Clas Ohlson GPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Clas Ohlson GPS

Inlägg av rehnmaak »

Är det någon som vet vilken gps modul som sitter i Clas Ohlson GPS 38-2001?

Eftersom det bara är 12-kanal mottagare undrar jag också vilken noggranhet den har... eller kanske någon har förslag på en bättre mottagare i samma prisklass?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanske en GPS från Adteknik så får du lite annat lull-lull, dock till högre pris.
Användarvisningsbild
Miraculix elektronikdruid
Kontakt:

Inlägg av Miraculix elektronikdruid »

Hmm... vad skall du med mer än 12 kanaler ? 4 skall vara tillräckligt att ställa en 3D analys av var du är.... Vad är du ute efter ?
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

har själv en mottagare liknande den som classe har
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5793.htm
12 kanaler, uppdatering en gång i sekunden.

Den duger gott.
Har testat den i farter över 200km/h och den hänger med perfekt.
har oxpå testat precisionen. loggat en rutt på en väg. kört samma väg fast i vänsterfilen, och man ser tydligt 2 "streck" bredvid varandra.

Förstår faktiskt inte heller varför du behöver fler än 12kanaler.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Frågan var nog snarare om en mottagare med fler kanaler har bättre precision...

Jag blev lite inspirerad av robotgräsklipparen i en annan tråd, men jag funderar på om man kan slippa kabelavgränsaren och använda en gps istället. Man bör nog få upp precisionen till +/- 0.5 meter tror jag för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tyvärr får du inte den noggranheten på vanlig GPS. Oki, låter man en GPS stå i några timmar och medelvärdesbilda positionen så går det, men inte dynamiskt tyvärr.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Tanken var nog att köra med DGPS på något intelligent sätt. Det vore dessutom trevligt om gräsklipparen kunde transportera sig själv mellan baksidan och framsidan på huset alldeles själv :)
Isoz

Inlägg av Isoz »

En GPS kan få bättre precision om den ha flera kanaler då den kan "lyssna" på flera satelliter och sedan kan man tex jämföra mellan positionen som olika grupper om fyra satelliter ger och ta ett medlevärde på dom. eller plocka den gruppen där satelliterna ligger mest separerade ifrån varann. (större vilkel -> bättre precision, optimalt så är du i en rymdfärja.... :D)

Iofs så vet jag inte hur stor precisions ökningen blir.... kan nog bli rätt stor om man har höga hus i närheten -> signalen studsar och man kan hamna 10-100m fel....

/Isoz
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

De nyaste mottagarna med sirf III chip har framförallt 2 bra egenskaper. Uppstarttiden till första fix är kort, mycket känsligare mottagare gör att du inte tappar fixen lika lätt. Att du med dessa får in 20 satelliter är nog av mindre betydelse.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Om intreesse finns så kolla vårt projekt

Inlägg av SvenPon »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Söker också en GPS-mottagare. Har funderat på den som Soap länkade till, men jag har ett litet problem:

För "vanlig" användning (till laptop) behöver jag USB, men till ett annat projekt behöver jag RS232. För ett tag sedan såg jag en tråd om att det gick att plocka ut RS232-signalen inne i mottagaren (USB-versionen). Någon som vet om det fungerade och ifall det går med den på Elfa?
eriikh

Inlägg av eriikh »

En USB>rs232 och rs232 versionen kanske?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske. En del prylar fungerar inte så bra med USB-adapters. Om någon har den så får ni gärna testa. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har den GPS:en som det frågades om men i seriellt utförande och den gör sitt jobb som den ska.
Man har ju sällan mer än 6 sateliter synliga så varför max 12 skulle vara en begränsning vet jag inte.
Den har en lysdiod som visar när den får "lock" och den ska vara snabbare än andra GPS i "kallstart - lock" enligt lite tester. Jag gämför med min "magellan sportsmap" och tycker att dom är likvärdiga.

En sak är dålig och det är att den är "rökfägad" den skulle vara vit för att inte bli så varm på sommaren. Iofs så är alla GPS:er svarta så...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla som har fått in 12sateliter mer än en gång kan ju räcka upp handen. Behovet av att ta in fler sateliter är noll.
Skriv svar