Idér kring solfångare...
Idér kring solfångare...
Efter att ha läst runt lite överallt & hört talas om hemmabyggen som levererar nästan 2liter kokande vatten i minuten men hjälp av en glasruta, dörrkarm, svartmålade vattenledningsrör & en reflektor av gammal blankpolerad takplåt, så blir man ju lite småsugen.
I mitt fall tänkte jag leda vattnet genom en liten radiator värmepaketet från Volvo 343 & låta en fläkt blåsa genom den.
Grundprincipen är ju den att dom svartmålade rören ska absorbera solens värme & med hjälp av isolering på baksidan & glaset på framsidan så ska inte rören kylasav av omgivningen (Vind/Kyla).
Min idé jag fick här om dagen är dock lite annorlunda. Jag tänkte ersätta rören med en svarteloxerad plåt (2-3mm) vilket borde ge solen mer yta att träffa på!?. Och på baksidan av plåten skruva fast en tjock plexiglas skiva med frästa vattenkanaler i, så att vattnet kan gå där emellan & fånga upp värmen från plåten & transportera den till värmepaketet med hjälp av en vanlig vattenpump.
Alternativet till en trälåda, vore att fräsa ner en fördjupning i tjock markisolering & sänka ner hela paketet där i.
Vad tror ni om detta?.
I mitt fall tänkte jag leda vattnet genom en liten radiator värmepaketet från Volvo 343 & låta en fläkt blåsa genom den.
Grundprincipen är ju den att dom svartmålade rören ska absorbera solens värme & med hjälp av isolering på baksidan & glaset på framsidan så ska inte rören kylasav av omgivningen (Vind/Kyla).
Min idé jag fick här om dagen är dock lite annorlunda. Jag tänkte ersätta rören med en svarteloxerad plåt (2-3mm) vilket borde ge solen mer yta att träffa på!?. Och på baksidan av plåten skruva fast en tjock plexiglas skiva med frästa vattenkanaler i, så att vattnet kan gå där emellan & fånga upp värmen från plåten & transportera den till värmepaketet med hjälp av en vanlig vattenpump.
Alternativet till en trälåda, vore att fräsa ner en fördjupning i tjock markisolering & sänka ner hela paketet där i.
Vad tror ni om detta?.
Senast redigerad av Fagge 6 mars 2007, 19:27:28, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
De paneler man köper är väl i princip tunna aluminiumskivor som veckats så det är en kanal i mitten där vattnet går. De pappa har på sitt hus är sådana iaf. De är svarta på ena sidan såklart.
Det som är lite speciellt (och det "dyra") är glasen över panelerna har jag för mig.
Dock tror jag att det finns hela system nu som är väldigt prisvärda (om man ska bygga riktigt).
Som råd då: Bara testa och se vad som fungerar men fräst plexi låter väldigt dyrt. Du måste ju ha största möjliga yta för bra effekt.
Det som är lite speciellt (och det "dyra") är glasen över panelerna har jag för mig.
Dock tror jag att det finns hela system nu som är väldigt prisvärda (om man ska bygga riktigt).
Som råd då: Bara testa och se vad som fungerar men fräst plexi låter väldigt dyrt. Du måste ju ha största möjliga yta för bra effekt.
- Mizzarrogh
Mmm... Låter ju som att det borde fungera, tror dock ff på att rören möjligen bör sänkas ned så att 50% av ytan har kontakt med plåten.
Edit: Jag uppmätte en temp av ca 150 grader vid ett tillfälle då cirkulationen stängts av pga ett missöde. Kan vara värt att ha i åtanke när du monterar plexin.
Edit2: Det är förstås Glykol, och inte vatten i det systemet.
Edit: Jag uppmätte en temp av ca 150 grader vid ett tillfälle då cirkulationen stängts av pga ett missöde. Kan vara värt att ha i åtanke när du monterar plexin.
Edit2: Det är förstås Glykol, och inte vatten i det systemet.
MicaelKarlsson
Nix har inte skissat nått än, men med tanke på att reflektorn bör vara flera ggr större än vad rörens diameter är, så det borde det bli större yta om man använde ett stycke plåt.
v-g
Har du några bilder?, för den sorten har jag inte stött på
Dyrt med plexi, nja jag tänkte börja med typ en kvarts kvadratmeter eftersom det bara ska var för skojs skull & att man lätt kan hantera storleken så det blir nog inte så blodigt. Men visst man kan ju ta en annan plast som tål värmen bättre Vore dock kul å kunna titta in i skiten.
Tanken var ju att slippa å blästra & måla rör & leta fram lämpliga reflektorer å polera dom spegelblanka mm. Med andra ord göra det så kompakt som möjligt med minsta möjliga ansträngning.
Nix har inte skissat nått än, men med tanke på att reflektorn bör vara flera ggr större än vad rörens diameter är, så det borde det bli större yta om man använde ett stycke plåt.
v-g
Har du några bilder?, för den sorten har jag inte stött på
Dyrt med plexi, nja jag tänkte börja med typ en kvarts kvadratmeter eftersom det bara ska var för skojs skull & att man lätt kan hantera storleken så det blir nog inte så blodigt. Men visst man kan ju ta en annan plast som tål värmen bättre Vore dock kul å kunna titta in i skiten.

Tanken var ju att slippa å blästra & måla rör & leta fram lämpliga reflektorer å polera dom spegelblanka mm. Med andra ord göra det så kompakt som möjligt med minsta möjliga ansträngning.

funderat har man gjort och det som jag tror är smidigast som skrotnisse att bygga solfångare på är vanliga enradiga halvmodärna vattenburna element till hus, brukar gå att få tag på för en spottsyver och finns ganska stora , bara till att måla svart på yttersidan , montera i ram med isolering bakåt och glas + ev teflonfilm frammåt, någon gång i framtiden ska jag nog bygga så man ffår några kvadratmeter solfångar yta så man slipper elda på sommaren
inga större problem då det inte är långt till vatten i sådanna element, skulle man som i dom riktiga solfångarna bilja leda värme längs med plåten någon decimeter är det en helt annan sak
det svåraste för effektiviteten är ytbehandlingen , svart färg , eller bättre och värmeisolering och fönster med bra genomsläpp
det svåraste för effektiviteten är ytbehandlingen , svart färg , eller bättre och värmeisolering och fönster med bra genomsläpp
Heath pipe är väl dom som är lämpligast här i Sverige för där är det ett slutet system i varje vacumrör som sedan överför värmen med en klämkoppling till ett grövre rör där själva vattnet som går till acctanken finns. Vid stillestånd en varm dag så blir inte vattnet så varmt för det ligger isolerat, det kan bli c:a 250° i vacumröret. Ett U-pipe har samma vatten som går ner i en slinga i varje vacumrör och om det då blir stillestånd så kokar det bort, inte så bra med all glykol som finns i, tror därför att det bara är Heath pipe som är P-märkta i Sverige just nu om man kollar på SP:s sida. Tomma vacumrör finns att köpa för någon hundring styck.
http://www.arsite.se/
http://www.arsite.se/