Laddbara batterier till miniräknare 1,5 Volt, finns det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jihe

Re: Laddbara battrier till miniräknare 1,5 Volt, finns det?

Inlägg av jihe »

Fyra vanliga batterier kostar 14 kr. Kostar en laddlösning 500 kr så går den break-even efter 35 batteribyten, om cellerna fortfarande är hela efter den tiden. Men det kanske är något annat än kostnad som är drivande?
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Här har du Litiumjoner uppladdningsbara batterier AAA, 1,5 V. Fyra för 237 kr på Amazon. Laddas med en vanlig USB laddare.
https://www.amazon.se/CITYORK-Litiumjon ... B0BHWPN46T
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hsd skrev: 26 november 2024, 15:07:53 Så är det på de flesta digitalkameror
På min kamera hittar jag ingen sådan funktion.
Brukar det vara en mekanisk omkopplare eller är det inställbart i menyn?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På ett kamera jag hade kunde man tillköpa ett "packet" med NiCa batterier inkapslad i en plastram. Tog jag lösa celler varnade kameran om låg batteri - men efter at ha kollat noga i batteribrunnen så jag en liten brytare som en tagg i plastramen aktiverade.

Då dög NiCa batterier alldeles utmärkt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skulle det finnas lite extra utrymme i räknaren skulle det kanske gå att få in ett 5'e batteri.
Med 5 st laddbara 1,2V batterier får du 6V. Lika mycket som från 4 st vanliga 1,5V batterier.
Fungerar det inte att bygga in ett 5'e batteri. Kan man kanske ha en yttre låda. Vill man vara mer portabel stoppar man i sina 1,5 V batterier och struntar i den yttre lådan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag funderade på om man ganska enkelt skulle skapa ett nytt bakstycke med ett platt LiIon-batteri, laddningskontakt o elektronik samt step-up och evt. on/off brytare.
Det borde vara möjligt att fixa så att det "monteras" i batteribrunnen och täcker hela bakstycket av räknaren.
Haralt

Inlägg av Haralt »

mindmapper,
Jag har också tänkt på att 5 x 1,2 = 6,0 Volt. Men då får man sätta igång och såga i batterifacket för att skapa plats för ytterligare ett micro-batteri, det vill jag inte göra i första hand. En extern batteripack vill jag inte ha.

Det som Icecap är inne på, nämligen ett 6,0 V litium-laddbart batteri med lämplig form att passa i befintligt batterifack, kan vara något.
I kameror sitter det flata laddbara batterier, men jag vet inte om de är på 6,0 Volt. Men då kan man lika gärna använda 4 st micro litium-laddabara batterier. t.ex. de Extar, som nämns ovan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tänkte nu mer de platta 3,3V i "plastpåse". Om man skapar ett bakstycke med laddningskontakt, kanske On/Off, batteri och step-up omvandlar, skulle man kunde få en ganska skaplig mängd energi med i paketet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Haralt skrev: 27 november 2024, 10:05:34 mindmapper,
Jag har också tänkt på att 5 x 1,2 = 6,0 Volt. Men då får man sätta igång och såga i batterifacket för att skapa plats för ytterligare ett micro-batteri, det vill jag inte göra i första hand. En extern batteripack vill jag inte ha.

Det som Icecap är inne på, nämligen ett 6,0 V litium-laddbart batteri med lämplig form att passa i befintligt batterifack, kan vara något.
I kameror sitter det flata laddbara batterier, men jag vet inte om de är på 6,0 Volt. Men då kan man lika gärna använda 4 st micro litium-laddabara batterier. t.ex. de Extar, som nämns ovan.
På sikt är nog bästa lösningen den som ICECAP säger 3,3 V med step upp. Till du har en fungerande sådan lösning skulle jag prova en 5V väggvårta. Det är en lösning du kan ha hemma i verkstan. Den lösningen är i princip gratis och minskar ner batterikontot.
hsd

Inlägg av hsd »

säter skrev:
hsd skrev: 26 november 2024, 15:07:53 Så är det på de flesta digitalkameror
På min kamera hittar jag ingen sådan funktion.
Brukar det vara en mekanisk omkopplare eller är det inställbart i menyn?
Finns i menyn
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Haralt skrev: 27 november 2024, 10:05:34 I kameror sitter det flata laddbara batterier
Inte i min kamera.
Där sitter det vanliga runda ficklampsbatterier.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag ser att Clas Ohlson har laddbara 1,5 Volts batterier storlek Micro(AAA), ingår laddare för 299 pengar.
Dock måttligt energi på dem 600 mAh. Det är sådana med USB-kontakt på batteriets sida, som upptar plats i batteriet som annars skulle kunna användas för batterimaterial.
https://www.clasohlson.com/se/Pale-Blue ... /p/39-3051
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag har nu skaffat 4 st laddbara Lithum-batterier 1,5 Volts storlek Micro.
Xtar 4 st 1,5 V Li-Ion 1200 mWh laddbara batterier, 19 Euro. (samma som Nifelheim har)
Med nyanskaffat laddaggregat Xtar BC4, 25 Euro
Jag håller på att ladda dem nu. Rédigé: jag det gick bra att ladda dem, tog ca 1 h, men de är väl ca havladdare när de ligger på lager).

Laddaggregatet BC4 kan samtidigt ladda både NI-MH 1,2 V och Li-Ion 1,5 Volts batterier.

Dessutom kan det fungera som powerbank, man lägger i 4 st batterier, och får på USB-utgången 5 Volt, som kan driva saker. Alltså utan att vara anslutet till spänningsskälla utöver de 4 st batterierna som man lagt i det.
Utöver det finns en LED som man kan tända och lysa med.

Så nu ska jag inte längre behöva mata 1,5 Volts micro mamon-guden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar