Det är relativt enkelt att testa ett relä med en spänningskälla och en multimeter: kontinuitetsmät kontaktbleck med och utan spänningssätt spole (för Form C-reläer) och se till att det är lågohmigt. Det riktigt tråkiga skitgörat kommer när det är tal om ett styrskåp som har bortåt 20 reläer. Att testa dessa manuellt är ett otroligt drygt jobb, och att av ren slentrian byta ut reläerna blir både dyrt och mängden avfall ökar. Lose-lose, även om grundproblemet blir löst. Av denna anledning satte jag mig ner i våras och började skissa på ett testverktyg som själv kan provköra reläer. Utmatningarna visade sig vara många och stora: olika formfaktorer, olika spolspänningar, olika antal brytare, NO/NC, omvänd polaritet på spole, etc.
Fast forward åtta månader och jag har hittat en lösning på alla utmaningar: formfaktor löste jag med adaptrar, spolpolaritet löste jag med dubbla H-bryggor, spolspänning med MUX/DEMUX och en FET-switch, och resten gick att lösa i mjukvara. Jag sitter nu därför med en fungerande prototyp (revision nummer 26, vilket kanske kan hinta om hur djäkla svårt det har varit
För att hålla koll på alla ziljoner varianter av reläer så uppdaterar jag en databas med reläinformation (antal poler, spolspänning, adapternummer, etc). Man knappar in reläets modellnummer i testprogramvaran (just nu enbart lite Python-kod, men i framtiden har jag planer på att även göra en Android-app) som skickar lite specialdata till hårdvaran via USART, som därefter utför själva testningen av reläet. Det hårdvaran gör för exempelvis ett DPDT-relä är att aktivera spolen, skicka (idealt) 1A ström genom blecken, mäta strömmen och säkerställa att den faktiskt är 1A (annars är det oxid och annan skit i vägen), släpp spolen och kör samma test igen för att få resultat från både NO/NC-lägena. Verktyget klarar reläer med spolspänning 5V, 12V och 24V.
Vanligtvis gör jag misstaget att skriva om mina projekt innan de ens kommit någonvart, och när de sen hamnat på is har det blivit lite knepigt...