problem med kondensator och strömförsörjning...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonssonj

problem med kondensator och strömförsörjning...

Inlägg av jonssonj »

Hej!

Jag är en total nybörjare och har några frågor.

Jag går en högskolekurs och ska bygga en larmdator med hjälp av en AVR-Atmega16 processor. Den ska kunna ringa upp en annan dator med hjälp av ett modem. För detta ändamål har jag införskaffat en max232a drivkrets som jag håller på att koppla in. Denna krets kräver 4 st kondensatorer av den här typen från Elfa.

65-576-07 Kond 0,1uF/250V 5mm

Min första fråga är om det spelar någon roll hur man kopplar in den här. Jag kan inte se någon märkning på plus och minus eller någon annan märkning heller för den delen. Har jag förstått det rätt, att det helt enkelt inte spelar någon roll, vilket håll jag monterar den på?

Min andra fråga handlar om strömförsörjning. Jag har en helt vanlig transformator som kopplas in i 220V och ger ut 1,5V - 12V. En sån här:

http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... 0&dept_id=

Denna transformator har flera kontakter som är vanliga på elektriska prylar. Var kan jag hitta motsvarande komponenter till dem, som jag kan montera på mitt kort?

MVH
Jörgen Jönsson
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Helt rätt den kondensatorn är opolariserad så det spelar ingen roll.

DC-jackar hittar du på Elfa under: kontaktdon/batterikontaktdon/batterieliminatordon
t.ex. 42-054-07
jonssonj

En virnings fråga...

Inlägg av jonssonj »

Tack för tipsen Tony!

Jag har en undran till dock. Vi ska vira ihop den här larmdatorn, och jag undrar hur man sätter fast dessa kondensatorer på virkortet? finns det någon form av två-poliga socklar man kan köpa till virning? eller hur fungerar det?

MVH
Jörgen Jönsson
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du får nog hjälpa till lite med lödpennan :) Löd fast kondensatorerna på undersidan direkt på pinnarna på virsockeln till max232:an.
jonssonj

Inlägg av jonssonj »