Idér kring solfångare...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Niklas-k: tack för en PDF med fler exempel på hur det borde ha varit ;) jag myser när jag ser sånna konstruktioner men så fort jag tänker på anläggningen hemma så kryper huvudvärken på... men det var så där jag hade föreställt mig det hela!! Jag har sett installationen efter den principen som funkar mycket bra med mycket mindre solyta som får mer nytta av den på tidiga och sena säsongen.... och mycket bra skiktning med..
När vi på vintern kör med ved och värmen är på så fungerar skiktningen mycket bra, men då har det hjälp av pumpar att rör på sig mellan tankarna med, men nu kommer en mycket frustrerande säsong för mig med solvärmen ;)

danei: Den lilla tanken är mycket lägre, något över halva höjden på den stora bara, jag kan öppna kranar så att det blir parallellkopplat men det fungerar ju som sagt inte då heller.

Nej en del hantverkare ger man inte mycket för, jag var med och påpekade i ett tidigt skede att de gjorde väldigt anorlunda mot vad jag har sett i övrigt men han sa att det blir anorlunda i ett stort system, dum som man var så accepterade man förklaringen...
Det är lite för goda tider för hantverkare generellt tror jag, kundnöjdhet kommer i sista hand i dessa tider, vi har en firma som lovade oss att badrummet skulle vara klart innan jul, de har inte dykt upp ännu trots veckovisa påstötningar..
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Lite bilder som tidigare utlovat! Lite bökigt att ta kort där inne men men, det blev som det blev..

En "översikt" på allt... allt kom inte med helt men man ser lite av allt ;)
Panel på höger sida, lilla tanken rak fram in till höger, stora tanken till vänster samt en skymt av pannan...

http://www.goc.se/sol/oversikt.jpg

Själva solpanelerna

http://www.goc.se/sol/panel.jpg

In och ut panel samt expansionskärl

http://www.goc.se/sol/solin.jpg

panel mot lilla tanken

http://www.goc.se/sol/solin2.jpg

Kontrollpanelen som visst stog på att bryta på +3 grader över..

http://www.goc.se/sol/kontroll.jpg

500liters-pannan som inte är en Nibe :) förväxlade den med den gammla el varmvattenspannan

http://www.goc.se/sol/500.jpg

Översikt sekundära sidan där man ser röret från stora tanken komma in till värmeväxlaren(svart, ligger ovanpå lilla tanken) man ser även deras lösning å att det sekundära vattnet från v.växlaren var för kallt, dvs en nästan stängd kran

http://www.goc.se/sol/pump2.jpg

en bild till lägre ner

http://www.goc.se/sol/pump1.jpg

och sist, fördelningen ut till hus och garage/gästrum

http://www.goc.se/sol/varme.jpg

Kanske ger de inte så mycket i sammanhanget men det ger iallafall en bild på vad jag yrar om här ;)
Senast redigerad av G-man 14 mars 2007, 07:25:31, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Väldigt fin anläggning må jag säga. Synd att den inte fungerar. Tror faktist den behöver någon kompetent som tittar på den (dvs en annan firma). Detta om du inte anser att du med vår hjälp fixar det själv.

Känns som de gjort det onödigt avancerat och kostsamt tycker jag.

Vi har 9 m² panel vill jag minnas och på en dag så fyller vi vår 800 liters med varmvatten. (såklart en sommardag).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har visserligen inte hunnit gå igenom bilderna såpass ännu att ha dechiffrerat alla detaljer, men såhärlångt verkar det ju åtminstone, så vitt jag kan se på bilderna rätt framtill utgångarna från den "svarta burken" (under förutsättning att innehållet i denna är korrekt hopmonterat) "Rörtrasslet" med shuntregulatorerna till värmeslingorna för husen ser också rätt ut (om jag nu inte missat någon detalj, dvs...) antar det går ned ytterligare två kopparrör som ej syns på bilden.

Misstänker också att du bör ta dit en fackman som kan besiktiga systemet på plats innan du låter åtgärda, vidare tycker jag du skall tala med konsumentrådgivare eller motsvarande, detta är ju ett ganka uppenbart konstruktionsfel man begått.

Edit: Anlitar du en seriös firma att utföra ombyggnaden, så kommer troligen de att kontrollera systemet först, för att se vad som måste åtgärdas)

Edit2: Tala med konsumentrådgivaren innan du anlitar någon.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du får editera en av länkarna den som leder till http://www.goc.se/sol/solin1.jpg är felaktig och jag antar att den skall leda till http://www.goc.se/sol/solin2.jpg
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har editerat!

Jo systemet fungerar mycket bra när vi eldar med ved, det är när solen kommer in som framförallt 3 saker inte fungerar.

När värmen är "avstängd" av automatiska shunten så flyttar sig inte värmen från den stora tanken till den lilla. vilket i sin tur betyder att om det är en regnig dag efter flera soliga dagar så det finns värme i tanken så har jag inget val annat än att köra systemet "baklänges" med hjälp av den pumpen som sitter på värmesidan av solsystemet..

Solvärmen ger mycket lite eller inget denna tid på året, jag är inte så imponerad på de andra delarna heller.. igår hade vi full sol hela dagen och solmätaren stog på 86grader större delen av dagen, när jag kom hem hade temperaturen gått upp 10 grader i lilla tanken... jag förväntar mig inte mirakel, men jag kollade med några som bor en bit bort som har solvärme och det var inte tal om att elda de 2 kommande dagarna tack vare solen..

Jag kan inte på en vårdag som idag elda lite och låta solvärmen gå parallellt, den slår ifrån så fort jag börjar elda, förmodligen pga givarens placering..

Jag tror själv att många av problemen ligger i att dels inte ha en solanpassad tank(trots att allt beställdes på samma gång av samma firma) en tank med en slinga i skulle inte skapa problemet med att vattnet blandar upp sig så att man i slutändan inte får så hög temp på det.
Och med det tillsammans med att de strypt flödet in så mycket så kan man fråga sig om v.växlaren är för liten eller felaktig.. jag antar att de bromsar det så mycket för att de ska hinna med värmeväxlingen så.. och ändå kan man känna en hel del killnad på tempen om man håller i solens inkommande mot det rör som kommer ut ur v.växlaren..

Att givaren sitter helt åt skogen då vi inte kan elda lite utan att solen stannar...

varför självcirkulationen inte fungerar mellantankarna är en annan femma, det funkar inte bättre om jag öppnar dem så att de går parallellt.. så jag vet inte hur detta ska lösas i sommar utan att jag går ner och trycker i den andra pumpen direkt i kontakten när inte solvärmen går...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att det är lägre temp in till tankarna kna ju bero på ett högre flöde där. Hur mycket skiljer det mellan de kalla rören? Det är av större intresse.

Är båda tankarna inbyggda i isolerings lådan? En tankae är att höja upp den lilla tanken så att översidan ligger i nivå med översidan på den stora. Eller lite högre. Och sen parallellkopplar du tankarna. Då borde det varma vattnet komma över till de lilla när det kyls av i den.

Parallellkoppling vet jag funkar i andra system. Tankarna följer varandra, med lite eftersläpning när man för in mycket energi.

Men börja med att flytta givaren. Det borde göra systemet funktionellt så länge du har ett uppvärmnings behov.

Är det golvvärme i fastigheten?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag tror att det är lägre flöde på "tanksidan" eftersom det är samma pumpar och samma hastighet inställt på dem, till det så har de strypt flödet ytterligare på "tank"sidan vilket fick mig att fundera på v.växlaren...
Jag kan ju se hur stor avkylningen är här http://www.goc.se/sol/solin.jpg i ett uberoptimalt system så borde väl returtempen upp till solfångarna vara samma temperatur som i botten på den stora tanken?

Båda tankarna är inte inbyggda, 500liters tanken är den som är silvrig på höger sida på denna bild http://www.goc.se/sol/oversikt.jpg Jag föreslog att de skulle höjja den för att få igång det bättre men eftersom jag samtidigt ifrågasatte valet av tank till detta system så har jag blvit kategoriskt igonrerad sen dess ;)

Det är inte golvvärme, det är sånna element med 2 parallella "elementskivor" och sen en veckad plåt emellan om du vet vilka jag menar...
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Jag tror mig veta att när du eldar med vepannan så har du någon form av termostatstyrd laddkoppel som ser till att enbart pytsa över lagom mycket hetvatten >80 till lilla tanken's topp först. Men när du laddar med solenergin så tycks den trycka över vatten från botten av den stora tanken genom värmeväxlaren direkt utan att styra till rätt nivå på den lilla tanken. Då måste du värma upp hela den stora tanken med sol innan det blir varmt på toppen på den lilla tanken.

Himla smart system!!!

Har du nödkylning på vedpanna? Vad händer om du får strömavbrott mitt under vedeldning när systemet verkar ha en så dåligt självcirkulation!!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo returen till panelen borde ju vara nästan lika låg som det kalla tank vattnet. Vat har du för temeraturer?

Jag misstog den tanken för ett plåtskåp på väggen. Jag såg inte att det fanns ett utrymme bakom murstocken.

Du verkar ju vara inne på samma saker. Det bästa skulle nog vara att hitta en firma som kan sina saker. Om man inte vill försöka på egen hand.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Niklas-k: Jag kan ställa vilken temperatur som vattnet ska ha fram på pannan, pannan verkar reglera detta med shunten för att inte pressa på kallvatten i början..

Jag har tagit fram lite papper på värmeväxlaren och på båda modellerna så beskriver de hur man med termiska ventiler ska skicka in vatten beroende på temp in i tanken, vi har inget sånt, bara matning in i toppen vilket väl orsakar en stor del av problemet att det inte skiktar sig ... så ja, solen matar på i toppen oavsett temp i samma hastighet hela tiden, men, så sitter ju givaren överst på den lilla tanken med...

Nödkylning? ptja... jag kan öppna en kran som trycker in kallvatten in i pannan, har även numera en ups till pannan då jag en dag kom ut vid ett strömavbrott(vi har dem titt som tätt) när jag eldade och hela pannan stog och skakade! den flyttade på sig och den är inte lätt om man säger så, ville inte vara där inne då för pannan flyttade sig så mycket så att rören till den stog i spänn ;) ett nervöst ögonblick ;) numera är det svetsat och fastbultat stora järn i golvet runt pannan så att den inte ska kunna flytta på sig om olyckan skulle vara framme...

danei: Måste kolla det nogrannare, får väl koppla in datorn med de DS1820 sensorerna jag har och logga det ett par dagar när solen ligger på! jag borde väl bara kunna sticka in givarna i hålen där mätarna sitter antar jag...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som en farlig panna.

De system jag har sett bygger på det här.
Stoppar fläkten så brinner det ju avsevärt mindre. Den stoppar om pann tempen blir för hög av någon anlednig. Eller ström avbrott.
Nödkylning vila slinga i pannan eller genom att tillföra kallt vatten i pannan. Men det kräver ju komunalt vatten för att det ska funka vid strömavbrott.
En övertrycksventil som släpper ut över tryck.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

vi har inget sånt, bara matning in i toppen vilket väl orsakar en stor del av problemet
Jag vill hävda att det är hela problemet plus att givaren sitter fel dessutom så som du redan vet.
Du får ingen skiktining alls i tankarna när du laddar med sol(vilket är superviktigt) så som värmeväxlaren är kopplad. Så något termiskventil måste dit.

Du kan jämföra det som att plocka bort termostaten i bilen på vintern ungefär, hur blir det med värme då i bilen :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu över driver du allt. Skiktning är en fördel. Men det funkar ändå.

De strörsta felen som jag bedömmer det.
Att givaren sitter fel är ett stort fel.
Ett annat stort fel att att cirkulationen inte funkar när han inte har värme på elementen. Vilket beror på att varmvattenberedaren inte sitter högst. Höj den och parallellkoppla.

Jämförelsen med bilen haltar. Där kyler man bort överskottsvärme. Då blir det kallt om man inte reglerar. I det här fallet så får man in minst lika mycket värme till tankarna. Men man riskerar att få 5m² fesjummet vatten i ställer för 1m² varmt och 4m² svalt vatten. Men du förlorar ingen energi, som du gör i bilfallet.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Fläkten stannar dels om det blir för varmt och av sig själv omd et blir strömavbrott förstås ;) dessutom så åker ett "lock" ner över luftintaget när tempen är nära 100grader, så det avstannar nog rätt ok tror jag nu, när pannan kokade så satt det en justerskruv som gjorde att locket inte stängdes helt.. vilket antagligen gjorde att det kom in tillräckligt med luft för att fortsätta att brinna på rätt bra. det ångade lite ur röret på taket den gången och kom en hel del i skvallerröret med för den delen..
Vi har inte kommunalt vatten, så vi är beroende av ström till vattnet med, vi har ca 200liter vatten att tillgå när strömmen försvinner inann trycket är för lågt för att det ska komma ut.

Jag har kommit fram till 2 alternativ för hantverkaren innan jag går vidare med saken. Och inna jag börja gapa så ska jag kolla så att vi har rätt plattväxlare med, det fanns 2 typer..

Alt 1.

Flytta givaren till stora tanken.
Installera en termisk ventil och ta upp en ingång i stora tankens nedre del där solvätten under 60grader kan skickas in.
Höja den lilla tanken så att den står i nivå med den stora så att självcirkulationen kommer igång med parallellkopplingen.

Alt 2.

Flytta givaren till stora tanken.
Byt lilla tanken helt till en anpassad soltank(som förväntat från början) och montera denna i höjd med den stora tanken och köra systemet parallellt hela tiden. och ev kombinera med att en termisk ventil ändå skickar in <60 gradigt vatten i stora tanken.

Skiktningen är inte avgörade för totala utvunna effekten under förutsättning att jag flyttar på givaren
Men, andelen användbart vatten som tillkommer utan komplettering av eldning minskar väl om jag inte får skiktning på det, som sagt, bättre 300liter 80 gradit vatten än 2000 liter 40 gradit vatten.. imorgon är en annan dag så att säga ;)
Skriv svar