Blivit vid en luftkompressor
Blivit vid en luftkompressor
Har fått tag på en luftkomressor med 200l tank.
Kompressorn är en BIAB 420 TB-200.
Dock har jag inte en aning om vad den klarar av, nån som vet?
BIAB försvann från marknaden 2005.
Motorn är på 4 hk/3kW.
Kompressorn är en BIAB 420 TB-200.
Dock har jag inte en aning om vad den klarar av, nån som vet?
BIAB försvann från marknaden 2005.
Motorn är på 4 hk/3kW.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Blivit vid en luftkompressor
Vet inte om det hjälper dig, men med hjälp av cylindervolym, varvtal, och en uppskattning av fyllnadsgraden, kan du beräkna luftflödet.
En typisk siffra verkar vara 75% fyllnadsgrad (volumetric effiency, VE)
"A good cylinder design with minimal base clearance will have VE in the mid- to high-70% range"
https://compassnrg.com/technical/rrecip ... n%20impact.
Antar att denna siffra gäller vid normalt arbetstryck. Fyllnadsgraden blir högre vid lägre tryck.
Här uppges 72 - 85%, där den högre siffran antagligen är vid lägre tryck.
https://www.jmcampbell.com/tip-of-the-m ... fficiency/
Sidan visar även formler för att beräkna effekten som krävs.
En typisk siffra verkar vara 75% fyllnadsgrad (volumetric effiency, VE)
"A good cylinder design with minimal base clearance will have VE in the mid- to high-70% range"
https://compassnrg.com/technical/rrecip ... n%20impact.
Antar att denna siffra gäller vid normalt arbetstryck. Fyllnadsgraden blir högre vid lägre tryck.
Här uppges 72 - 85%, där den högre siffran antagligen är vid lägre tryck.
https://www.jmcampbell.com/tip-of-the-m ... fficiency/
Sidan visar även formler för att beräkna effekten som krävs.
Re: Blivit vid en luftkompressor
Du får nog en skaplig hum om du tittar på liknande modeller, dvs remdriven med 3kW motor. De presterar ungefär samma, se dock upp med att en del visar glädjesiffror i specen.
Re: Blivit vid en luftkompressor
Och den har inte någon mer detaljerad märkplåt på baksidan?
Som denna:
https://www.netauktion.se/auktion/produ ... essor-biab
Hur som helst, om du utgår från ovanstående kommer du nog nära
Den heter 500 - någonting -150. Där 150 betyder 150L tank.
Det står på den mer detaljerade märkplåten att luftflödet är 600l/min. Om man antar att det är teoretiska flödet (100% fyllnadsgrad), skulle siffran 500 kunna vara flödet under normal drift i l/min.
Står det 470 på din? (Svårt att se på bilden)
Nu såg jag att du ju skrivit att modellen är 420 TB-200. Då får man anta 200l tank, och kanske 420l/min luftflöde?
Som denna:
https://www.netauktion.se/auktion/produ ... essor-biab
Hur som helst, om du utgår från ovanstående kommer du nog nära
Den heter 500 - någonting -150. Där 150 betyder 150L tank.
Det står på den mer detaljerade märkplåten att luftflödet är 600l/min. Om man antar att det är teoretiska flödet (100% fyllnadsgrad), skulle siffran 500 kunna vara flödet under normal drift i l/min.
Står det 470 på din? (Svårt att se på bilden)
Nu såg jag att du ju skrivit att modellen är 420 TB-200. Då får man anta 200l tank, och kanske 420l/min luftflöde?
Re: Blivit vid en luftkompressor
Hittade en till dekal.
Det är tydligen en Ceccato Aria kompressor.
Modellen heter tydligen Beltair.
Hittade en broschyr på de nuvarande, och då har den tydligen en slagvolym om 486l/m
Det är tydligen en Ceccato Aria kompressor.
Modellen heter tydligen Beltair.
Hittade en broschyr på de nuvarande, och då har den tydligen en slagvolym om 486l/m
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 8 juni 2024, 15:54:55, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Blivit vid en luftkompressor
kolla först enstegs eller tvåstegs
kolla sedan på hyggligt seriösa säljare för motsvarande och rätt effekt så får du ungefär rätt prestanda
kolla sedan på hyggligt seriösa säljare för motsvarande och rätt effekt så får du ungefär rätt prestanda
Re: Blivit vid en luftkompressor
Då är det frågan om det är den teoretiska genomlupna cylindervolymen, eller praktiska luftmängden i drift.
Jämför med dessa specifikationer för ett kompressorblock som säljs på Biltema:
Luftmängd 490 l/min
Genomlupen cylindervolym 582 l/min
Baserat på info i tråden skulle jag gissa på att din har:
Luftmängd 420 l/min
Genomlupen cylindervolym 486 l/min
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8372
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Blivit vid en luftkompressor
Om man vet volymen på tanken så är det väl enklast att fylla den till ett visst tryck och kolla på klockan hur lång tid det tog.
Re: Blivit vid en luftkompressor
Jo, men den är inte inkopplad ännu, dessutom så skall den vara defekt på nått sätt.
Har jag tur så är det startapparaten med tryckbrytaren.
Har jag otur, så är det typ skrot.
Har jag tur så är det startapparaten med tryckbrytaren.
Har jag otur, så är det typ skrot.
Re: Blivit vid en luftkompressor
Då vore det nog klokt att ta bort topplocket och inspektera cylinder och kolv. Då kan du även mäta cylindervolymen.
Re: Blivit vid en luftkompressor
Behöver inte mäta, då jag hittat broschyrmaterial på dem.
Och nej, jag lyfter inte toppen om det inte är absolut nödvändigt, då reservdelar verkar vara ett problem här i Sverige.
Dock verkar oljan vara ok, kände ina metallspånor i den i alla fall och färgen var ok.
Nån som vet vad för olja man använder i sådana här?
Och nej, jag lyfter inte toppen om det inte är absolut nödvändigt, då reservdelar verkar vara ett problem här i Sverige.
Dock verkar oljan vara ok, kände ina metallspånor i den i alla fall och färgen var ok.
Nån som vet vad för olja man använder i sådana här?
Re: Blivit vid en luftkompressor
Jag kör med vanlig motorolja.
Beroende på vad det är för smörjsystem ska man undvika syntetolja.
Beroende på vad det är för smörjsystem ska man undvika syntetolja.