Varför 4-polig kontaktor till hållkrets
Varför 4-polig kontaktor till hållkrets
När jag söker runt på nätet så verkar det som att hållkretsar normalt är utförda med en 4-polig kontaktor. Finns det någon orsak till varför man inte verkar använda 3-poliga kontaktorer? Se bild nedan med 4-polig till vänster och med 3-polig till höger. Visst är det lite tydligare i schemat med en extra kontakt för hållkretsen, men finns det andra tunga argument?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Varför 4-polig kontaktor till hållkrets
Helt enkelt för att säkra mot back-spänning in i systemet.
Men om man bara behöver 1 fas kan en 2-polig såklart klara jobbet.
Men om man bara behöver 1 fas kan en 2-polig såklart klara jobbet.
- prototypen
Om kontakt 1-2 sluter sist går motorströmmen genom start2 kontakten.
Har aldrig sett kontaktorer utan möjlighet till den fjärde (det finns kontaktorer som bara är bestyckade med 3 poler men plats för 4)
Protte
Har aldrig sett kontaktorer utan möjlighet till den fjärde (det finns kontaktorer som bara är bestyckade med 3 poler men plats för 4)
Protte
En del av strömmen från L1 till U1 kommer gå genom startknappen och slita ut den i förtid.
Särskilt vid glapp i L1-anslutningen på kontaktorn kommer startknappen brinna upp eller svetsa fast i nedtryckt läge. (Observera att motorns startström kan vara mer än 10x märkströmmen.
Särskilt vid glapp i L1-anslutningen på kontaktorn kommer startknappen brinna upp eller svetsa fast i nedtryckt läge. (Observera att motorns startström kan vara mer än 10x märkströmmen.
Jo, att startströmmen går via knappen är jag numera med på. I många fall avsäkrar man manöversidan för lägre ström än för motorn, och i det fallet finns det en risk att den säkringen löser ut vid start. I varje fall så är detta en mycket bra orsak att välja en 4-polig kontaktor.
Som tillfällig lösning kan man kanske komma undan med en 3-polig kontaktor. Det är inget som jag har behov av att göra.
Som tillfällig lösning kan man kanske komma undan med en 3-polig kontaktor. Det är inget som jag har behov av att göra.