Laga eller slänga EH frysskåp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LarryXz
Inlägg: 643
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av LarryXz »

Köpte det här
https://kruff.se/kompressorer-0/kompres ... -103n0021/

Det var skena. Kollade inte så noga om den var koppar eller kopparpläterad.
Haralt
Inlägg: 2609
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Haralt »

Du skulle ha lydit Danny och skaffat det startreläet han föreslog. Det är bara att lyda så går det bra.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av MiaM »

Hur var det nu, visst var det nåt startmojänger från tror det var Danfoss som haft tillverkningsfel under extremt många år (typ början av 70-talet till början av 90-talet) och Danfoss ålades att ersätta dessa under lång tid, eftersom felet tydligen innebär brandrisk? Undrar hur lång tid detta gällde om det ens var en tidsgräns.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Danny »

LarryXz skrev: 16 juli 2023, 21:01:29 Mätningen var med relät på bänken. Öppnade det och klippte bort förbindelsen så det blev lika som på gamla relät. Nu startade skåpet så fint så.

Tack så mycket för hjälpen!
Nu har man en fungerande frys som exklusive frakt bara kostat 169kr. Och elen är billig just nu :wink:
Gott :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Glenn »

Haralt skrev: 16 juli 2023, 21:20:07 Du skulle ha lydit Danny och skaffat det startreläet han föreslog. Det är bara att lyda så går det bra.
:D

Def finns ingen jag litar mer på när det gäller vitvaror :D
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Danny »

MiaM skrev: 17 juli 2023, 01:07:52 Hur var det nu, visst var det nåt startmojänger från tror det var Danfoss som haft tillverkningsfel under extremt många år (typ början av 70-talet till början av 90-talet) och Danfoss ålades att ersätta dessa under lång tid, eftersom felet tydligen innebär brandrisk? Undrar hur lång tid detta gällde om det ens var en tidsgräns.


Detta minns jag. Det var svenska MSB som fick Danfoss att tillslut ta sitt ansvar.



"Ytterligare ett gott exempel
är bränderna i kylskåp. Chefen för myndighetens statistikavdelning vände sig till Erlandsson
eftersom han uppmärksammat att många bränder startat i kyl- och frysskåp. Erlandsson var
själv ute på några bränder bland annat en där elden självslocknat och man kunde se exakt
vad som hänt. Boven i dramat var ett litet relä vars funktion var att slå på och av en
kompressor. Erlandsson tog med reläet till Växjö Kyl och Maskin och visade upp det för
chefen som direkt förstod att det handlade om Danfoss startrelä. Han hade i sin
skrivbordslåda flera sådana reläer som brunnit. Erlandsson började då att undersöka alla
bränder som startat i kylar och frysar genom att granska kommunala räddningstjänstens
insatsrapporter. Han ringde dessutom runt och pratade med brandbefäl som varit på sådana
bränder. Slutligen kom han fram till att orsaken var ett systemfel, ett konstruktionsfel i
kylmaskiner. Detta skrev han om i Sirenen som tidningen Tjugofyra7 tidigare hette, han
kontaktade Danfoss och efter en hel del turer med diverse hot från Danfoss sida så visade
det sig att detta var ett fel som företaget kände till och Danfoss tvingades att ändra på
konstruktionen. Tyvärr återkallades inte omedelbart produkter som redan sålts. Startreläet i
Danfoss kylprodukter har sedan dess orsakat två dödsbränder. Först 2008, 13 år efter att
felet uppdagades, har Danfoss återkallat samtliga farliga startreläer."

Källa:
https://rib.msb.se/filer/pdf/28690.pdf



Det verkar som att återkallningen av startreläna fortfarande gäller :)

https://www.electricalsafetyfirst.org.u ... mpressors/
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Henry »

Kommer själv ihåg att jag beställde 2 till mina föräldrars kylar och frysar, kom på posten några få dagar senare, det var dock en del år sedan.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av pi314 »

Danny skrev: 17 juli 2023, 01:57:10
Detta minns jag. Det var svenska MSB som fick Danfoss att tillslut ta sitt ansvar.

https://www.electricalsafetyfirst.org.u ... mpressors/
Jag hade inte hört om detta tidigare. Jag har nu kollat och konstaterade att vi har två Danfoss-kompressorer från före 1994 i drift.

Bör jag byta reläerna till dessa kompressorer?

Danfoss1.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av ghu »

Ja
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av Danny »

Har du de svarta startreläna bör du byta.
I de fallen de startat dödsbränder, är troligtvis de som haft
mycket damm bak skåpet.
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av ghu »

Uppdatering till Dannys länk om återkallelse:
https://www.electricalsafetyfirst.org.u ... fore-1994/
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av pi314 »

Danny skrev: 17 juli 2023, 10:27:06 Har du de svarta startreläna bör du byta.
I de fallen de startat dödsbränder, är troligtvis de som haft
mycket damm bak skåpet.
Ska titta närmare på reläerna och försöka skaffa nya.

Vi har en stor "servicelucka" på baksidan, så då och då städar jag där. Men, visst samlas det damm där.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt i sammanhanget, men vi har ett luftflöde som går in under/framifrån, upp mellan serviceluckan och "elementen" på skåpens baksida för att sedan fortsätta in i frånluft till FTX. Tanken är att ta vara på värmen från kyl/frys-skåp i FTX-en och samtidigt "kyla" elementen. Det innebär att utrymmet är ventilerat, men det kan ju också dra in en del damm från golvet.

/Pi
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av ghu »

Bifogar fil för de instruktioner som följde med år 2007 då man beställde nya startreläer från Danfoss
Danfoss.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av pi314 »

ghu:

Stort tack! :tumupp:

/Pi
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Laga eller slänga EH frysskåp?

Inlägg av MiaM »

Bra grävande :tumupp: :tumupp:

Hittar inget om startår. Undrar om det gäller alla Danfoss eller om det är ett visst år problemet börjar med? Mitt vaga minne från att ha läst om detta för länge sen säger att det var nån gång kanske början av 70-talet som detta ska ha börjat, men jag kan minnas fel. (Jag gör allt för att hitta svepskäl för att slippa dra ut och titta på mitt Bosch kylskåp som lär vara från 60-talet. :) Har dock haft det framdraget för åtta år sen då jag drabbades av att huvudsäkringar gått medan jag var på långresa så det var bara att storsanera, och då passade jag också på att byta ut de trasiga gummiupphängningarna för "gallret"/värmeavgivaren mot resårband som verkar ha lagom styrka. Och framförallt gjorde jag rent, men vad jag minns var det inte så fasligt dammigt. Minns inte vem som gjort kompressorn dock).
Skriv svar