Hur funkar en bromsvätsketestare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Snutten
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 december 2019, 14:52:41

Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av Snutten »

Ja, hur funkar en sån här?
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038175
Mäter den bara resistansen i bromsvätskan för att avgöra fukthalten eller? Kan man göra samma test med en multimeter isåfall? :humm:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3662
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av breflabb »

Själv använder jag multimeter. Om det är för låg resistans då är det för mycket vatten
Snutten
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 december 2019, 14:52:41

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av Snutten »

Vad är rimliga värden?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3662
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av breflabb »

Jag har en Volvo 940 / 97a, Har bytt oljan bara en gång så jag hade inte mer än runt 10ohm
men den funkade ändå. brukar suga ut ner till botten och bara fylla på med friskt olja då o då.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36676
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av Glenn »

Det är inte olja, det är bromsvätska och den är normalt glykolbaserad.

Problemet med att slarva med byten är flera, men ett är att ledningar och framförallt kolvar/ok börjar rosta inifrån tillslut. Bromsvätskan kan även börja koka ute vid hjulcylindrarna vid hög belastning om det är för mycket vatten i den.

Ett korrekt byte innebär att man byter ALL bromsvätska, lämpligen genom att punpa ur elelr suga ur vöätskan till alla luftnipplar.

Jag tror testarna bara mäter resistans faktiskt, nackdelen med att använda multimeter är ju att man inte vet hur långt ifrån varann man ska hålla testpinnarna och vad som är rimliga värden.

Jag tror jag gav 30:- för min testare, den har då bara två lysdioder.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av TomasL »

https://www.linkedin.com/pulse/motor-ve ... -mucevski/
Intressant läsning,
Ta din DMM, minussladden på batteriets -pol,
Kör ned Plusproben i vätskebehållaren, läser du av mer än 300 mV så byt vätska.
Alternativt, använd en refraktometer, dock måste man då ha testat ny oanvänd vätska, så man får en referens.
Snutten
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 december 2019, 14:52:41

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av Snutten »

Hur funkar en refraktometer, vad är det som mäts?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36676
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av Glenn »

Tror eventuellt min refraktometer har skala för bromsvätska med, jag köpte just den modellen för den även klarade spolarvätska, ofta är dom annars bara graderade för kylarvätska och batterisyra, men denna hade ett antal skalor, minns inte exakt vilka.

(OTROLIGT irriterande när man står med en öppnad dunk spolarvätska och inte vet om den är oblandad, blandad 50/50 eller 75/25)

Det där med att mäta spänning med en multimeter tror jag inte är en bra metod dock, värdet måste ju bero på en hel massa faktorer, exempelvis hur stor yta bromsvätskan har mot metallen och materialet i mätspetsararna.
Snutten
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 december 2019, 14:52:41

Re: Hur funkar en bromsvätsketestare

Inlägg av Snutten »

Ja, håller med(om spolarvätskan)! Tror jag ska köpa en såndär refraktometer , verkar användbart.
Skriv svar