Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lecelmse

Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?

Inlägg av lecelmse »

Jag köpte en liten elmotor på Kjell & Co för att testa bygga en egen vattenpump med 3d-printer. (se länkar sist).

I videon "fästes" rotorn i den 3d-printade plastpropellern bara genom att trycka in metallen i plasten, och det verkar bara vara friktion som håller den på plats.

Jag har testat det och antar att det fungerar till detta exemplet, men var gör man om man vill ha det mer motståndskraftigt så att den inte börjar slira? Lim? Kanske fungerar, men då kan det bli svårt att ta isär om man vill byta ut delarna senare eller använda motorn till något annat.

Hur brukar man göra?

Motor:

https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... 4-v-p36209

3d-printing av delar till vattenpump:

tingo

Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?

Inlägg av tingo »

Et alternativ er D-formet aksling og en set-skrue. Må selvfølgelig ha skruefeste for skruen, usikker på om 3D-printet plast holder godt nok.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?

Inlägg av pi314 »

Fäste för propeller/impeller
På lite större prylar har man ofta en spline.

spline.jpeg

Jag har inte hållit på med så små motorer som den i pumpen ovan, men min erfarenhet är att man måste göra en fas på motoraxeln om det ska hålla.
Jag har haft pinioner med skruv. Då har jag gjort en avfasning på motoraxeln och låst stoppskruven med gänglås.

pinion_m_stoppskruv.jpeg

På den där lilla konstruktionen räcker det nog med en nerfasning på axeln (så att axeln blir D-formad) och en motsvarande "upphöjning" i hålet på impellern.

nerfasad (D-formad) axel.jpeg

En konstruktionssvaghet som jag ser med konstruktionen i trådstarten är att den saknar tätning mellan motor och den vattenfyllda delen. Jag vet inte om det finns så små packboxar, men om man gör plats för att par infettade (med lämpligt fett) O-ringar skulle det kanske täta?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar