Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt

Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?

Inlägg av Haralt »

Jag fick idag 4 st Xtar 1,5 Volt laddbara litumbatterier, se bild!
Jag mätte på dem nu i leveranstillstånd med multimeter och får 0 Volt på alla!
Det verkar konstigt.

Jag köpte likadana sådana för ca halvår sedan från samma handlare och jag har för mig jag mätter dem med multimeter när jag just hade fått dem, och de uppvisade ca 1,5 Volt.
viewtopic.php?p=1839732#p1839732

Vad ska man göra? Reklamera till handlaren? Jag har för mig att när laddbara litiumbatterier blir urladdade under en viss spänning, så blir de kass och går inte att ladda. Men dessa har väl spänningsreglering så att cellen spänning på ca 4 Volt regleras så högst 1,5 Volt kommer ut på polerna.

Här är databladet för dem:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 13 juni 2025, 17:09:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Helt nya 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?

Inlägg av Marta »

Har Du testat att använda dem som en helt vanlig konsument skulle ha gjort? De innehåller sannolikt en step-down från normal lithium-spänning. Den startar när den känner av belastning.
Hur de hanterar laddning får Du läsa på förpackningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/AA_battery
Haralt

Inlägg av Haralt »

Förpackningen är bara transparenta plastasken som de 4 st AAA ligger i, syns på fotot i 1:a inlägget. Någon annan förpackning får man inte.
Jag bifogade nu databladet för dem i 1a inlägget.

Nu svarar handlaren på min undran om de 4 st AAA laddbara litumbatterierna är defekta då de uppvisar 0 Volt.
Handlaren säger att 4 st nya skickas kostnadsfritt. De vill inte ha de defekta i retur, för att spara fraktkostnad, och jag beordras att fackmannamässigt lämna dem till återvinning, säger de.

Som Marta säger kan det ligga till. Jag ska klart prova att ladda dem, under översikt givetvis, med vattenhinken beredd. De kanske hoppar igång, eller förvandlas till en formidabel majbrasa.
De som svarar i kundtjänst är förmodligen allra billigast personalen och inga Einstein.
Senast redigerad av Haralt 12 juni 2025, 13:36:20, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Marta tänkar lite rätt - men om det kommer 0.0V ut KAN belastning inte avkännas.

JAG hade testat att ladda lite, vissa skydds-kretslopp bryter vid låg cellspänning men öpnnar igen vid laddning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur laddas de?

De sådana jag sett (på bild) har haft USB-kontakt för laddning, d.v.s. de laddas inte med typ NiCd/NiMh-mässig laddare.

Om de laddas med vanlig laddare så känns det som att det är bluff och rebrandade vanliga NiMh/NiCd-celler. Om det är detta så kan det vara värt att skicka nån till kanske Naturvårdsverket eller vem som nu kan tänkas ha hand om giftiga ämnen, om de vill ha en för prov, för att se om nån skickar kadmium till EU utan att deklarera detta korrekt.

Jag hade nog laddat utomhus.

har funderat på det här med brandsäker laddplats och skulle nog säga att ugnen från en utrangerad spis är nog en hygglig plats. Kräver väldigt rejäl brasa för att brand ska spridas från en sån. Vet inte om det är bra eller dåligt att ha barnspärr på luckan, en halvstor smäll skulle kanske få den att hållas stängd så att tryckutjämningen endast sker via ventilen, men är smällen stark nog så är väl risken för glassplitter från spräckt lucka större.

Spisar med någon trasig platta är väl rätt billiga, och de ser väl dessutom inte helt anskrämliga ut i en inte så pedantisk trädgård. Som bonus kan man ju sätta på en lämplig IP-klassad stickpropp och faktiskt använda den som spis ifall man vill :)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Det sitter elektronik mellan anslutningen och själva cellen,
Laddas bara med special laddare.

Så länge cellen är laddad ger den 1,5 volt stabilt ut ( kanske 3,2-4,2 cellspänning)

När cellspänningen närmar sig tomt
(Kanske 3,2-3,1 volt cellspänning)
ger den 1,1 volt ut
(För att trigga utrustning som har ”batteri indikering”)
När cellen är tom kopplas lasten bort. (Kanske under 3,1 volt cellspänning)

Sätt den på laddning i avsedd laddare så funkar det nog utmärkt.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det är tack vare nifelheim, som jag i jan 2025 skaffade 4 st XTAR 1,5 V storlek micro laddbara litumbatterier och laddare därtill, och de batterierna fungerar utmärkt ännu. Därför skaffade jag nu ytterligare 4 st.
Jag haddde(som ytterligare en festlig variant på stavning av "hade") de först i miniräknaren HP 50g, men de sitter nu multimetern UT161D.

Miam, i 1:a inlägget är databladet för batterierna som pdf-fil och dessutom länk till min tråd här forumet över likadana 1,5 V batterier jag skaffade i jan 2025, även laddaren som jag skaffade då visas där i bild direkt vid länkklicket.
bearing

Inlägg av bearing »

Om batterierna har inbyggda switchomvandlare, vill du verkligen driva ett precisionsinstrument med dem?

Lär ge en del störningar.
Haralt

Inlägg av Haralt »

bäring,
Tack för synpunkten! Vad det är för typ av spänningsomvandlare i batterierna, vet jag inte, men är någon manick som sänker cellens utspänning till 1,5 V till batteripolerna.
I batteriets datablad(finns i 1:a inlägget) står:
-laddningsslutsspänning 5,0 V och
-urladdningsslutspänning 2,8 V.

När jag satta in de 4 st laddbara 1,5 V litiumbatterierna i multimetern UT161D(korrektur: de sitter i HP50 g miniräknaren) hade jag fundering på om batterierna pajar och ger ut sin fulla spänning, vilket skulle kunna paja instrumentet.
Det var det som jag hade som betänklighet.

Det du nämner så kan det möjligen vara. Menas att utspänningen på batterierna är dåligt glättad, och alltså skulle ha växelspänning överlagrad på likspänningen och därmed vara opålitlig spänningskälla, är det farhågorna?
Eller tänks mer på att batterierna skulle sända ut radiovågor, som kan störa elektroniken inne i multimetern?
Senast redigerad av Haralt 13 juni 2025, 12:50:08, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Billiga switchare har alltid skräp överlagrat på utspänningen. Här skall det dessutom vara väldigt smått och billigare än billigt. Instrumentet förutsätter BATTERIspänning. Varierande, men PERFEKT störningsfri. Givetvis skapas det även ett visst mått av radiostörningar, men för en multimeter är det knappast kritiskt.

Givetvis kan regulatorn gå sönder. Sannolikt switchtrissan med följd att det blir överspänning.

De siffror Du nämner är röriga och hopblandade.
5V är sannolikt vad laddaren ger, antingen som max eller hela tiden. Vilket framgår inte.
2.8V är absolut minimum vad en lithiumcell kan laddas ur till innan den tar omedelbar betydande skada. Den skadas av detta och blir snabbt förstörd om det sker vid varje cykel. Om den håller 1.5V ut tills cellspänningen når 2.8V är det en sk*tprodukt, designad för att snabbt gå sönder.

Använd normala alkaliska batterier av god kvalitet till Ditt instrument så blir det bäst på alla sätt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dock, vissa instrument har ingång för extern nätadapter och bör då ha lite lägre krav på renhet på matningen.
Haralt

Inlägg av Haralt »

När jag kollade min miniräknare HP50g så sitter mina fungerande 1,5 V laddbara litiumbatterier där och inte i multimetern, som jag trodde.
Men jag vill klart inte heller att min fina kostbara HP50g pajar pga batterierna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har för utrustning som batterierna sitter i åratal helt gått över till 1.5V Li-veller av engångstyp.
bearing

Inlägg av bearing »

Litiumbaserade engångsbatterierna har rätt cellspänning från början, inte sant? Ingen inbyggd switchomvandlare?
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det är kanske dessa engångs-litiumbatterier 1,5 V som hcb har?

Litium-järndisulfid
Celler baserade på litium/järndisulfid är vanligt förekommande i samma formfaktorer som alkaliska batterier tack vare en cellspänning på 1.5 V, vilket gör den säker att använda som utbytescell där alkaliska batterier normalt används. Celler med litium/järndisulfid har ett bredare temperaturspann (‑55 °C ~ +60 °C), längre livslängd, lägre självurladdning och klarar högre urladdningsströmmar än alkaliska batterier. Dock är den något dyrare än brunstens- och alkaliska batterier vilket ibland kan väga till fördel för de alkaliska varianterna.

https://batteriforeningen.se/litiumbatterier/

eller elektrokit
https://www.electrokit.com/litium-jarndisulfid-1.5/9v/
Skriv svar