Blivit vid en luftkompressor

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46878
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av TomasL »

Har fått tag på en luftkomressor med 200l tank.
Kompressorn är en BIAB 420 TB-200.
Dock har jag inte en aning om vad den klarar av, nån som vet?
BIAB försvann från marknaden 2005.
Motorn är på 4 hk/3kW.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11668
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av bearing »

Vet inte om det hjälper dig, men med hjälp av cylindervolym, varvtal, och en uppskattning av fyllnadsgraden, kan du beräkna luftflödet.

En typisk siffra verkar vara 75% fyllnadsgrad (volumetric effiency, VE)
"A good cylinder design with minimal base clearance will have VE in the mid- to high-70% range"
https://compassnrg.com/technical/rrecip ... n%20impact.

Antar att denna siffra gäller vid normalt arbetstryck. Fyllnadsgraden blir högre vid lägre tryck.

Här uppges 72 - 85%, där den högre siffran antagligen är vid lägre tryck.
https://www.jmcampbell.com/tip-of-the-m ... fficiency/

Sidan visar även formler för att beräkna effekten som krävs.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46878
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av TomasL »

Eftersom jag inte vet cyl-volymen, hjälper det föga
Gimbal
Inlägg: 8603
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av Gimbal »

Du får nog en skaplig hum om du tittar på liknande modeller, dvs remdriven med 3kW motor. De presterar ungefär samma, se dock upp med att en del visar glädjesiffror i specen.
bearing
Inlägg: 11668
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av bearing »

Och den har inte någon mer detaljerad märkplåt på baksidan?
Som denna:
https://www.netauktion.se/auktion/produ ... essor-biab

Hur som helst, om du utgår från ovanstående kommer du nog nära

Den heter 500 - någonting -150. Där 150 betyder 150L tank.
Det står på den mer detaljerade märkplåten att luftflödet är 600l/min. Om man antar att det är teoretiska flödet (100% fyllnadsgrad), skulle siffran 500 kunna vara flödet under normal drift i l/min.

Står det 470 på din? (Svårt att se på bilden)

Nu såg jag att du ju skrivit att modellen är 420 TB-200. Då får man anta 200l tank, och kanske 420l/min luftflöde?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46878
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av TomasL »

Hittade en till dekal.
Det är tydligen en Ceccato Aria kompressor.
Modellen heter tydligen Beltair.
Hittade en broschyr på de nuvarande, och då har den tydligen en slagvolym om 486l/m
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 8 juni 2024, 15:54:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17508
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av grym »

kolla först enstegs eller tvåstegs

kolla sedan på hyggligt seriösa säljare för motsvarande och rätt effekt så får du ungefär rätt prestanda
hawkan
Inlägg: 3390
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av hawkan »

bearing
Inlägg: 11668
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av bearing »

TomasL skrev: 8 juni 2024, 15:48:39 Hittade en broschyr på de nuvarande, och då har den tydligen en slagvolym om 486l/m
Då är det frågan om det är den teoretiska genomlupna cylindervolymen, eller praktiska luftmängden i drift.

Jämför med dessa specifikationer för ett kompressorblock som säljs på Biltema:
Luftmängd 490 l/min
Genomlupen cylindervolym 582 l/min

Baserat på info i tråden skulle jag gissa på att din har:
Luftmängd 420 l/min
Genomlupen cylindervolym 486 l/min
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8372
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man vet volymen på tanken så är det väl enklast att fylla den till ett visst tryck och kolla på klockan hur lång tid det tog.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46878
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av TomasL »

Jo, men den är inte inkopplad ännu, dessutom så skall den vara defekt på nått sätt.
Har jag tur så är det startapparaten med tryckbrytaren.
Har jag otur, så är det typ skrot.
bearing
Inlägg: 11668
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av bearing »

Då vore det nog klokt att ta bort topplocket och inspektera cylinder och kolv. Då kan du även mäta cylindervolymen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46878
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av TomasL »

Behöver inte mäta, då jag hittat broschyrmaterial på dem.
Och nej, jag lyfter inte toppen om det inte är absolut nödvändigt, då reservdelar verkar vara ett problem här i Sverige.
Dock verkar oljan vara ok, kände ina metallspånor i den i alla fall och färgen var ok.

Nån som vet vad för olja man använder i sådana här?
Gimbal
Inlägg: 8603
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av Gimbal »

Biltemas kompressorolja kanske. Vad det nu är...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35153
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Blivit vid en luftkompressor

Inlägg av säter »

Jag kör med vanlig motorolja.
Beroende på vad det är för smörjsystem ska man undvika syntetolja.
Skriv svar