Jag köpte en liten elmotor på Kjell & Co för att testa bygga en egen vattenpump med 3d-printer. (se länkar sist).
I videon "fästes" rotorn i den 3d-printade plastpropellern bara genom att trycka in metallen i plasten, och det verkar bara vara friktion som håller den på plats.
Jag har testat det och antar att det fungerar till detta exemplet, men var gör man om man vill ha det mer motståndskraftigt så att den inte börjar slira? Lim? Kanske fungerar, men då kan det bli svårt att ta isär om man vill byta ut delarna senare eller använda motorn till något annat.
Hur brukar man göra?
Motor:
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... 4-v-p36209
3d-printing av delar till vattenpump:
Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Et alternativ er D-formet aksling og en set-skrue. Må selvfølgelig ha skruefeste for skruen, usikker på om 3D-printet plast holder godt nok.
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Fäste för propeller/impeller
På lite större prylar har man ofta en spline.
Jag har inte hållit på med så små motorer som den i pumpen ovan, men min erfarenhet är att man måste göra en fas på motoraxeln om det ska hålla.
Jag har haft pinioner med skruv. Då har jag gjort en avfasning på motoraxeln och låst stoppskruven med gänglås.
På den där lilla konstruktionen räcker det nog med en nerfasning på axeln (så att axeln blir D-formad) och en motsvarande "upphöjning" i hålet på impellern.
En konstruktionssvaghet som jag ser med konstruktionen i trådstarten är att den saknar tätning mellan motor och den vattenfyllda delen. Jag vet inte om det finns så små packboxar, men om man gör plats för att par infettade (med lämpligt fett) O-ringar skulle det kanske täta?
/π
På lite större prylar har man ofta en spline.
Jag har inte hållit på med så små motorer som den i pumpen ovan, men min erfarenhet är att man måste göra en fas på motoraxeln om det ska hålla.
Jag har haft pinioner med skruv. Då har jag gjort en avfasning på motoraxeln och låst stoppskruven med gänglås.
På den där lilla konstruktionen räcker det nog med en nerfasning på axeln (så att axeln blir D-formad) och en motsvarande "upphöjning" i hålet på impellern.
En konstruktionssvaghet som jag ser med konstruktionen i trådstarten är att den saknar tätning mellan motor och den vattenfyllda delen. Jag vet inte om det finns så små packboxar, men om man gör plats för att par infettade (med lämpligt fett) O-ringar skulle det kanske täta?
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
En liten chuck. Om du kan printa splines så kan den här kanske fungera?
https://shop.pchbutik.se/sv/nytt-pa-lag ... m-un.html
https://shop.pchbutik.se/sv/nytt-pa-lag ... m-un.html
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Tack för alla råd!
Ska se hur bra det fungerar i vatten innan jag går vidare med eventuell nerfasning.
Har också funderat på att den inte är tätad mot vatten, det får bli nästa steg.
Ska se hur bra det fungerar i vatten innan jag går vidare med eventuell nerfasning.
Har också funderat på att den inte är tätad mot vatten, det får bli nästa steg.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8412
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
När det gäller denna pump så ser jag inte fastsättningen av pumphjulet på axeln som det primära problemet. De kan lätt lösas genom lite superlim.
Det som gör pumpen helt värdelös som den är konstruerad är frånvaron av axeltätning. det inte bara kommer att läcka ut vätska, det drar även in luft via axeln som kraftigt försämrar pumpförmågan. Lägg märke till att det är mer luft än vatten som kommer ut från slangen.
Det är luft som sugs in via axeln. Lösningen är enkel. Rita om motorhusets gavel och ge det plats för en liten stefatätning eller i enklaste fall en passande o-ring. Om det går att få tag på en passande stefatätning är det att föredra på grund av att den ger lägre friktion och håller längre.
Nästa förbättring när man ändå ritar om motorhuset är att förse det med ett spår för en smal o-ring runt om i stället för den plana gummipackningen. Med dessa små förändringar har man en bra liten pump.
Edit: Här finns en radilatätning för 4 mm axel. Om den är för stor för motoraxeln kan man svarva en litern bussning och anbringa på axeln,
Det som gör pumpen helt värdelös som den är konstruerad är frånvaron av axeltätning. det inte bara kommer att läcka ut vätska, det drar även in luft via axeln som kraftigt försämrar pumpförmågan. Lägg märke till att det är mer luft än vatten som kommer ut från slangen.
Det är luft som sugs in via axeln. Lösningen är enkel. Rita om motorhusets gavel och ge det plats för en liten stefatätning eller i enklaste fall en passande o-ring. Om det går att få tag på en passande stefatätning är det att föredra på grund av att den ger lägre friktion och håller längre.
Nästa förbättring när man ändå ritar om motorhuset är att förse det med ett spår för en smal o-ring runt om i stället för den plana gummipackningen. Med dessa små förändringar har man en bra liten pump.
Edit: Här finns en radilatätning för 4 mm axel. Om den är för stor för motoraxeln kan man svarva en litern bussning och anbringa på axeln,
Re: Hur brukar man fästa saker i rotorn på en liten elmotor?
Ja det är helt klart en usel pump-design på flera sätt. Eftersom ingen vettig isolation mellan pump och motor finns, det kommer under drift suga in luft, men när pumpen slutar pumpa så sker det omvända, en skvätt vatten kommer rinna in i motorn.
Vattnet tvättar motoraxelns smörjning och kommer skapa elektrisk korrosion inuti motorn. För detta behövs bara en liten mängd vatten som ständigt håller motorn väl fuktad.
I detta fallet så försöker man verkligen få in vatten i motorn genom att stoppa in motorn i en väl omslutande och tät kapsling som dessutom kapslar motorn utsida så att den inte kan kylas något vidare den vägen. Denna på alla sätt försämring ska det dessutom offras filament på.
Även de allra sämsta pumparna brukar ha öppen distans mellan motor och pumphus för att inte trycka in vattnet i motorn.
Måste du printa detta motorhöljet, gör invändiga dräneringskanaler i plasten som ger vattenkylning där vattnet läcker ut
Detta är absolut exempel på något uselt designat. Jag skulle aldrig offra 1 cm filament på denna pump.
I vilket fall, följ SeniorLemurens råd att åtminstone ha någon form av tätande packning.
Vill man absolut printa sin egna pump kan man göra den helt tät på ett flertal sätt och till ock med utan axelgenomföring och med låg friktion genom att låta motorn driva en rotor med små supermagneter utanför pumphuset.
Motsvarande magneter på placeras insidan av pumphuset. Har sådan utkastarpump på min diskmaskin.
Lite mer komplicerad pumptyp men också tät mot motor är för sk peristaltiv pump https://www.printables.com/model/248041 ... altic-pump
Det är kul att göra saker själv om de fungerar väl. Detta är nog inte en sådan sak. Det är nog bättre att köpa något mer välkonstruerat till samma pris som filamentet kostar. Använd filamentet till bättre saker.
Har man tid och vänta kan man köpa bättre pumpar på AliX. Peristatic pump med motor kostar några tior:
https://vi.aliexpress.com/item/1005007400254743.html
Jämför priset med vad du gav enbart för din motor från Kjell. Nu vill du ovanpå motorkostnaden kosta på eget arbete och filament på en på alla sätt otänkt design. Det ska möjligtvis vara att man kan lära sej även av att göra dåliga saker men annars finns bättre saker att göra av egen tid och pengar.
Pump av diafragma-typ är också tät mot motorn: https://vi.aliexpress.com/item/1005006415345498.html
Pumpar av centrifugal-typ likt den TS vill printa kan köpas, troligen hyggligt tät och välfungerande och med mycket längre livslängd från t.ex. Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... larpumpar/
De olika grund-typerna av pump har olika egenskaper såsom hur högt vatten kan tryckas och sugas, max flöde och typ av motor och varvtal som fungerar bäst. Centrifugal-pumpar passar bäst till lättflytande vätskor, lågt tryck och kan inte suga upp vatten om det är luft i pumphuset. Peristatiska pumpar fungera bästa vid låga flöden som man vill ha god kontroll över. De arbetar vid betydligt lägre varvtal så antingen lågvarvig motor eller växellåda behövs.
Kan både suga och trcka luft och tjockare vätskor. Eftersom vätskan som pumpas enbart befinner sej i slangen kan man anpassa slangvalet för att kunna pumpa vätskor som annars kanske angripit plast och metall.
Pumparna av denna typ som kostar under 100-lappen är sällan något som har någon högre drift och funktions-säkerhet.
Om man ska använda pumpen för en kritisk funktion är det sådant man måste tänka igenom med dessa billiga pumparna.
Vad kan hända vid läckage eller att pump eller el havererar?
Om jag haft behovet av liten vattenpump hade det blivit något passande på AliX eller Biltema. Det blir billigare och kommer ge mer välfungerande driftstimmar än vad man kan printa själv.
Filamentet i printern hade jag sparat till att printa en balja att ha under pumpen som förbättrad totala funktionssäkerheten.
Baljan kan förses med printat flöte kopplad till microswitch som stoppar pumpen om flötet lyfter.
Vattnet tvättar motoraxelns smörjning och kommer skapa elektrisk korrosion inuti motorn. För detta behövs bara en liten mängd vatten som ständigt håller motorn väl fuktad.
I detta fallet så försöker man verkligen få in vatten i motorn genom att stoppa in motorn i en väl omslutande och tät kapsling som dessutom kapslar motorn utsida så att den inte kan kylas något vidare den vägen. Denna på alla sätt försämring ska det dessutom offras filament på.
Även de allra sämsta pumparna brukar ha öppen distans mellan motor och pumphus för att inte trycka in vattnet i motorn.
Måste du printa detta motorhöljet, gör invändiga dräneringskanaler i plasten som ger vattenkylning där vattnet läcker ut

Detta är absolut exempel på något uselt designat. Jag skulle aldrig offra 1 cm filament på denna pump.
I vilket fall, följ SeniorLemurens råd att åtminstone ha någon form av tätande packning.
Vill man absolut printa sin egna pump kan man göra den helt tät på ett flertal sätt och till ock med utan axelgenomföring och med låg friktion genom att låta motorn driva en rotor med små supermagneter utanför pumphuset.
Motsvarande magneter på placeras insidan av pumphuset. Har sådan utkastarpump på min diskmaskin.
Lite mer komplicerad pumptyp men också tät mot motor är för sk peristaltiv pump https://www.printables.com/model/248041 ... altic-pump
Det är kul att göra saker själv om de fungerar väl. Detta är nog inte en sådan sak. Det är nog bättre att köpa något mer välkonstruerat till samma pris som filamentet kostar. Använd filamentet till bättre saker.
Har man tid och vänta kan man köpa bättre pumpar på AliX. Peristatic pump med motor kostar några tior:
https://vi.aliexpress.com/item/1005007400254743.html
Jämför priset med vad du gav enbart för din motor från Kjell. Nu vill du ovanpå motorkostnaden kosta på eget arbete och filament på en på alla sätt otänkt design. Det ska möjligtvis vara att man kan lära sej även av att göra dåliga saker men annars finns bättre saker att göra av egen tid och pengar.
Pump av diafragma-typ är också tät mot motorn: https://vi.aliexpress.com/item/1005006415345498.html
Pumpar av centrifugal-typ likt den TS vill printa kan köpas, troligen hyggligt tät och välfungerande och med mycket längre livslängd från t.ex. Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... larpumpar/
De olika grund-typerna av pump har olika egenskaper såsom hur högt vatten kan tryckas och sugas, max flöde och typ av motor och varvtal som fungerar bäst. Centrifugal-pumpar passar bäst till lättflytande vätskor, lågt tryck och kan inte suga upp vatten om det är luft i pumphuset. Peristatiska pumpar fungera bästa vid låga flöden som man vill ha god kontroll över. De arbetar vid betydligt lägre varvtal så antingen lågvarvig motor eller växellåda behövs.
Kan både suga och trcka luft och tjockare vätskor. Eftersom vätskan som pumpas enbart befinner sej i slangen kan man anpassa slangvalet för att kunna pumpa vätskor som annars kanske angripit plast och metall.
Pumparna av denna typ som kostar under 100-lappen är sällan något som har någon högre drift och funktions-säkerhet.
Om man ska använda pumpen för en kritisk funktion är det sådant man måste tänka igenom med dessa billiga pumparna.
Vad kan hända vid läckage eller att pump eller el havererar?
Om jag haft behovet av liten vattenpump hade det blivit något passande på AliX eller Biltema. Det blir billigare och kommer ge mer välfungerande driftstimmar än vad man kan printa själv.
Filamentet i printern hade jag sparat till att printa en balja att ha under pumpen som förbättrad totala funktionssäkerheten.
Baljan kan förses med printat flöte kopplad till microswitch som stoppar pumpen om flötet lyfter.