Jag köpte en liten elmotor på Kjell & Co för att testa bygga en egen vattenpump med 3d-printer. (se länkar sist).
I videon "fästes" rotorn i den 3d-printade plastpropellern bara genom att trycka in metallen i plasten, och det verkar bara vara friktion som håller den på plats.
Jag har testat det och antar att det fungerar till detta exemplet, men var gör man om man vill ha det mer motståndskraftigt så att den inte börjar slira? Lim? Kanske fungerar, men då kan det bli svårt att ta isär om man vill byta ut delarna senare eller använda motorn till något annat.
Hur brukar man göra?
Motor:
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... 4-v-p36209
3d-printing av delar till vattenpump:
Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Et alternativ er D-formet aksling og en set-skrue. Må selvfølgelig ha skruefeste for skruen, usikker på om 3D-printet plast holder godt nok.
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Fäste för propeller/impeller
På lite större prylar har man ofta en spline.
Jag har inte hållit på med så små motorer som den i pumpen ovan, men min erfarenhet är att man måste göra en fas på motoraxeln om det ska hålla.
Jag har haft pinioner med skruv. Då har jag gjort en avfasning på motoraxeln och låst stoppskruven med gänglås.
På den där lilla konstruktionen räcker det nog med en nerfasning på axeln (så att axeln blir D-formad) och en motsvarande "upphöjning" i hålet på impellern.
En konstruktionssvaghet som jag ser med konstruktionen i trådstarten är att den saknar tätning mellan motor och den vattenfyllda delen. Jag vet inte om det finns så små packboxar, men om man gör plats för att par infettade (med lämpligt fett) O-ringar skulle det kanske täta?
/π
På lite större prylar har man ofta en spline.
Jag har inte hållit på med så små motorer som den i pumpen ovan, men min erfarenhet är att man måste göra en fas på motoraxeln om det ska hålla.
Jag har haft pinioner med skruv. Då har jag gjort en avfasning på motoraxeln och låst stoppskruven med gänglås.
På den där lilla konstruktionen räcker det nog med en nerfasning på axeln (så att axeln blir D-formad) och en motsvarande "upphöjning" i hålet på impellern.
En konstruktionssvaghet som jag ser med konstruktionen i trådstarten är att den saknar tätning mellan motor och den vattenfyllda delen. Jag vet inte om det finns så små packboxar, men om man gör plats för att par infettade (med lämpligt fett) O-ringar skulle det kanske täta?
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
En liten chuck. Om du kan printa splines så kan den här kanske fungera?
https://shop.pchbutik.se/sv/nytt-pa-lag ... m-un.html
https://shop.pchbutik.se/sv/nytt-pa-lag ... m-un.html
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Tack för alla råd!
Ska se hur bra det fungerar i vatten innan jag går vidare med eventuell nerfasning.
Har också funderat på att den inte är tätad mot vatten, det får bli nästa steg.
Ska se hur bra det fungerar i vatten innan jag går vidare med eventuell nerfasning.
Har också funderat på att den inte är tätad mot vatten, det får bli nästa steg.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8410
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
När det gäller denna pump så ser jag inte fastsättningen av pumphjulet på axeln som det primära problemet. De kan lätt lösas genom lite superlim.
Det som gör pumpen helt värdelös som den är konstruerad är frånvaron av axeltätning. det inte bara kommer att läcka ut vätska, det drar även in luft via axeln som kraftigt försämrar pumpförmågan. Lägg märke till att det är mer luft än vatten som kommer ut från slangen.
Det är luft som sugs in via axeln. Lösningen är enkel. Rita om motorhusets gavel och ge det plats för en liten stefatätning eller i enklaste fall en passande o-ring. Om det går att få tag på en passande stefatätning är det att föredra på grund av att den ger lägre friktion och håller längre.
Nästa förbättring när man ändå ritar om motorhuset är att förse det med ett spår för en smal o-ring runt om i stället för den plana gummipackningen. Med dessa små förändringar har man en bra liten pump.
Edit: Här finns en radilatätning för 4 mm axel. Om den är för stor för motoraxeln kan man svarva en litern bussning och anbringa på axeln,
Det som gör pumpen helt värdelös som den är konstruerad är frånvaron av axeltätning. det inte bara kommer att läcka ut vätska, det drar även in luft via axeln som kraftigt försämrar pumpförmågan. Lägg märke till att det är mer luft än vatten som kommer ut från slangen.
Det är luft som sugs in via axeln. Lösningen är enkel. Rita om motorhusets gavel och ge det plats för en liten stefatätning eller i enklaste fall en passande o-ring. Om det går att få tag på en passande stefatätning är det att föredra på grund av att den ger lägre friktion och håller längre.
Nästa förbättring när man ändå ritar om motorhuset är att förse det med ett spår för en smal o-ring runt om i stället för den plana gummipackningen. Med dessa små förändringar har man en bra liten pump.
Edit: Här finns en radilatätning för 4 mm axel. Om den är för stor för motoraxeln kan man svarva en litern bussning och anbringa på axeln,