Elcykel, byta celler i batteriet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Viggen

Elcykel, byta celler i batteriet

Inlägg av Viggen »

Hej - gammal här men inte så aktiv pga att elektronik inte är mitt specialområde.
Sitter med ett batteripack från en kompis, som är ca 5 år. företaget verkar inte finnas längre - Norskt - och jag hittar ingen dokumentation på komponenterna eller utbytespack hos försäljarna.
Efter laddning visar batteriet att det ger ca. 34 V. Vid belastning - noll, utan mätning.
Skall jag försöka med Amazon för att hitta ett mostsvarande, eller vilket är bästa tillvägagångssättet? Vet inte hur jag skulle göra det.
Cellen består av tre pack med 9 batterier. 27 st. EAGZ4107B2997 är det enda jag kan se utan att ta bort punktsvetsarna.
Lila, runda, ca 6 cm x 1,9.
När jag mätte innan demontering visade paketet på runt 34 V om jag inte missminner mig (36)? 36 V, 27 batterier - 1,33 V/st. Det motsvarar väl om att det är "1,5"V batterier?
Men jag vill kunna beställa nya och behöver lite stöd. Kommer jag att se A på dem? Kan jag mäta med en vanlig A-mätare?
Hur demonterar man punktsvetsningen? Lödkolv? Kofot?
Jag förstår inte hur man lägger upp bilder om man inte har dem externt. Måste man ha dem någon annanstans först? Frustrerande och basic tycker jag. Klarar bara att dela ut en länk till en bild på OneDrive??? Även om jag har tre olika länkar/delningar så visar Förhandsgranska samma bild tre gånger.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Re: Elcykel, byta celler i batteriet

Inlägg av Akai »

Det här med litiumbaterier kan vara farligt om man inte vet vad man gör och gör fel. Läs på!

Cellerna är med största sannolikhet liion 18650, dvs 3,6v cell, 18mm i diameter och 65 långa. Troligen står det en beteckning på dem och du kan googla fram ett datablad. Det finns cylindriska lifepo4 också, men de är nog mera ovanliga.

Du kan inte mäta A raten med en multimeter, gör du som du tänkt blir det kortslutning och i bästa fall går en säkring i ditt instrument, i sämsta fall eldar du ner huset..
läs beteckning och ladda ner databladet för cellerna istället.

Jag tycker inte att du ska ge dig på detta om du inte vet vad du gör. Det är tex inte lämpligt att löda på batterierna utan de skall punktsvetsas.
Senast redigerad av Akai 20 juni 2024, 00:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Viggen

Inlägg av Viggen »

Hej o tack för svar. Batterierna är (hittade en avskalad lapp)
Li-ion,
Name: JRTG-10S, Model: DLG 2600, 36V, 288 Wh, Kapacitet 8 Ah.
18650 - Ja.
Jag har meckat med en del drönare och då fick jag läsa på vad som gäller för Li-ion. Förstår att de inte vill ha dem på flygen.
Tack för din omtanke avseende säkerhet.
Mitt eller deras problem är att de inte hittar företaget som sålde den (cykeln), inga kvitton etc. Ingenting.
Jag hittar inget utbytesbatteri för den aktuella cykeln, inget batteripack att byta nuvarande.
Vad gäller punktsvetsning så är jag medveten om det, men jag undrar hur man demonterar en punktsvets - mekanisk påverkan förmodar jag, med de skyddsföreskrifter som behövs.
Tack för infon om batteriet i sig!
Akai

Inlägg av Akai »

Bra att du har koll på säkerheten.

Oftast har även cellerna en stämpel som anger typ, sen är det lätt att hitta datablad. Möjligen kan China celler ibland sakna beteckning.

I det här fallet går det ju ändå att räkna ut ungefär vad strömmen per cell blir, gränsen för lagliga elcyklar är 250w. Iallafall om den är köpt i Sverige som elcykel.

Det går bra att använda en plattång att dra bort nickelremsorna med. Man får såklart vara försiktig så man inte gör kortslutning. Jag har hittills inte lyckats skada nån cell så att det gått hål på den eller liknande. 18650 känns rätt stabila.

Det är viktigt att flytta med BMSen (det lilla kretskortet) till ett eventuellt nytt pack för att få med över/underladdningsskydd samt balansering.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det du kan göra är att demontera så mycket du kan av paketet men fortfarande ha det ihopkopplat så att säga.
Sen kan du mäta cell för cell vilken spänning varje cell håller. Kanske det bara är nån eller ett par som är dåliga och då kan dom bytas för sig.

Men det är svårt, och kräver en punktsvets för metallremsan.

Det viktiga för cykeln är att batteripacket passar sen igen och håller rätt spänning, även BMSen är viktig som nämnts.
Jag hade kikat på att byta alla cellerna och byggt ett nytt pack så att säga, efter flitigt användande är ju de andra cellerna 100% längre och snart kanske fler går sönder.
Men igen, detta kräver en punktsvets. Finns dock rätt billigt på internet att köpa, och efteråt finns en begagnatmarknad, så det kommer tillbaka lite pengar, se det som en hyra mer än ett inköp. ;)
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Det är mycket snack om punktsvets. Absolut inget fel med denna lösning. Men jag har köpt många 18650-celler genom åren med lödöron monterade från leverans. Visst är utbudet mycket mindre, men det finns även en del svenska leverantörer som erbjuder att punktsvetsa lödöron på de battericeller de säljer.

Sedan löder jag ihop paketen med hjälp av lödöronen, måste löda rejält med bra yta i lödningen, för blir det en kortis eller högt effektuttag blir det varmt, så varmt att det kan smälta lödtennet.
Sedan om man löder, är det viktigt att sätta en klämma eller tång mellan lödstället och batteriet, för att begränsa att värmen från lödstället går över till batterihöljet. Detta har fungerat bra för mig.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Man ska ju inte löda direkt på batterierna, de gillar inte den värmen som behövs för att löda.
Så då får man köpa med lödöron som du säger, men pris per cell går upp och utbudet ner. Sen är det en risk med avlödning eller att det släpper av vibration.

En punktsvets kostar från 300kr till knappa 1000kr på amazon, med varierande betyg.
Så med det relativt låga priset och inräknat att man kan sälja den sen om man aldrig mer tänker bygga batteri så är det en no-brainer tycker jag.

Och därför är det mycket snack om punktsvets. :)
Skriv svar