stängda behållare.
Jag har försökt och försökt men aldrig lyckats bra med P20. Svårt att få jämnt.
Testat tonertransfer med visst resultat. Skulle inte laborera med SMD mm, men jag gjorde ett stort kort (A4) på Perstorplaminat (fick med mig några skivor) för större komponenter som jag tennade, som Marta skriver.
Att kunna få pläterade, dubbel/flersidiga kort mm från JLCPCB mfl är guldet på paddarna värt.
Det kostar inget eftersom de dumpar spillet..
moms och told tillkommer samt avgifter men det är em spottstyver.
Kemikalierna tiden, slabbet och att åka till ÅVC med resterna kostar också.
Natriumpersulfat är ett bra etsmedel som inte sönderfaller så lått i rumstemperatur.
Många har använf väteperoxid.och salrsyra för.att det.inte kräver uppvärmning. Men lösningen sönderfaller spontant , i synnerhet om den varir i kontakt.med ståljärn och gastrycket kan spränga stängda behållare.
Jag har försökt och försökt men aldrig lyckats bra med P20. Svårt att få jämnt.
Testat tonertransfer med visst resultat. Skulle inte laborera med SMD mm, men jag gjorde ett stort kort (A4) på Perstorplaminat (fick med mig några skivor) för större komponenter som jag tennade, som Marta skriver.
Att kunna få pläterade, dubbel/flersidiga kort mm från JLCPCB mfl är guldet på paddarna värt.
Det kostar inget eftersom de dumpar spillet..
moms och told tillkommer samt avgifter men det är em spottstyver.
Kemikalierna tiden, slabbet och att åka till ÅVC med resterna kostar också.