Varför 4-polig kontaktor till hållkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
idiotdea
Inlägg: 471
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Varför 4-polig kontaktor till hållkrets

Inlägg av idiotdea »

När jag söker runt på nätet så verkar det som att hållkretsar normalt är utförda med en 4-polig kontaktor. Finns det någon orsak till varför man inte verkar använda 3-poliga kontaktorer? Se bild nedan med 4-polig till vänster och med 3-polig till höger. Visst är det lite tydligare i schemat med en extra kontakt för hållkretsen, men finns det andra tunga argument?
hallkrets.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Varför 4-polig kontaktor till hållkrets

Inlägg av Icecap »

Helt enkelt för att säkra mot back-spänning in i systemet.

Men om man bara behöver 1 fas kan en 2-polig såklart klara jobbet.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Varför 4-polig kontaktor till hållkrets

Inlägg av prototypen »

Om kontakt 1-2 sluter sist går motorströmmen genom start2 kontakten.

Har aldrig sett kontaktorer utan möjlighet till den fjärde (det finns kontaktorer som bara är bestyckade med 3 poler men plats för 4)

Protte
idiotdea
Inlägg: 471
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Varför 4-polig kontaktor till hållkrets

Inlägg av idiotdea »

Tack för svaren!
Icecap skrev: 6 december 2020, 16:17:09 Helt enkelt för att säkra mot back-spänning in i systemet.
Du får gärna förklara lite mera. Jag förstår inte riktigt vad man vill undvika...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15539
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varför 4-polig kontaktor till hållkrets

Inlägg av mrfrenzy »

En del av strömmen från L1 till U1 kommer gå genom startknappen och slita ut den i förtid.
Särskilt vid glapp i L1-anslutningen på kontaktorn kommer startknappen brinna upp eller svetsa fast i nedtryckt läge. (Observera att motorns startström kan vara mer än 10x märkströmmen.
idiotdea
Inlägg: 471
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Varför 4-polig kontaktor till hållkrets

Inlägg av idiotdea »

Jo, att startströmmen går via knappen är jag numera med på. I många fall avsäkrar man manöversidan för lägre ström än för motorn, och i det fallet finns det en risk att den säkringen löser ut vid start. I varje fall så är detta en mycket bra orsak att välja en 4-polig kontaktor.

Som tillfällig lösning kan man kanske komma undan med en 3-polig kontaktor. Det är inget som jag har behov av att göra.
Skriv svar