Relätestare

Berätta om dina pågående projekt.
bos
Kontakt:

Relätestare

Inlägg av bos »

Jag reparerar väldigt mycket industriell elektronik och där förekommer reläer mer ofta än sällan. Reläer är i allmänhet robusta, men jag har sett en bränd spole (på 8 år eller så) och det var ingen vacker historia. Däremot är det ett jättevanligt fel att det byggs upp oxid på kontaktblecken, med sämre/dålig/ingen ledningsförmåga som resultat. Trots att reläet klickar leder det ingen ström, och det kan ibland förvirra även den bäste underhållsteknikern som tar en titt på maskinen.

Det är relativt enkelt att testa ett relä med en spänningskälla och en multimeter: kontinuitetsmät kontaktbleck med och utan spänningssätt spole (för Form C-reläer) och se till att det är lågohmigt. Det riktigt tråkiga skitgörat kommer när det är tal om ett styrskåp som har bortåt 20 reläer. Att testa dessa manuellt är ett otroligt drygt jobb, och att av ren slentrian byta ut reläerna blir både dyrt och mängden avfall ökar. Lose-lose, även om grundproblemet blir löst. Av denna anledning satte jag mig ner i våras och började skissa på ett testverktyg som själv kan provköra reläer. Utmatningarna visade sig vara många och stora: olika formfaktorer, olika spolspänningar, olika antal brytare, NO/NC, omvänd polaritet på spole, etc.

Fast forward åtta månader och jag har hittat en lösning på alla utmaningar: formfaktor löste jag med adaptrar, spolpolaritet löste jag med dubbla H-bryggor, spolspänning med MUX/DEMUX och en FET-switch, och resten gick att lösa i mjukvara. Jag sitter nu därför med en fungerande prototyp (revision nummer 26, vilket kanske kan hinta om hur djäkla svårt det har varit :D) som jag testar olika reläer med. Det optimala med denna testare är att, när allt är klart, den kommer spara mig mängder med tid när det kommer till reläbyten i olika maskiner. Best case vore om jag lyckades få det till en säljbar produkt, men worst case är att det blir ett verktyg enbart för internt bruk och det är ändå inte så illa pinkat.

För att hålla koll på alla ziljoner varianter av reläer så uppdaterar jag en databas med reläinformation (antal poler, spolspänning, adapternummer, etc). Man knappar in reläets modellnummer i testprogramvaran (just nu enbart lite Python-kod, men i framtiden har jag planer på att även göra en Android-app) som skickar lite specialdata till hårdvaran via USART, som därefter utför själva testningen av reläet. Det hårdvaran gör för exempelvis ett DPDT-relä är att aktivera spolen, skicka (idealt) 1A ström genom blecken, mäta strömmen och säkerställa att den faktiskt är 1A (annars är det oxid och annan skit i vägen), släpp spolen och kör samma test igen för att få resultat från både NO/NC-lägena. Verktyget klarar reläer med spolspänning 5V, 12V och 24V.

Vanligtvis gör jag misstaget att skriva om mina projekt innan de ens kommit någonvart, och när de sen hamnat på is har det blivit lite knepigt... :) I och med att denna prototyp är så relativt stabil som den faktiskt är valde jag att presentera projektet här. Jag kommer att uppdatera denna tråd allt eftersom jag gör några vettiga framsteg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Relätestare

Inlägg av mrfrenzy »

Väldigt intressant projekt, mycket med H-bryggor och adaptrar påminner om bra eeprom-programmerare.

En fråga om strömmätningen, borde du inte mäta spänningsfallet med?
Det kan gå 1A även om spänningsfallet är 1V och då skulle jag säga reläet är trasigt.

Man kan se kontaktresistans för olika typer av reläer i databladet, med fyrtrådsmätning skulle man kunna göra en bra hälsodiagnos.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

En fråga om strömmätningen, borde du inte mäta spänningsfallet med? Det kan gå 1A även om spänningsfallet är 1V och då skulle jag säga reläet är trasigt.
Utveckla gärna hur du tänker här, för jag är inte riktigt med på hur du menar.

Strömmen som mäts skickas in med 12V genom en Kelvin-kopplad 0.24R-shunt och ett 12R-motstånd (högeffekt). Om det skulle vara mycket oxid på blecken så ökar motståndet och strömmen minskar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Då förstår jag, trodde du hade en konstantströmsgenerator.

Det är alltså egentligen en resistansmätare med hög ström du byggt, perfekt för applikationen.
Resultatet kunde också visas i milliOhm vilket skulle vara väldigt användbart att jämföra med typen/storleken på relä.
Joe

Inlägg av Joe »

Jag kan nog tycka att det vore bra med olika strömstyrkor genom blecken.
Tex guldpläterad tvillingkontakt kan klara så lite som 1 mA/5 V eller singelkontakt 10 mA.
Så kör man 1A över dessa så kan man nog bränna bort oxidskiktet och få ett bra mätresultat, men kontakten var (är) dålig.

En annan hårdvaruaspekt är om man ska testa många reläer med rund sockel så kommer det att bli rejäla brytkrafter på kretskortet.
Lägg till ett par hål och montera distanser på moderkortet, så man kan skruva fast adapterkortet.
Senast redigerad av Joe 19 december 2025, 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Har du en databladslänk till ett sådant relä?
Joe

Inlägg av Joe »

Releco C3-T31, C7-T21, C10-T13 och C3-A38, C4-A48, C5-A38, C7-A28
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

mrfrenzy skrev: 19 december 2025, 10:12:17 Resultatet kunde också visas i milliOhm vilket skulle vara väldigt användbart att jämföra med typen/storleken på relä.
Bra förslag. Har nu skrivit in det i TODO-Listan.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Snyggt byggt :tumupp: :tumupp:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bra projekt!
Missade jag något kanske men jag ser det som att du bara valt att testa relän med DC spolar.
Skulle jag vilja ha en relätestare så vill jag nog ha med en som testar att strömmen till spolarna är inom vettiga gränser för både AC och DC spolar.
Annars har jag väl som du den erfarenheten att spolarna är väldigt stabila. Det som inträffar där är ju oftast en dålig kontakt vid infästningen av spolens tråd.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

AC är inplanerat i framtiden. Det kräver ett par vändor till i tankeverksamheten, men om jag (som arbetar själv med projektet) enbart skulle sitta med designen skulle jag aldrig komma till skott. Jag har därför enbart DC här tills jag får något som har en robust grund, risk för plattfall om för många features tas med på en gång.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Relä med 48 V spole förekommer i vissa hissar.
Relä med 110 V spole förekommer i kraftverk, ställverk, industrier.
Varför inte alla socklar monterade i din reläprovare liksom i en äldre rörprovare.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Varför inte alla socklar monterade i din reläprovare liksom i en äldre rörprovare.
Därför att samma typ av sockel kan ha flera olika konfigurationer. Exempelvis MKS:
mks3p.png
Det är mycket enklare att ha en adapter per konfig (dvs tre adaptrar för MKS3P) än att designa hårdvarustöd för alla varianter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

alexanderson skrev: 19 december 2025, 13:27:54 Relä med 48 V spole förekommer i vissa hissar.
Min svarv har 48V-relän på nästan all relälogik.
Joe

Inlägg av Joe »

110V i ställverk är DC
Skriv svar