LED lysrör utan ballast

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

limpan4all skrev: 24 april 2022, 11:45:29 Och du får alltid "problem" om du stoppar in höger pekfinger i ena hålet i ett uttag och vänster pekfinger i det andra hålet för då ÄR du lasten och jordfelsbrytaren kommer INTE att lösa ut...
Jo det begriper jag nog, därför var jag extra tydlig med att skriva ett (1) hål och inte båda.
Mindmapper skrev: 24 april 2022, 11:03:20 Jorden spelar ingen roll för jfb.
Om det som går ut, inte kommer tillbaka har du ett fel någonstans då löser jfb. Jfb skiter i var felströmmen tar vägen.
Om pumpen EXEMPELVIS är skyddisolerad och stickproppen saknar "chukobleck", vart kan en felström då ta vägen ?
I övrigt förstår jag nog hur en jordfelsbrytare fungerar och det skadar väl inte att lägga dit en.

Kan någon också ge ett exempel så en lekman förstår när ett jordspett kopplat till inverterns baksida gör nytta.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Mindmapper »

Felströmmar är som alla andra strömmar beroende av "sluten krets".
Har felströmmen ingen väg att ta sig ut kommer det att resultera i att potential byggs upp i (oftast höljet) det som borde vara skyddsjordat. Höljet blir då spänningsförande. Eftersom inget är anslutet till höljet, utan det är isolerat från omvärlden, kommer ingen felström att flyta. Kommer då någon som inte är helt isolerad att ta i höljet får den personen strömgenomgång. Dvs ström går från höljet genom personen vidare till något som är i kontakt med strömkällan.

Att arbeta isolerat är en arbetsmetod som används när man arbetar utan att bryta spänningen. Följer man metoden och använder isolerade verktyg mm så fungerar det bra. Låter du bli att skyddsjorda så blir allt spänningsförande vid fel. Se bild och tänk vad som händer om du inte har skyddsjorden ansluten. Detta är något som diskuteras spaltmil mellan elfolk.

Har vi ett jordtag som är riktigt jordat. Dvs har riktigt låg resistans till jord (omgivningen). Då kommer jordade föremål inte att kunna anta en potential (spänning) som är högre än jord, dvs 0V. Detta pga att jordade föremål är anslutna till jordtaget. Blir det en kortslutning till jord kommer säkringen att lösa ut eftersom resistansen i skyddsjordledarna (PE) ska vara lågohmiga. Om det blir ett isolationsfel som är högohmigt så att strömmen blir mindre än vad som får säkringen att lösa kommer inte säkringen att gå. Har vi då en jfb kommer den att lösa, förutsatt att felströmmen är så stor att den kan skada en människa. Jfb kommer även att lösa för strömmar som går andra vägar än via kablar för skyddsjord.
fel-i-byggnaden_2.jpg
https://www.voltimum.se/articles/skydds ... raktiken-0

Finns en annan tråd om en elgrill med isolationsfel som också handlar om detta.
viewtopic.php?f=2&t=104913&start=15
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

Nu handlar det ju inte om vanlig nätström där fas går till jord. Pumpen har plasthölje och man kan inte ens få kontakt med denna, den är "inhägnad". Men det är vattnet som jag funderar över, det är ju ledande.
Har jag nu rätt i att om en kabel lossnar (eller isoleringen spricker) då händer inte mycket, MEN om det sker med båda kablarna samtidigt då blir väl vattnet (och badaren) en del av strömkretsen och det kan inte vara bra även om elektricitet vill ta lättaste vägen vidare utan att gå omvägar via en människa.

Kan man få en jordfelsbrytare att bryta lättare om man installerar en grov kopparkabel (gul/grön skyddsjord) på botten av badbaljan och drar ner i marken, eventuellt med ett spett och dessutom installerar ett jordspett till inverterns baksida, skulle det det uppstå tillräcklig felström vid ett kabelbrott då så att jordfelsbrytaren bryter.
Tyvärr är det långt avstånd mellan inverter och pump, ca 30 meter
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av MiaM »

Jordtag (spett eller liknande) ska vara antingen ett gemensamt för hela anläggningen, eller om de är flera så ska de vara ihopkopplade med varandra.

En grej som du kan rätt lätt göra är att mäta spänning mellan skyddsjordsanslutning på utgången på invertern och dess båda poler. Om det är ca 230V och ca 0V så bör en "svensk" jordfelsbrytare (30mA utlösningsström) funka bra. Om det däremot är ca 115V på båda så bör jordfelsbrytaren vara "amerikansk" med mycket lägre utlösningsström (tror de kör ca 5mA).

Och som sagt, om du låter vattnet rinna från anslutning på tunnan till en separat behållare helt av metall, med ett rör av metall, har pumpen i den behållaren, och ansluter både denna behållare samt även kaminen till skyddsjord så lär det bli bra mycket säkrare än att ha pumpen löst i badtunnan.

(Annars ifall det finns utrymme så är den enklaste och driftsäkraste lösningen nog att bara helt enkelt ha kaminen på en lägre punkt än tunnan, så att vattnet kan självcirkulera, så behövs inte pumpen alls och du slipper också riskera torrkokning i kaminen ifall pumpen av nån anledning stannar)
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

MiaM skrev: 26 april 2022, 10:08:02
Och som sagt, om du låter vattnet rinna från anslutning på tunnan till en separat behållare helt av metall, med ett rör av metall, har pumpen i den behållaren, och ansluter både denna behållare samt även kaminen till skyddsjord så lär det bli bra mycket säkrare än att ha pumpen löst i badtunnan.
Alla anslutningar går i nåt skede ovanför vattenytan i baljan, finns inga genomföringar under ytan så självcirkulation funkar inte.
Men skulle det inte funka att dra den grova kopparkabeln som skulle ligga på botten i baljan direkt till skyddsjorden på uttaget där pumpen är ipluggad. På så sett har ju vattnet en kontakt med inverterns skyddsjord, tycker det låter logiskt. Måste man nu sen ens över huvudtaget dunka ner nåt jordspett i marken kopplat till denna kabel.

Ska mäta den där spänningen i morgon.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Mindmapper »

Utan jordspett har du ingen kontakt med jord. Det är då bara en jordkabel med avbrott, dvs inte ansluten någonstans. Har du torr jord så är dessutom det lilla jordspettet inget som kommer att ge bra jord.
https://www.byggahus.se/forum/threads/v ... ft.231093/
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av MiaM »

Sundvik skrev: 26 april 2022, 19:15:42
MiaM skrev: 26 april 2022, 10:08:02Och som sagt, om du låter vattnet rinna från anslutning på tunnan till en separat behållare helt av metall, med ett rör av metall, har pumpen i den behållaren, och ansluter både denna behållare samt även kaminen till skyddsjord så lär det bli bra mycket säkrare än att ha pumpen löst i badtunnan.
Alla anslutningar går i nåt skede ovanför vattenytan i baljan, finns inga genomföringar under ytan så självcirkulation funkar inte.
Kanske värt att överväga att ändra på?

Men hur är det, självcirkulation kan väl ändå fungera? Kaminen kommer väl ha en viss förmåga att få vattnet att cirkulera så länge kaminen är lägre ner än tunnan, även om det är två slangar som gå över kanten på tunnan? Givetvis sämre än att ha flödet från tunnan till kaminen ansluten på botten av både tunnan och kaminen, men ändå.
Sundvik skrev: 26 april 2022, 19:15:42Men skulle det inte funka att dra den grova kopparkabeln som skulle ligga på botten i baljan direkt till skyddsjorden på uttaget där pumpen är ipluggad. På så sett har ju vattnet en kontakt med inverterns skyddsjord, tycker det låter logiskt. Måste man nu sen ens över huvudtaget dunka ner nåt jordspett i marken kopplat till denna kabel.
Du vill absolut ha denna jordning av vattnet så nära pumpen som möjligt, men "utanför" pumpen.

Med hävertverkan så kan du ha pumpen invid kaminen även om vattnet måste passera en punkt ovanför tunnans vattenyta.
Sundvik skrev: 26 april 2022, 19:15:42Ska mäta den där spänningen i morgon.
Gött!
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

ok nu har jag mätt spänningen. Jag har en hel drös av invertrar (7) men i huvudsak använder jag 3 samtidigt. Den största håller jag på att sälja men nr 2 på 2500 W ger 126 volt mellan uttagen och skyddsjord, nästa på 2000 w är på stugan så den kan jag inte mäta nu, följande på 1500 W ger 156 volt mellan uttagen och skyddsjorden.

MEN följande inverter på 1000 watt, äkta sinus, ger 229 volt mellan ett "hål" och skyddsjord och det andra "hålet" ger 0 volt, BINGO, tror jag.....

Nu slumpar det sig också att det är denna inverter som matat pumpen och lite till , i huvudsak TV apparaten som inte gillar fyrkantsinvertrar.

Är det inte så att en vanlig svensk jordfelsbrytare nu på pumpens uttag löser säkerhetetsproblemen i badbaljan oberoende av vad som är kopplat till äkta jord.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Mindmapper »

Vid 230V löser fungerande jfb vid felström! Ja.

Med skyddsjord
Vid en felström går den via skyddsjord och löser när du slår på invertern.
Om jfb inte fungerar går felströmmen lättaste väg ner till jord vilken borde vara via skyddsjord.

Utan skyddsjord
Vid en felström går den via människa och löser när du slår på invertern.
Om jfb inte fungerar går felströmmen lättaste väg ner till jord vilket blir via människokroppen.
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

Mindmapper skrev: 27 april 2022, 19:16:22
Utan skyddsjord
Om jfb inte fungerar går felströmmen lättaste väg ner till jord vilket blir via människokroppen.
Du menar förhoppningsvis nollan på invertern och inte äkta jord, ström från inverterns fas går väl aldrig till äkta jord.

Men om pumpen inte själv har skyddsjord så måste det väl bara vara att dra en skild kopparkabel från botten av baljan till skyddsjorden vid uttaget där pumpen är ipluggad.
Tycker att det här börjar vara klart nu.
2parallellaLED
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 februari 2020, 21:59:16

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av 2parallellaLED »

Om man konverterar en lysrörsarmatur till LED-rör, där det tidigare satt 2 x 18W rör i serie, vilket värde ska säkringarna som ersätter glimtändarna ha ? "Någon" som vet ? :)
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

2parallellaLED skrev: 28 april 2022, 19:56:22 Om man konverterar en lysrörsarmatur till LED-rör, där det tidigare satt 2 x 18W rör i serie, vilket värde ska säkringarna som ersätter glimtändarna ha ? "Någon" som vet ? :)
Brukar de inte vara 1 A de som medföljer ledrör.


Hittade annars en intressant bild angående jordfelsbrytare i ett annat forum, lite gammalt men ändå, nr 88 av Arne B

https://www.husbilsklubben.se/threads/j ... ge-5#posts
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

Sundvik skrev: 20 april 2022, 09:46:54 Tack för alla inlägg, jag skall ännu återkomma om det där med reaktiv effekt här i tråden. Men jag har en annan fråga som egentligen inte har med ämnet att gör, hoppas TS ursäktar detta och vill nån moderator flytta den till en skild tråd så varsågod.
Sidospåret blev väl lite längre än nödvändigt men nu återvänder vi till lysrör.

Jag skrev lite tidigare att jag fick högre elräkning när elbolaget bytte till nya mätare, jag har ju läst på flera ställen att den reaktiva effekten belastar säkringar och kablar men jag tror nog att den belastar plånboken också.
Jag testade att släcka ner nästan allt i huset, stannade på ett referensvärde på 35 watt, knäppte på ett 36 w lysrör och lät det stå på i 2 timmar. Online systemet angav att min elmätare tickat fram 170 W/h under dessa 2 timmar, en skillnad på 100 watt för 2 timmars förbrukning.
Jag måste alltså betala för 50 watt när jag använder ett 36 watts lysrör och jag har gjort flera tester för att vara säker, ett ledrör (18W) drog 20 watt, precis som det ska.
Skriv svar