Clas Ohlson GPS
Clas Ohlson GPS
Är det någon som vet vilken gps modul som sitter i Clas Ohlson GPS 38-2001?
Eftersom det bara är 12-kanal mottagare undrar jag också vilken noggranhet den har... eller kanske någon har förslag på en bättre mottagare i samma prisklass?
Eftersom det bara är 12-kanal mottagare undrar jag också vilken noggranhet den har... eller kanske någon har förslag på en bättre mottagare i samma prisklass?
-
- EF Sponsor
- Miraculix elektronikdruid
- Kontakt:
har själv en mottagare liknande den som classe har
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5793.htm
12 kanaler, uppdatering en gång i sekunden.
Den duger gott.
Har testat den i farter över 200km/h och den hänger med perfekt.
har oxpå testat precisionen. loggat en rutt på en väg. kört samma väg fast i vänsterfilen, och man ser tydligt 2 "streck" bredvid varandra.
Förstår faktiskt inte heller varför du behöver fler än 12kanaler.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5793.htm
12 kanaler, uppdatering en gång i sekunden.
Den duger gott.
Har testat den i farter över 200km/h och den hänger med perfekt.
har oxpå testat precisionen. loggat en rutt på en väg. kört samma väg fast i vänsterfilen, och man ser tydligt 2 "streck" bredvid varandra.
Förstår faktiskt inte heller varför du behöver fler än 12kanaler.
Frågan var nog snarare om en mottagare med fler kanaler har bättre precision...
Jag blev lite inspirerad av robotgräsklipparen i en annan tråd, men jag funderar på om man kan slippa kabelavgränsaren och använda en gps istället. Man bör nog få upp precisionen till +/- 0.5 meter tror jag för att det ska fungera.
Jag blev lite inspirerad av robotgräsklipparen i en annan tråd, men jag funderar på om man kan slippa kabelavgränsaren och använda en gps istället. Man bör nog få upp precisionen till +/- 0.5 meter tror jag för att det ska fungera.
En GPS kan få bättre precision om den ha flera kanaler då den kan "lyssna" på flera satelliter och sedan kan man tex jämföra mellan positionen som olika grupper om fyra satelliter ger och ta ett medlevärde på dom. eller plocka den gruppen där satelliterna ligger mest separerade ifrån varann. (större vilkel -> bättre precision, optimalt så är du i en rymdfärja....
)
Iofs så vet jag inte hur stor precisions ökningen blir.... kan nog bli rätt stor om man har höga hus i närheten -> signalen studsar och man kan hamna 10-100m fel....
/Isoz

Iofs så vet jag inte hur stor precisions ökningen blir.... kan nog bli rätt stor om man har höga hus i närheten -> signalen studsar och man kan hamna 10-100m fel....
/Isoz
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Söker också en GPS-mottagare. Har funderat på den som Soap länkade till, men jag har ett litet problem:
För "vanlig" användning (till laptop) behöver jag USB, men till ett annat projekt behöver jag RS232. För ett tag sedan såg jag en tråd om att det gick att plocka ut RS232-signalen inne i mottagaren (USB-versionen). Någon som vet om det fungerade och ifall det går med den på Elfa?
För "vanlig" användning (till laptop) behöver jag USB, men till ett annat projekt behöver jag RS232. För ett tag sedan såg jag en tråd om att det gick att plocka ut RS232-signalen inne i mottagaren (USB-versionen). Någon som vet om det fungerade och ifall det går med den på Elfa?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har den GPS:en som det frågades om men i seriellt utförande och den gör sitt jobb som den ska.
Man har ju sällan mer än 6 sateliter synliga så varför max 12 skulle vara en begränsning vet jag inte.
Den har en lysdiod som visar när den får "lock" och den ska vara snabbare än andra GPS i "kallstart - lock" enligt lite tester. Jag gämför med min "magellan sportsmap" och tycker att dom är likvärdiga.
En sak är dålig och det är att den är "rökfägad" den skulle vara vit för att inte bli så varm på sommaren. Iofs så är alla GPS:er svarta så...
Man har ju sällan mer än 6 sateliter synliga så varför max 12 skulle vara en begränsning vet jag inte.
Den har en lysdiod som visar när den får "lock" och den ska vara snabbare än andra GPS i "kallstart - lock" enligt lite tester. Jag gämför med min "magellan sportsmap" och tycker att dom är likvärdiga.
En sak är dålig och det är att den är "rökfägad" den skulle vara vit för att inte bli så varm på sommaren. Iofs så är alla GPS:er svarta så...