Jag har en Volvo 940 / 97a, Har bytt oljan bara en gång så jag hade inte mer än runt 10ohm
men den funkade ändå. brukar suga ut ner till botten och bara fylla på med friskt olja då o då.
Det är inte olja, det är bromsvätska och den är normalt glykolbaserad.
Problemet med att slarva med byten är flera, men ett är att ledningar och framförallt kolvar/ok börjar rosta inifrån tillslut. Bromsvätskan kan även börja koka ute vid hjulcylindrarna vid hög belastning om det är för mycket vatten i den.
Ett korrekt byte innebär att man byter ALL bromsvätska, lämpligen genom att punpa ur elelr suga ur vöätskan till alla luftnipplar.
Jag tror testarna bara mäter resistans faktiskt, nackdelen med att använda multimeter är ju att man inte vet hur långt ifrån varann man ska hålla testpinnarna och vad som är rimliga värden.
Jag tror jag gav 30:- för min testare, den har då bara två lysdioder.
https://www.linkedin.com/pulse/motor-ve ... -mucevski/
Intressant läsning,
Ta din DMM, minussladden på batteriets -pol,
Kör ned Plusproben i vätskebehållaren, läser du av mer än 300 mV så byt vätska.
Alternativt, använd en refraktometer, dock måste man då ha testat ny oanvänd vätska, så man får en referens.
Tror eventuellt min refraktometer har skala för bromsvätska med, jag köpte just den modellen för den även klarade spolarvätska, ofta är dom annars bara graderade för kylarvätska och batterisyra, men denna hade ett antal skalor, minns inte exakt vilka.
(OTROLIGT irriterande när man står med en öppnad dunk spolarvätska och inte vet om den är oblandad, blandad 50/50 eller 75/25)
Det där med att mäta spänning med en multimeter tror jag inte är en bra metod dock, värdet måste ju bero på en hel massa faktorer, exempelvis hur stor yta bromsvätskan har mot metallen och materialet i mätspetsararna.