Fläkten stannar dels om det blir för varmt och av sig själv omd et blir strömavbrott förstås

dessutom så åker ett "lock" ner över luftintaget när tempen är nära 100grader, så det avstannar nog rätt ok tror jag nu, när pannan kokade så satt det en justerskruv som gjorde att locket inte stängdes helt.. vilket antagligen gjorde att det kom in tillräckligt med luft för att fortsätta att brinna på rätt bra. det ångade lite ur röret på taket den gången och kom en hel del i skvallerröret med för den delen..
Vi har inte kommunalt vatten, så vi är beroende av ström till vattnet med, vi har ca 200liter vatten att tillgå när strömmen försvinner inann trycket är för lågt för att det ska komma ut.
Jag har kommit fram till 2 alternativ för hantverkaren innan jag går vidare med saken. Och inna jag börja gapa så ska jag kolla så att vi har rätt plattväxlare med, det fanns 2 typer..
Alt 1.
Flytta givaren till stora tanken.
Installera en termisk ventil och ta upp en ingång i stora tankens nedre del där solvätten under 60grader kan skickas in.
Höja den lilla tanken så att den står i nivå med den stora så att självcirkulationen kommer igång med parallellkopplingen.
Alt 2.
Flytta givaren till stora tanken.
Byt lilla tanken helt till en anpassad soltank(som förväntat från början) och montera denna i höjd med den stora tanken och köra systemet parallellt hela tiden. och ev kombinera med att en termisk ventil ändå skickar in <60 gradigt vatten i stora tanken.
Skiktningen är inte avgörade för totala utvunna effekten under förutsättning att jag flyttar på givaren
Men, andelen användbart vatten som tillkommer utan komplettering av eldning minskar väl om jag inte får skiktning på det, som sagt, bättre 300liter 80 gradit vatten än 2000 liter 40 gradit vatten.. imorgon är en annan dag så att säga